Försöker installera en dimmer som skall sitta under en ny tryckknapp med impulsfjäder men jag får inte alls ihop hur det skall kopplas.

Bakom uttaget sitter kablar enligt följande:
Dimmer med osammanhängande kablar utanför en vägguttag med synliga färgkodade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Brun L fasledare
  • Röd tändtråd?
  • Blå N nolla fast den är obruten och ej inkopplad på bef. tryckknapp
  • Gröngul jord
Dimmern
Jag tolkar det som att
  • Brun skall sitta i L
  • Orange skall sitta i ~1
  • Blå skall brytas och sitta i N och S1
Men vad skall sitta i tryckknappens uttag?
Hand håller en grön Schneider dimmer med etikett och kopplingsschema, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schema dimmer och tryckknapp
Installation manual för dubbel dimmer med kopplingsschema och tekniska data, anteckningar skrivna med bläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är vad jag har kommit fram till, är jag rätt ute?

Handritad skiss av elschema för belysning med dimmer och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Hall och 1 till
  • Laddar…
Ditt schema i #2 är korrekt, så ska det kopplas. Men dina funderingar i #1 hänger inte ihop. Jag antar att det suttit en befintlig kronbrytare där som du kopplat bort? Då vet du vilka färger som är vad. Vet du inte, då måste du ta reda på det genom att titta i andra dosor. Du behöver också kontrollera att den blå verkligen är en neutralledare som tillhör samma grupp.
 
  • Gilla
DaSo
  • Laddar…
Kan meddela att det är löst nu och att det fungerar men L (brunt) ledningen från strömbrytaren skulle kopplas samman med L ledningen från dimmern. I övrigt precis som jag ritat.
 
Hej hänger inte riktigt med hur du menar det sista. Kopplat enligt sitt schema men funkar inte..
 
Ledsen Emil, men det var ett tag sedan jag gjorde detta. Vad jag minns så var jag tvungen att ha extra kablar för att koppla detta men minns inte mycket mer.
 
Emil hernstrom Emil hernstrom skrev:
Hej hänger inte riktigt med hur du menar det sista. Kopplat enligt sitt schema men funkar inte..
Kopplar du enligt schema 2 så kommer det funka. Annars har du inte följt schema 2 :)

(Observera att du kan ta L ifrån brytaren då det finns dubbla anslutningar där)
 
Hej har kopplat in exakt enligt schema men får bara ena lampan att dimmra, dennandra gpr bara att tända/släcka. Byter jag tändtråd i dimmern så dimmrar dennandra istället... Blir knäpp
 
Har du satt fjädern på rätt sida i strömbrytaren så att den sluter när du trycker på den?
 
Hur då "ena lampan"? Det är väl bara en enkanals dimmer?
 
Emil hernstrom Emil hernstrom skrev:
Hej nej denna är dubbel
Emil hernstrom Emil hernstrom skrev:
Ja det har jag
Då får du nog skicka en bild på det ifall vi ska kunna hjälpa dig. Schemat är rätt :)
 
Jag såg nu att den är dubbel.

Prova att byta S1 och S2. Jag tror också att det mest sannolika felet här är om du har brytaren i fel läge. Så att den är "normalt sluten" istället för "normalt bruten".

Men om du skftar S1 och S2 så kan det avgöras om problemet sitter i brytaren eller i dimmern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.