M Martin1979 skrev:
Tack, högst relevanta kommentarer. Jag får följa upp detta med kommunen, men hoppas att husritaren har koll på detta.

Hade i ett tidigare skede i tillståndsprocessen kontakt med kommunen i frågan. Fick då detta svar:

"I lagen finns bara hela våningar. När man pratar om halva så finns de med andra ord inte. Så det som i dagligt tal kallas för 1,5 vånings hus är i laglig mening enplansvillor (med inredd vind). Brytpunkten till våning går vid 0,7 m ovan bjälklaget, mer än det så är det två våningar. Så förhöjt väggliv på en 1,5 planshus är i legal mening samma sak som två våningar."

Så i laglig mening har jag tillstånd att bygga både 1 och 2 plan. Men i själva tillståndet står det 1,5 plan med förhöjt väggliv. Och det kan ju ligga en tolkning i detta begrepp att plan 2 då inte ska ha för högt väggliv. Det är nog detta jag behöver följa upp.
Om de i förhandsbeskedet skrivit 1.5 plan med förhöjt väggliv, ja då anser jag att de gjort en tabbe. För precis som jag sa och även som du saxade så finns det inget som heter så, antingen är det ett enplans eller ett 2 plans .. eller fler då såklart :crysmile:

Jag tolkar 1.5 plan med förhöjt väggliv som det jag skrev tidigare, att det är ett enplanshus med inredd vind och ett visst förhöjt väggliv.

Ett förhandsbesked är ju lite mer flytande än vad ett bygglov är, men det blir ju en liten mikrodetaljplan kan man säga för just den tomten som förhandsbeskedet avser.
Således skulle jag säga att de skrivit som de gjort för att tydliggöra att ett visst förhöjt väggliv är OK. Precis som de kunnat skriva att det inte är OK.
Jag tolkar däremot inte det som att ett 2-planshus är inom ramen för vad förhandsbeskedet tillåter :confused:
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag håller med om att trädgårdsförrådet bör göras om till inne-yta, det är dyra kvadratmeter som annars läggs på ett enkelt ute-förråd. Det blir lite plats för förvaring, i övrigt funderar jag på om det går att få till en klädkammare vid solrummet på övervåningen, ytan bör ju räcka till, men formen är en utmaning.
Ja, du har rätt. Detta borde bli ett inneförråd, om än inte stort. Eller så kan det bli ett litet teknikrum, för att frigöra yta i tvättstugan, som kan avvaras till köket.

Båda rummen på övervåningen är så tilltagna att det borde gå att få in ett förråd, särskilt det rum som ska bli master bedroom.

Den långsmala formen på huset skapar i sig vissa utmaningar. Vi är inte tvingade in i den pga långsmal tomt, utan snarare baserat på husritarens ursprungsidé. Sedan har vi breddat entréplan med de utskjutande delarna, men övervåning är fortfarande smal. Vi får se om vi kan förvalta det till något bra. :giggle:
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Angående fönstersättning så håller jag med en om att symmetrin är viktig, men fastna inte för mycket vid det, siktlinjer och ”utsikt” skulle jag säga är ännu viktigare. Dvs ta inte bort/minska ett fönster bara för att det inte går att göra likadant på övervåningen eller liknande.
Tack, bra tips. (y) Gillar symmetri, men ska försöka att inte ta fasta för mycket på detta.
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
En annan idé är att flytta spisen till köksön för att frigöra bänkyta på bakre bänkskivan, men då måste du ha en till ho, så det kanske blir motsatt effekt. Jag saknar hursomhelst ett ”hörn” där alla kaffebryggare, brödrostar, vattenkokare, sous vide-maskiner osv kan stå lite mer ur vägen, så att de inte stjäl arbetsyta.

Det känns som att köket blivit lidande av att formen på huset är ”bestämd” innan köket fått sin utformning. Jag skulle hellre ritat alla delar som separata pusselbitar och sedan sammanfogat dem till en helhet och då sett vilka kompromisser man behöver göra.

Oavsett tycker jag fortfarande huset är väldisponerat och fint! :)
När man stirrat sig blind på sin planlösning en tid så börjar energin ta slut efter ett tag. Man känner sig nöjd och orkar inte mer. Lite där står vi, och därför så bra med alla synpunkter. Man får upp ögonen igen för det som inte är bra, och energin återvänder.

