Hejsan!
Min platta kommer att gjutas under februari månad (Mitt i vintern).
Vad jag har förstått när jag pratat med folk ska det inte vara några problem att gjuta även under denna årstid.
Däremot har några sagt att man kan slå på den ingjutna golvvärmen för att förhindra frysning samt påskynda torkningen. Hur ligger det till med detta ? Bör jag se till att få igång golvvärmen..

Då kommer min följdfråga, hur får man en fungerande golvvärme redan under gjutningen av plattan ? Jag har tänkt installera fjärrvärme, men den installeras ju först efter att plattan är gjuten och stomme + el etc finns antar jag ?
Eller kopplar man in någon tillfällig panna för att köra runt varmvattnet i platten ?
Hur fungerar det egentligen ?
Eller kommer fjärrvärmen installeras fortare än jag tror måntro ? :-[

Tacksam för tips!
/V
 
Jag har ett svar på din följdfråga: Det finns elektriska aggregat som kopplas in under byggtiden. Vi hade ett sådant i vårt hus för att torka ut plattan. Vår fjärrvärme blev inte inkopplad förrän alldeles innan vår tillträde.

/fredrik
 
Går att hyra sånna här elpannor som fredwel nämner:

hex23.jpg
 
Är det en stor platta? annars så kan väl bara spänna upp en presänning täta med mineralull runt kanterna och ställa in en värmefläkt.

En mer bepövad metod är att gjuta med värmd betong, och sen efter slipning /skurning så lägger man på s.k negerhud (byggspråk). En isolerande matta som man bara rullat ut på plattan.

När det gäller att sätta igång värmeslingorna så är jag lite tveksam. Jag kommer ihåg när vi la värmeslingor (el) så fick vi vänta någon månad iaf? för att flytspacklet skulle bränna färdigt. Men detta är ju lite andra förhållanden så jag är inte säker.
 
gjut in en enkel elslinga på ca 3000w eller något sådant som du bara sprider ut på enklast möjliga sätt. Sen är det bara att slå på elen och börja värma plattan. Enligt vår grundläggare kostar en sån elslinga ca 3000kr även om han fick bjuda på den i slu ;)tändan
 
skogstomten skrev:
gjut in en enkel elslinga på ca 3000w eller något sådant som du bara sprider ut på enklast möjliga sätt. Sen är det bara att slå på elen och börja värma plattan. Enligt vår grundläggare kostar en sån elslinga ca 3000kr även om han fick bjuda på den i slu ;)tändan
Varför ska jag gjuta in en extra elslinga när jag redan har vattenburen golvvärme ?
Jag kan ju likagärna hyra/köpa en elpanna och värma med befintliga slingor ? Eller har jag missat något här ?

Plattan är förresten ca: 130kvm, så det kanske går att lägga presenning och köra med byggfläkt som du säger.... får se va grundentreprenören kommer med för förslag.
Jag var bara själv lite nyfiken på hur det brukar lösas.... i sverige gjuter vi ju plattor året om... därför borde det finnas beprövade metoder som funkar.

Antar att det är byggfläktar eller golvvärme som används.... sen har jag även hört att det är en speciell typ av betong som används..

/V

 
Elslingan kan inte frysa sönder.... Annars så måste du köra igång den vattenburna direkt efter att du fyllt på köldmedium om du inte vill kosta på frostskyddsmedel vilket blir dyrt. Och akta dig för att det råkar gå en säkring vid fel tillfälle, hantverkare har ju en del effektkrävande maskiner och effektvakt tror jag knappast finns när man kör med en tillfällig panna och med byggström osv...

Byggfläktar drar rejält med ström och lever om mycket samt att det inte får finnas innerväggar i vägen för luftspridningen. Genom att ha en elslinga i stället är det knäpp tyst, jämnvarmt överallt, golvet torkar upp när man går med blöta skor, Det behöver inte byggas något "tält" utan man kan slänga pressenningen direkt på plattan och eventuellt isolering ovanpå om man vill. Det är ingen brådska med att få igång den vattenburna värmen på det sättet utan man kan ta det när det passar att göra resten av VVS jobbet.

Så gjorde vi på inrådan av vår grundläggar och det var ett suveränt råd. Vårt hus kom 18/1 i fjol med mycket snö....Slingan vi hade var på 3000w när vår elektriker mätte upp den och vår platta var ca 100kvm. Tror dock att den utan problem klarar en större platta. Ångrar bara att vi inte gjorde likadant i vår garageplatt!

Så visst finns det fördelar. Kostnaden är försumbar och du har dessutom ett "reservuppvärmningssystem" inbyggt i plattan i framtiden om elpanna pajar.

Vi gjöt i november, täkte plattan, lät det snöa, slog på värmen i elslingan en vecka innan husresningen tog bort presenningarna och reste huset på det.

Vill man begränsa elslingan kan man ju sätta in en timer så att den bara är på ett antal timmar dagligen. Blir en supertrevlig miljö att jobba i utan effektslukande, bullrande byggfläktar som står och bläser i ett enda rum så småningom.

Att hyra och installera en tillfällig elpanna är antagligen betydligt dyrare än kostnaden för elslingan. Att lägga ut elslingan och naja fast lite löst på armeringsnätet innan gjutningen tar inte lång stund så arbetskostnaden är försumbar. Elfläktarna antar jag att du också måste hyra om du inte har själva och de kan ju dessutom bli stulna!

Det var dom fördelar med elslinga som jag kommer på så här på momangen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.