Hej!
Nu i hösts så har jag haft extrema problem med fukt på den inglasade altanen. Det har varit så mycket fukt så det har droppat ifrån taket. Nu när det har blivit minus grader så blir det istället frost.

Altanens golvreglar är mellan 2-10cm ifrån marken och på marken ligger de gamla trädgårdsplattorna kvar. Mellan golvreglarna så ligger det 10cm tjock cellplast sen tätade jag mellan golvregel och cellplast med fogskum. Sedan läste jag här på forumet att folk brukade ta svart markduk över cellplasten så inte det vita skulle lysa igenom så det gjorde jag också. Därefter la jag trall. På två sidor sitter oisolerade skjutdörrar från golv till tak och sedan sitter det ett ”vanligt” korrigerat plasttak.

När fukten började uppstå nu i höstas så monterade jag två ventiler på varsin sida för att få lite självdrag. Men då inte det hjälpte så satte jag en badrumsfläkt i ena ventilhålet. Detta hjälpte delvis men fortfarande väldigt mycket fukt kvar.

För övrigt så sitter det ett fönster samt en altandörr båda är två glas mellan inglasningen och huset.

läste här på forumet att det ofta är bristande ventilation, värme från huset eller fukt från golvet som är orsaken. Någon med mer kunskap som kan hjälpa mig att spåra felet?

Tack på förhand.
 
Har du värme på?
 
Ingen värme på
 
Det sitter också korrigerat tätband både i fram och bakkant på taket.
 
Den där fukten i taket får du nog leva med tills du bytt ut taket till ett kanalplast.
Taket blir kallare än luften inne i uterummet, långvågigt utstrålning av värme uppåt.
Då kondenserar fukten i den luft du suger in i uterummet.
Skulle tro att dina ventiler gör saken värre och fyller på med ny fuktig uteluft hela tiden.
 
  • Gilla
Viktor34
  • Laddar…
Så du skulle börja med att stänga ventilerna nu och sedan för att bli av med fukten byta till kanalplast?

men imman/fukten på fönstren blev bättre med ventilationen?
 
Testa att stänga ventilerna.
Taket är den kallaste ytan i hela uterummet, självklart inte när solen skiner.
Men nu på hösten med nästan 100% luftfuktighet ute så får du problemet.
Takytan blir kall. Enda chansen att bli av med det är att tillföra värme så taket inte är så kallt att fukten i luften kondenserar. Men det är ju en hopplöst dyr lösning
 
Okej tack för hjälpen! men att montera kanalplasttak är alltså en permanent lösning som skulle göra att problemen försvinner helt? Något man ska tänka på gällande sådant tak? Har sett att det finns många olika tjocklekar osv.
 
Jag har tunnaste billigaste 10mm kanalplast på mitt uterum och enkla rutor med energibeläggning som förhindrar att det blir kondens på dom. Enkla glasrutor utan någon form av energiglas ger ofelbart kondens på rutorna.
Jag har aldrig haft problem med kondens i det, varesig i taket eller på rutorna, på de 20 åren jag haft det.
 
Tror att problemet kvarstår även om du byter tak. Problemet är sannolikt att huset värmer luften på altanen och att tak och väggar är kallare vilket leder till kondens. Teoretiskt blir du av med problemet om du skapar inomhusklimat på altanen.
 
Finns det ingen annan lösning än att skapa inomhusklimat menar du? Krävs ju en helt del ombyggnad för att lyckas med det och det är ju många som har oisolerade altaner men som inte alls har dessa problem
 
GoC GoC skrev:
Jag har tunnaste billigaste 10mm kanalplast på mitt uterum och enkla rutor med energibeläggning som förhindrar att det blir kondens på dom. Enkla glasrutor utan någon form av energiglas ger ofelbart kondens på rutorna.
Jag har aldrig haft problem med kondens i det, varesig i taket eller på rutorna, på de 20 åren jag haft det.
jag har ju dock ingen aning om vad jag har för glas då det är den lokala glasmästaren som har installerat det
 
Oggga Oggga skrev:
Finns det ingen annan lösning än att skapa inomhusklimat menar du? Krävs ju en helt del ombyggnad för att lyckas med det och det är ju många som har oisolerade altaner men som inte alls har dessa problem
Jag menar att det går inte att få inomhusklimat på en altan. Varför vissa har mer problem med kondens vet jag inte, du har sannolikt ofördelaktiga förutsättningar.
 
Kanske är enklast, billigast och bäst att bara ställa in en luftavfuktare?
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Tror att problemet kvarstår även om du byter tak. Problemet är sannolikt att huset värmer luften på altanen och att tak och väggar är kallare vilket leder till kondens. Teoretiskt blir du av med problemet om du skapar inomhusklimat på altanen.
Skulle det vara av den anledningen så skulle min altan drypa av fukt. Den sitter på ett hus från 1947 med helt oisolerade stockväggar.
Nej det beror på att det sitter helt vanliga fönsterglas tror jag och så kanalplast på det.
Då kondenserar den fuktbemängda luften som är nu på hösten. Skulle huset värma uterummet så blir problemet mindre. Är ju bara att pröva att ställa dit ett litet elelement. Värmen från det lär värma upp luften och därmed kanalplasen lite så att det inte kondenserar i taket.
Skulle din teori vara riktig så skulle det öven behöva tillföras än mer fukt inne i uterummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.