Hej Alla och tack för alla kommentarer och tips! Jag pratade med köparen idag och vi är överens att vi kör som vanligt dvs vi står flyttstäd innan tillträde så få de lösa städ själva efter de slipat golven. Case closed. :cool:
 
  • Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Låter som en bra lösning men vill bara skriva hur vi gjorde när vi köpte hus.
Va typ samma ställning för oss med gamla mattor mm som vi visste skulle rivas ur samma dag som tillträde och såg ingen anledning till att säljaren skulle slita med städning där. Så vi talade om för säljaren att de skulle lägga tid på städning av toalett och kök. Sedan bara vanlig städning av resten. Ställde ingen typ av krav på prisreduktion eller liknande.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Som säljare skulle det vara enklast att dra av priset för flyttstädningen och slippa eventuellt tjafs och reklamationer med städfirman. Men nu var det ju redan löst.
 
Har golvsliparen sjyssta prylar så blir det knappt något damm.
Oavsett så ska man precis som många redan sagt inte ha kvar några åtaganden efter utflykt.
 
Som skribenten ovan skriver så dammar det inte farligt alls vid golvslipning, har haft slipare ute hos många hyresgäster som bara tömt det rum som ska slipas.

Städa huset innan tillträde och sen får golvsliparen städa efter sig.
 
Fulkemisten
OT men kom överens om flyttstäd enligt rutin såklart när vi köpte. Fick det inskrivet i kontraktet då det var rätt mycket ingrodd smuts. Säljaren var en snål strulpelle så jag hade på känn att det här kunde vara bra. Det slutade med att tillträdet blev försenat med 5 dagar då säljaren valde att "dammtorka lite" initialt. Till sist fick vi ekonomisk ersättning för försenat tillträde (som inte gjorde nåt då vi hade dubbelt boende) + att de tog in en städfirma för att få rent på riktigt.
 
H
N NiklasIns skrev:
Vi skall sälja vårt hus och köparen kommer direkt efter tillträdesdagen slipa alla golv. Inget konstigt med det, för golven är slitna, men då arbetet kommer skapa mycket damm så undrar köparen om det är ok om vi som säljare kan ordna (och betala) flyttstäd efter slipningen är gjord. Hade ni gått med på det? Jag tänkte eventuellt att vi kan stå för en mindre del av flyttstädningen efter slipningen, kanske 20 % av kostnaden, då jag tycker att det kan vara schysst att vi står för bl a att vi lämnar över städad och fräsch kyl, frys, ugn m.m. där byggdammet inte tränger in. Hur hade ni gjort? Råd och tips tas tacksamt emot. Allt gott, Niklas
Flyttstädning är avdragsgill före försäljning, dvs före visning.
Själv skulle jag inte gå med på att betala städning efter de slipat golv och/eller renoverat. Betala i så fall vad en vanlig flyttstädning kostar, sen får den nya ägaren betala resterande. Gör ni flyttstädningen själv, så gör den, vad den nya ägaren gör efter ni flyttat är ju de nya ägarnas problem.
 
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Flyttstädning är avdragsgill före försäljning, dvs före visning.
Då är det visningsstädning som inte innehåller allt som en flyttstädning gör och det är avdragsgillt som försäljningsomkostnad.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det visningsstädning som inte innehåller allt som en flyttstädning gör och det är avdragsgillt som försäljningsomkostnad.
Enligt de uppgifter jag fått är det en komplett städning, sen vad man kallar det saknar ju betydelse. Sen får man ju städa själv efter visning också, även om den städningen inte blir så omfattande som en flyttstädning.
 
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Enligt de uppgifter jag fått är det en komplett städning, sen vad man kallar det saknar ju betydelse. Sen får man ju städa själv efter visning också, även om den städningen inte blir så omfattande som en flyttstädning.
Jag hjälpte till med försäljningen av en bostad i släkten för några år sen och det städbolaget hade rätt olika listor på vad som ingick i en visningsstädning resp. i en flyttstädning. I en visningstädning ingick t.ex. inte torkning av skåp och garderober (de flesta bor ju där och därmed är skåpen inte tomma) och inte rengöring av ugn. Ett normalt tillträde är ju ofta tre månader bort och det innebär att man oftast behöver tvätta fönstren igen vid flyttstädningen, åtminstone de yttre sidorna.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hjälpte till med försäljningen av en bostad i släkten för några år sen och det städbolaget hade rätt olika listor på vad som ingick i en visningsstädning resp. i en flyttstädning. I en visningstädning ingick t.ex. inte torkning av skåp och garderober (de flesta bor ju där och därmed är skåpen inte tomma) och inte rengöring av ugn. Ett normalt tillträde är ju ofta tre månader bort och det innebär att man oftast behöver tvätta fönstren igen vid flyttstädningen, åtminstone de yttre sidorna.
Man får kolla upp detta noggrant med Skatteverket innan försäljningen. Reglerna ändrasr de ju rätt ofta också.
 
A
N NiklasIns skrev:
Vi skall sälja vårt hus och köparen kommer direkt efter tillträdesdagen slipa alla golv. Inget konstigt med det, för golven är slitna, men då arbetet kommer skapa mycket damm så undrar köparen om det är ok om vi som säljare kan ordna (och betala) flyttstäd efter slipningen är gjord. Hade ni gått med på det? Jag tänkte eventuellt att vi kan stå för en mindre del av flyttstädningen efter slipningen, kanske 20 % av kostnaden, då jag tycker att det kan vara schysst att vi står för bl a att vi lämnar över städad och fräsch kyl, frys, ugn m.m. där byggdammet inte tränger in. Hur hade ni gjort? Råd och tips tas tacksamt emot. Allt gott, Niklas
Aldrig

Städ efter egen renovering står man för själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.