Jag ska olja in uteplatsen och har hört att det kan vara stor kvalitetsskillnad mellan olika fabrikat av tex linolja. Ofta finns det billiga linoljor på tex RUSTA som består av 30-40% linolja. Vad ska man tänka på? Finns det andra oljor som är bättre, tex tallolja? :)
 
Man skall oxå kolla på mängden olja i 'oljan'. Många billiga oljor har mycket stor andel lösningsmedel. Kommer dock inte ihåg vad som är en bra fördelning mellan oljan och lösningsmedlet men för mycket lösningsmedel = för blaskigt, för lite lösningsmedel = för klibbigt.
 
Jag köper linolja på dunk och blandar själv. Det blir bra mycket billigare och man kan anpassa blandningen till hur varmt det är ute när man oljar in. Om det är varmt så kan man ha lite mindre lösningsmedel. Jag använder betydligt fetare blandning än de man köper på hink. Ungefär två tredjedelar rå linolja och en tredjedel lösning i första strykningarna. I sista strykningen blandar jag i kokt linolja också. Det är vilktigt att torka av allt som inte sugs upp av träet, annars blir det kladdigt. Trasorna och penslarna bränns eller sänks i vatten.

Sist jag oljade så använde jag balsamterpentin som lösningsmedel, men i år tror jag att jag provar alifatnafta. Jag inbillar mig att det är behagligare att jobba med och lite snällare mot miljön.

Jag har sett att många inte oljar för att träet blir mörkt. Att det blir mörkt stör mig inte alls. Däremot gillar jag känslan i ett linoljat trä.
 
Sveno: tycker du att man ska olja in redan första året? Vi har ju en sprillans ny altan i tryckimpregnerat virke. Ska jag olja in den redan i sommar?
 
Lycke, jag har inte en aning. Min altan var knastertorr när vi flyttade in så det blev första uteprojektet den våren, så jag vet inte om man ska olja in tryckimpregnerat första året. Jag vet inte ens om tralläkten är tryckimpregnerad om jag ska vara ärlig.

Jag gillar inte när träet torkar till och spricker. Efter tre strykningar så var det i alla fall betydligt behagligare att gå/vistas där. Halva altan oljades med Cuprinol Träolja inköpt på nåt kooperativt varuhus och halva med olja som jag kladdade ihop själv. Den del som jag kladdade till blev i mitt tycke mycket bättre. Cuprinololjan gav en lite lackliknande yta som jag inte är så förtjust i. Den skyddar kanske lite bättre, å andra sidan.

Jag kladdar på linolja på i stort sett allt trä som inte målas och som ska vara utomhus (utom veden ;) ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.