Vi har helst velat ha en fri köksö utan "installationer", men om spis och vask i den löser våra utmaningar är det värt att titta mer på. Och visst - alla dessa maskiner måste ju få plats någonstans. :rolleyes:

Vi får se om vi kan göra justeringar i befintlig ritning, annars är jag rädd att vi nog får backa tillbaka. Som du säger kan man behöva lägga om pusslet från början, för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt.
 
J Jarlsgård skrev:
Med att spegelvända entrén så menade jag att klädavhängning hade varit på sovrumsväggen och att ytterdörren och sido fönstret bytt plats, lite luddigt kanske :cool:
Väldigt tydligt. Klockan var bara för mycket igår kväll när jag skulle förstå detta :cool:
J Jarlsgård skrev:
Har suttit och kikat på kök och tvätt nu... Men jag kommer min själ inte fram till något, jag kan inte riktigt se hur man får det spot on :thinking:
Tack för att du försökte ändå. Detta blev knepigare än jag trodde. Vi har några kvm BYA att spela med fortfarande. Får se om utbyggnadsdelen med kök och tvättstuga kan ökas något på längd och djup för att ge fler möjligheter.

En annan idé som vi har är att gå ifrån den "lyxiga" men utrymmeskrävande trappan med viloplan. Vi tyckte vi fick till den bra med ljusinsläppet på övervåning m.m. Men genom att ersätta den med en U-trappa så frigörs yta. Antingen används den till förvaring eller så görs tvättstugan om och köket kan ökas något.
J Jarlsgård skrev:
En annan sak, ni hade max 140 bya? Då hade jag skitit I uterummet i detta skedet för att istället använda all yta till att verkligen kunna få till husets planlösning, och i sedan gjort en attefallstillbyggnad :D
Alltså, nu avslöjar du ju nästan att det känns som vi inte vetat hur vi ska "fylla ut" ytan på entréplan och därför tryckt in ett uterum i BYA. :crysmile:
Jag har alltid sett ner på "pensionärskuvöser" tills mina föräldrar byggde ett uterum. Men det har använts mycket och jag gillar det. Ville få till något liknande själv. Men det kan man ju ta i ett senare skede. Så ditt förslag är en bra idé som vi tar med oss. Tack! (y)
 
J Jarlsgård skrev:
Om de i förhandsbeskedet skrivit 1.5 plan med förhöjt väggliv, ja då anser jag att de gjort en tabbe. För precis som jag sa och även som du saxade så finns det inget som heter så, antingen är det ett enplans eller ett 2 plans .. eller fler då såklart :crysmile:

Jag tolkar 1.5 plan med förhöjt väggliv som det jag skrev tidigare, att det är ett enplanshus med inredd vind och ett visst förhöjt väggliv.

Ett förhandsbesked är ju lite mer flytande än vad ett bygglov är, men det blir ju en liten mikrodetaljplan kan man säga för just den tomten som förhandsbeskedet avser.
Således skulle jag säga att de skrivit som de gjort för att tydliggöra att ett visst förhöjt väggliv är OK. Precis som de kunnat skriva att det inte är OK.
Jag tolkar däremot inte det som att ett 2-planshus är inom ramen för vad förhandsbeskedet tillåter :confused:
Innan vi ansökte om förhandsbesked så behövde vi tillstånd från Länsstyrelsen. Då ansökte vi på dessa begrepp och de kom in som villkor i tillståndet. Förhandsbeskedet är sedan baserat på villkoren i Länsstyrelsens beslut. Så det är nog inte kommunens fel att det blev luddigt. :cool:
Det intressanta är ju att i lagens mening blir det två våningar redan vid 0,7m. Frågan är om det finns något annat i praktisk tillämpning, utifrån hur man ser och uppfattar ett hus. Får ta det till kommunen och fråga.
 
Angående våningar och byggnadshöjd så är det en halv vetenskap men så som ert förslag är utformat så är det ett 2 planshus i lagens mening :surprised:



Angående uterum så förstår jag absolut bekvämligheten i det, vill själv ha ett och jag är bara 31 jordsnurr :crysmile:
Vad lagen tillåter är ju att man med en bygganmälan får lov att göra en attefallstillbyggnad på 15 kvm BYA som inte omfattas av de begränsningar som förhandsbesked eller detaljplan säger (såvida det inte framgår där i att det inte är tillåtet), så att maximera byggytan för huset och så fort ni har slutbesked skicka in en bygganmälan om attefallstillbyggnad för uterum. Visst, det kanske förlänger processen lite men tänker man smart och förbereder för det så tror jag merkostnaden är minimal.


