Kom ihåg en sekvens från Perkins builder brothers när de monterar sådant räcke.
Helt bara sådär önskar jag än en gång att jag hade en victorinox skipper, den har ju ett sådant där trevligt verktyg som inta alla vet vad det skall användas till.
Person som monterar metallräcke på däck med skruvmejsel, utomhus med berg och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Fråga 2; Generaliseras rätt mycket? Finns ju mängder av gängtyper i olika former.

Fråga 7; rätt svar är sänkt, borde vara försänkt?

Fråga 9; det finns plåtskruv utan borrspets, oftast är de väl dock att de är gängpressande som är den gemensamma nämnaren?

Jag missade dock bara på frågan om Rom :)
 
Rickard.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var annars än i en segelbåts eller segerfartygs rigg har man vant?
Vi använder en sorts vantskruv när vi monterar vajer för fallskydd på tak. Den är alldeles för användbar för att begränsas till det jobb den döptes efter.

Det är inget ovanligt att något uppfanns för en sak och sedan upptäcker man att det är bra till mer saker.
 
O
3. Sedan när har vi använt skruvar?
En snabb koll på t.ex. Wikipedia har en helt annan uppfattning om rätt svar:
The screw was one of the last of the simple machines to be invented.[6] It first appeared in Mesopotamia during the Neo-Assyrian period (911-609) BC,[7]and then later appeared in Ancient Egypt and Ancient Greece.[8][9]
4. Vilken är den vanligaste gängformen?
Det som efterfrågas är "gängformen". Både rundgänga och trapetsgänga är gängformer. Det finns även fyrkantiga och sågtandade gängor. Cylindrisk maskingänga däremot är en "gängtyp". Det som avses är troligtvis metrisk maskinskruv vilken ironiskt nog har just en trapetsgänga (V-formade gängor med 60 graders vinkel och kapad topp).
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om fråga 10:
[bild]
Det där är ingen vantskruv!
Hade man haft en sådan skruv för att sträcka/spänna vanten på en segelbåt så hade man inte haft masten kvar länge.

Så här ser en vantskruv ut:
[bild]
Just vad jag också tänkte och ser ju ut som en hasp i ena ändan.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja jag vet när Archimedes levde... Men romarriket existerade i högsta grad under hans levnadstid... Däremot så är det man kallar för gamla egyptiska riket ca 1500 år före Archimedes.
Oavsett vilket kan vi kanske vara överens om att det är en "obra" fråga att ha med på ett quiz där man söker ett "absolut rätt" svar?

Har man lite intresse i forntida teknologi är det nog väldigt lätt att tolka fel..
 
Fario Fario skrev:
Man kan väl använda vantskruv till räcken och staket (av vajer).
Men det är väl inga vant?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det är väl inga vant?
Jo, om den går att justera i längd genom att skruva på den då den "sitter fast" i båda ändar, är det en vantskruv..

(Att den alltså har högergänga på ena sidan och vänstergänga på andra)
 
Cheesen
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var annars än i en segelbåts eller segerfartygs rigg har man vant???
Sitter då en variant av vantskruv på "bromswiren" på min släpvagn, för att justera bromsen.
 
O Steamboy skrev:
3. Sedan när har vi använt skruvar?
En snabb koll på t.ex. Wikipedia har en helt annan uppfattning om rätt svar:


4. Vilken är den vanligaste gängformen?
Det som efterfrågas är "gängformen". Både rundgänga och trapetsgänga är gängformer. Det finns även fyrkantiga och sågtandade gängor. Cylindrisk maskingänga däremot är en "gängtyp". Det som avses är troligtvis metrisk maskinskruv vilken ironiskt nog har just en trapetsgänga (V-formade gängor med 60 graders vinkel och kapad topp).
Jag håller med även om jag inte håller med om att metrisk maskinskruv är en trapetsgänga.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fråga 2; Generaliseras rätt mycket? Finns ju mängder av gängtyper i olika former.

Fråga 7; rätt svar är sänkt, borde vara försänkt?

Fråga 9; det finns plåtskruv utan borrspets, oftast är de väl dock att de är gängpressande som är den gemensamma nämnaren?
Gängpressande skruv kallas taptite.
 
O
F fixarpelle skrev:
Jag håller med även om jag inte håller med om att metrisk maskinskruv är en trapetsgänga.
Du måste lära dig skilja på gängform och gängtyp.

Gängformen handlar om tvärsnittet av gängornas geometri. De fyra huvudtyperna är trapetsformade, runda, fyrkantiga och sågtandade. Att gängformen hos en metrisk maskinsrkuv är en trapetsiod är fakta och det får du nog acceptera varken du vill eller inte.

Gängtypen handlar om gängornas stigning och huruvida de är koniska eller cylindriska. Här används begreppet trapetsgänga olycklickligtvis även för cylindriska gängor där stigningen är stor i förhållande till diametern. Sådana skruvar är vanligt förekommande i flera olika gängformer: trapetsformade, fyrkantiga och sågtandade. Däremot har jag nog aldrig råkat ut för en sådan skruv med rundgängor.

Den engelska nomenklaturen är betydligt bättre då de tydligt skiljer på "trapetsgänga" (lead screw) och "trapetsgänga" (trapezoidal thread).

Edit: Nu blev jag nyfiken och letade lite hos olika tillverkade och hittade genast att t.ex. Eichenberger Gewinde faktiskt säljer skruvar med rundgängor. För att tydligt illustrera den skillnaden mellan den taffliga svenska nomenklaturen och den Engelska citerar jag deras produktbeskrivning: "It is are an ideal alternative to conventional trapezoidal leadscrews.".
 
Redigerat:
  • Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Repgänga är en annan gängform/gängprofil, används tex vid E14/E24-lampsockel eller även vid bergborrning.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
E
Du fick 9 av 10 möjliga.

Helt otroligt att jag missade den med Torq-Set och satte Spanner där!
 
O Steamboy skrev:
Du måste lära dig skilja på gängform och gängtyp.

Gängformen handlar om tvärsnittet av gängornas geometri. De fyra huvudtyperna är trapetsformade, runda, fyrkantiga och sågtandade. Att gängformen hos en metrisk maskinsrkuv är en trapetsiod är fakta och det får du nog acceptera varken du vill eller inte.
Jag utgår från den standard som gäller för trapetsgängor precis som jag med metriska gängor utgår från den iso standard som gäller för metriska gängor.
 
F fixarpelle skrev:
Jag utgår från den standard som gäller för trapetsgängor precis som jag med metriska gängor utgår från den iso standard som gäller för metriska gängor.
Du menar "ISO 2903:2016(en) ISO metric trapezoidal screw threads" samt "ISO 68-1:1998(en) ISO general purpose screw threads"?
 
  • Älska
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.