Hej! Ska få kommunalt VA i vår och därmed gräva VA-ledningar från huset till vår servispunkt. Den planerade sträckan kommer dock korsa både elkablar och vattenledning, men hur mycket ställer detta till det egentligen i grävskedet? Är det bara att vara försiktig och gräva runt ledningar eller hur funkar det?
 
Beställ utsättning från ledningskollen , gratis
 
Tack för tipset, ska kolla det. Dock så vet jag redan att det finns elkablar och vattenledning från brunn till huset som behöver korsas. Går det att bara gräva runtom?
 
Claes Sörmland
B bullemedbulle skrev:
Tack för tipset, ska kolla det. Dock så vet jag redan att det finns elkablar och vattenledning från brunn till huset som behöver korsas. Går det att bara gräva runtom?
Det som gör det bökigt är att det kräver gubbe i gropen som långsamt leder grävmaskinisten/handgräver delar. D v s det blir klart dyrare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som gör det bökigt är att det kräver gubbe i gropen som långsamt leder grävmaskinisten/handgräver delar. D v s det blir klart dyrare.
Jo att det riskerar att bli dyrare förstår jag, tänker då att man själv kan handgräva och blottlägga just de partierna så att man kan gräva effektivt i övrigt. Finns det sätt att temporärt dela kablar tex till utebelysning för att underlätta? Hur är det med vattenledningar i mark, brukar det vara fasta plaströr eller flexibla "slangar" ?
 
Claes Sörmland
B bullemedbulle skrev:
Jo att det riskerar att bli dyrare förstår jag, tänker då att man själv kan handgräva och blottlägga just de partierna så att man kan gräva effektivt i övrigt. Finns det sätt att temporärt dela kablar tex till utebelysning för att underlätta? Hur är det med vattenledningar i mark, brukar det vara fasta plaströr eller flexibla "slangar" ?
Det går, men underskatta inte eländet med att handgräva ned till vattenledningar på kanske 1,5-2 m djup. Det är många timmars jobb.

Vatten är vanligen PEM om det inte är äldre stålrör eller enorma fibercementrör för kommunalt vatten till stora samhällen.

Ledningar är inget problem, de ligger inte sällan bara i marken utan skydd.
 
Mikael_L
B bullemedbulle skrev:
Jo att det riskerar att bli dyrare förstår jag, tänker då att man själv kan handgräva och blottlägga just de partierna så att man kan gräva effektivt i övrigt. Finns det sätt att temporärt dela kablar tex till utebelysning för att underlätta? Hur är det med vattenledningar i mark, brukar det vara fasta plaströr eller flexibla "slangar" ?
Detta blir bara billigare ifall du prissätter din egen tid till nära noll.
Vill du arbeta för tio kronor timmen? Då kan du kanske tjäna på detta.
Då kan jag erbjuda ett alternativ, du kan få jobba med något roligare och mindre meningslöst för mig, för 11 kronor timmer, win-win, eller hur? :D
 
Gör du en anmälan på Ledningskollen så får de flesta ledningsägare som har ledningar på din fastighet ett meddelande. För de interna kablar och ledningar som du själv ansvarar för kan man hyra en kabelsökare för att sätta ut elkablar och vattenledningar om det är metallrör. Ska du ha kvar den gamla brunnen och dess ledningar? Annars kanske du kan koppla på dem om de är i bra skick (PE-slang). Är det galvade järnrör bör du byta ut dem. Normalt sett ligger elkablar inte djupare än 50cm, vattenledningar ligger oftast djupare då de behöver vara skyddade mot frysning.

Nu jobbar jag visserligen en del med utsättning av ledningar, men jag hade tagit in en entreprenör för att gräva och hade i förväg markerat ut var ledningarna ligger och dess djup och låtit dem fräva fram dem när de ändå har en maskin på plats. För en erfaren maskinist går det rätt lätt att gräva fram en ledning jämfört med att stå och slita med en spade och skyffel.

Vill man spara så mycket pengar som möjligt ser man till att läggs ledningen så att den inte går längsmed någon annan ledning och korsar så få befintliga ledningar som möjligt. Dessutom kan man grävs fram befintliga korsningar, på så sätt sparar man lite tid när maskinen är på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.