Angående trappan så tycker jag absolut inte ni ska ta bort den. Den största boven i dramat för huset ser jag som de utskjutande delarna. Hade dessa inte funnits och huset varit jämnbrett hela vägen så hade det troligen gått att få till planlösningen på ett bättre sätt i mina ögon! Samtidigt förstår jag tanken med att göra så, då det skapar en dynamik i layout och utseende :)
 
J Jarlsgård skrev:
Angående uterum så förstår jag absolut bekvämligheten i det, vill själv ha ett och jag är bara 31 jordsnurr :crysmile:
Vad lagen tillåter är ju att man med en bygganmälan får lov att göra en attefallstillbyggnad på 15 kvm BYA som inte omfattas av de begränsningar som förhandsbesked eller detaljplan säger (såvida det inte framgår där i att det inte är tillåtet), så att maximera byggytan för huset och så fort ni har slutbesked skicka in en bygganmälan om attefallstillbyggnad för uterum. Visst, det kanske förlänger processen lite men tänker man smart och förbereder för det så tror jag merkostnaden är minimal.
J Jarlsgård skrev:
Angående våningar och byggnadshöjd så är det en halv vetenskap men så som ert förslag är utformat så är det ett 2 planshus i lagens mening :surprised:

Angående uterum så förstår jag absolut bekvämligheten i det, vill själv ha ett och jag är bara 31 jordsnurr :crysmile:
Vad lagen tillåter är ju att man med en bygganmälan får lov att göra en attefallstillbyggnad på 15 kvm BYA som inte omfattas av de begränsningar som förhandsbesked eller detaljplan säger (såvida det inte framgår där i att det inte är tillåtet), så att maximera byggytan för huset och så fort ni har slutbesked skicka in en bygganmälan om attefallstillbyggnad för uterum. Visst, det kanske förlänger processen lite men tänker man smart och förbereder för det så tror jag merkostnaden är minimal.


Angående trappan så tycker jag absolut inte ni ska ta bort den. Den största boven i dramat för huset ser jag som de utskjutande delarna. Hade dessa inte funnits och huset varit jämnbrett hela vägen så hade det troligen gått att få till planlösningen på ett bättre sätt i mina ögon! Samtidigt förstår jag tanken med att göra så, då det skapar en dynamik i layout och utseende :)
Utöver våningsantal har vi ingen begränsning i byggnadshöjd. Men vår tolkning är att vi har lov för ett hus i två plan :giggle:

Hoppas att det inte är 31 snurr kring jordens egna axel, för då är du på tok för ung för att ta råd ifrån. ;)

Är det däremot 31 omlopp kring solen, så är din idé om att vid behov av ökad BYA skjuta på uterummet en strålande idé. Det tar vi med oss om vi behöver fler kvadrat nu när vi ska fixa vårt hopplösa kök :crysmile:

Vi hoppas vi kan behålla trappan som den är - det känns lite lyxigt. Och om man nu ska ha två plan så är det skönt att inte ha en alltför brant och svängd historia om man nån gång får för sig att åka ner med huvudet före. :giggle:

Ja, de utstickande delarna bidrar till en viss karaktär och till att skapa rumslighet utomhus, men inte utan vissa komplikationer. Utifrån att grundritningen var den smala huskroppen, bara 6 m bred, så gör dessa delar att bottenvåningen breddas lite. Men om vi inte får ordning på detta så blir det tillbaka till en rektangel eller L-form.
 
Gammelnörden
Tänkte på ert hus när jag såg den här modellen på pinterest...;)
Modell av ett modernt hus med korsande taklinjer och stora fönsterpartier på ritbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Tänkte på ert hus när jag såg den här modellen på pinterest...;)
[bild]
Snygg modell. Fick ett tips av en vän som byggt hus att just göra en skalenlig modell när man är nöjd med ritningen - för att se om det även känns bra när man bygger upp en volym :D

Och denna modell kan nog bidra med lite inspiration också om vi vill justera exteriören (y)
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Är det ingen mer än jag som reagerar på att både fin-ingången och groventrén är på samma gavel?
Om vi kommer och åker/går på vägen för att hälsa på TS med sambo, ser vi detta maffiga hus på höjden. Då är det väl rätt naturligt att vi som gäster går in genom en entré mitt på långsidan av huset, eller hur? Det är åtminstone det vanliga, att gästerna får se huset i all sin prakt innan de knackar på!
 
