Hej,
jag bygger ett attefallshus med papptak och ventilerad nock. Jag har använt matakis lösning för nock ventilation. Jag har inte låtit ventilationen gå riktigt hela vägen ut till utsidan av huset, utan "ventilationshuven" slutar ca 50 cm in, men väl i första takstolsfacket.

Jag har inte öppnat upp pappen under huven än, så just nu ligger det bara en 3 lager papp över nock, och jag har en glipa på ca 4-5 cm. (Se bild innefrån). Idag såg jag något som såg ut som fukt på pappen längs ut mot ytterväggarna, alltså den biten som inte har ventilationshuven. Vid kontroll så kändes den fuktig, men inte så att det dropppade.

Natten har varit kall, och rätt fuktig, men på dagen kom solen fram och värmde bort frost. Huset är helt ouppvärmt, och det finns ingen isolering ännu. Är detta något som jag bör åtgärda? Hur isf?
eller försvinner problemet när värme och ventilation (öppning av nock samt ändarna) kommit på? (170 mm isolering i taket).

Det är ju samma konstruktion som huvudhus har, men då är det med takpannor.

Den delen som har huv har ingen kondens.


Attefallshus med svart papptak och delvis synlig ventilerad nock under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak i attefallshus med synliga takstolar och blå papp som inte är helt utlagd längs nock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Troligtvis har du högre än normal fuktighet i huset för att allt nytt virke som inte torkat klart än. Eftersom du bygger ventilerat är det bara att köra på.
 
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.