Jag undrar om det finns en jigg eller något smart sätt att klyva en planka i bordssågen för att så att säga skapa två tunnare plankor.

Dvs säg att jag har en planka som är 500 mm lång, 120 bred, 20 tjock, och jag vill dela den för att få två stycken 500x120x10.

Har provat att helt enkelt maxa upp höjden på klingan och köra genom försiktigt först ena långsidan och sen vända och köra andra, men det känns farligt.

Har någon en bra lösning på detta?

(Jag har ingen stor bandsåg, annars hade säkert det varit en bra lösning)
 
Jag brukar göra så som du beskriver och tycker det fungerar hyfsat om man har ett rejält klingskydd på arm så man ser var klingan är.
Annars går det alltid att skaffa en större bordscirkelsåg. När jag får igång min stora klyvsåg så skall den ha 20cm sågdjup. Tillverkad 1885 i Chemnitz i Tyskland. Jag vet inte vem som tillverkar sådana numera.

Det finns en del äldre engelska handmatade klyvsågar som har upp till 40eller 50 cm sågdjup med en klinga som ser ut att vara över en meter i diameter men de verkar onödigt farliga så någonting sådant rekommenderar jag verkligen inte. .

Annars gör man mycket med en 28 eller 30 tums fogsvans med grov klyvtandning....... en kransåg går också att använda för att klyvsåga mindre bitar fastspända lodrätt men då krävs det att man är två som hjälps åt.
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
En väldigt liten bandsåg klyver relativt enkelt det en väldigt stor bordsåg inte klarar. Köp rätt maskin och den behöver inte på något vis va stor för att klyva upp till 150-200mm.
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Du kan också såga en bit in från varje sida med bordsågen och sen tar man sista biten emellan med handsåg.
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du kan också såga en bit in från varje sida med bordsågen och sen tar man sista biten emellan med handsåg.
Så blev det automatiskt när jag för första gången provade detta häromdagen. Bredden var typ 180 mm och min bordssåg tar 70 så det blev 40 kvar att handsåga efter två pass i sågen. Men det kändes som en riskabel manöver att styra den relativt tunna brädan på högkant över maximalt höjd klinga.

Jag får nog helt enkelt investera i en ny bandsåg
 
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Dvs säg att jag har en planka som är 500 mm lång, 120 bred, 20 tjock, och jag vill dela den för att få två stycken 500x120x10.
Det var en farligt tunn klinga på den sågen. (Sorry kunde inte låta bli ;))
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
dof dof skrev:
Det var en farligt tunn klinga på den sågen. (Sorry kunde inte låta bli ;))
Laserklinga;)
 
Bygg ett högt, rätvinkligt anhåll som du kan skruva fast på klyvanhållet eller låta det rida fritt på det. För långa bitar skruvar du fast det och matar brädorna in, en featherboard från andra sidan innan sågklingan hjälper. För korta brädor tvingar du istället brädan mot anhållet, över sågklingan, och förflyttar hela jiggen. Det gör du från båda sidorna av brädan, men så att tvingarna är alltid mot en osågad bit i mitten. Resten i mitten (min ca 4cm) tar du med handsågen.
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Tilman Tilman skrev:
Bygg ett högt, rätvinkligt anhåll som du kan skruva fast på klyvanhållet eller låta det rida fritt på det. För långa bitar skruvar du fast det och matar brädorna in, en featherboard från andra sidan innan sågklingan hjälper. För korta brädor tvingar du istället brädan mot anhållet, över sågklingan, och förflyttar hela jiggen. Det gör du från båda sidorna av brädan, men så att tvingarna är alltid mot en osågad bit i mitten. Resten i mitten (min ca 4cm) tar du med handsågen.
Tack för tipset, funkar bra!
Träskiva i bordsåg med bakgrund av verkstadsutrustning och träskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka på en bordscirkelsåg precis vid sågbladet, indikerar en pågående sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.