Förslag till köket är att flytta in kyl och frys till köksdelen. Antingen genom att flytta hällen till köksön och ställa kyl/frys mot yttervägg, då skulle även ugn/Micro ev gå att flytta mot yttervägg bredvid kyl/frys. Eller genom att förlänga väggen från vardagsrummet och korta av köksön och därigenom kunna placera kyl/frys mittemot hällen. I det senare fallet skulle jag flytta diskmaskinen till andra sidan diskhon.

Där kyl och frys stått skulle jag placera ett serveringsskåp med överskåp upp till tak.

En annan tanke för mer förvaring är att sätta in överskåp över köksön, men fortfarande hålla öppet mellan ö och överskåp så att man kan se de som sitter vid matbordet när man är i köket. Har sett sådana lösningar och gillar det semiöppna utseendet.
 
M Martin1979 skrev:
Planen är att bygga huset med ett större rum i SO på övervåning och att detta blir "master bedroom". Förhoppningen är att det inte ska vara för varmt och att få möjlighet att vakna till lite morgonsol. Det är ett fönster mot SV, men förhoppningen är att det inte ska släppa in för mycket värme. Visar det sig att rummet blir för varmt kan vi nog flytta sovrummet till NV på övre plan.
Vårt sovrum har fönster mot NV och det är riktigt varmt på sommarkvällarna pga kvällssolen som lyser rakt in. Vi måste ha rullgardinen neddragen för att det ska bli drägligt. Sonens fönster är mot SO och där är det svalt och skönt på kvällen. Så sovrumsfönster i SO alla gånger, men jag skulle ta bort fönstret i SV.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det ingen mer än jag som reagerar på att både fin-ingången och groventrén är på samma gavel?
Om vi kommer och åker/går på vägen för att hälsa på TS med sambo, ser vi detta maffiga hus på höjden. Då är det väl rätt naturligt att vi som gäster går in genom en entré mitt på långsidan av huset, eller hur? Det är åtminstone det vanliga, att gästerna får se huset i all sin prakt innan de knackar på!
Tack för synpunkten. Jo, det är nog vanligast med entrén centralt placerad på ena långsidan. I vårt fall skulle då entrén hamna på samma sida som uteplats/trädgård i sydväst. Vi har tyckt att uppfart och gångväg fram till dörren tar för mycket av ytan framför huset. Samtidigt får vi hall/wc m.m. centralt i huset på den plats där vi vill ha sociala ytor. Så vi valde att gå en annan väg med entré på gaveln. Dock skissar vi på ett alternativ där WC och entré byter plats. Om vi får till det bra kan jag lägga upp här för synpunkter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Borstnejlika skrev:
Förslag till köket är att flytta in kyl och frys till köksdelen. Antingen genom att flytta hällen till köksön och ställa kyl/frys mot yttervägg, då skulle även ugn/Micro ev gå att flytta mot yttervägg bredvid kyl/frys. Eller genom att förlänga väggen från vardagsrummet och korta av köksön och därigenom kunna placera kyl/frys mittemot hällen. I det senare fallet skulle jag flytta diskmaskinen till andra sidan diskhon.

Där kyl och frys stått skulle jag placera ett serveringsskåp med överskåp upp till tak.

En annan tanke för mer förvaring är att sätta in överskåp över köksön, men fortfarande hålla öppet mellan ö och överskåp så att man kan se de som sitter vid matbordet när man är i köket. Har sett sådana lösningar och gillar det semiöppna utseendet.
Tack för dina förslag. Flera bra idéer som du har (y)
Vi har även fångat upp liknande tankar från andra håll och jobbar på några alternativ. Hoppas kunna återkomma med ett eller ett par förslag här om ett tag.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vårt sovrum har fönster mot NV och det är riktigt varmt på sommarkvällarna pga kvällssolen som lyser rakt in. Vi måste ha rullgardinen neddragen för att det ska bli drägligt. Sonens fönster är mot SO och där är det svalt och skönt på kvällen. Så sovrumsfönster i SO alla gånger, men jag skulle ta bort fönstret i SV.
Detta är ju något som är svårt att bedöma på förhand. Och en detalj som man lätt bortser ifrån, när det är så många olika saker att ta hänsyn till. Men något som man bittert kan få ångra i efterhand. Vi har någon stor ek som kommer att ta del av kvällssolen. Vi får ta med oss din erfarenhet och se hur vi ska göra med sovrumsfönster. Tack för tipset! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.