Har svårt att hitta ett vägghängt badrumsskåp i gammal stil i vit/cremefärgat. Har någon tips??
 
Kolla Vedums serie Louis

mvh hanneli
 
hanneli skrev:
Kolla Vedums serie Louis

mvh hanneli
De har tyvärr inga vägghängda skåp
 
Robbster skrev:
De har tyvärr inga vägghängda skåp
Jag tror det var det här skåpet som 'hanneli' menade ;), det tillhör Vedum's serie Louis.
louis_intro_T.jpg

Jag antar att det är svårt att hitta badrumsskåp i gammal stil, om man med det menar spegelförsedda i den stil vi har idag, just pga. att man inte hade sådana skåp förr.

Själv skulle jag satsa på ett eller ännu hellre två köksöverskåp (vägg), där får du ett skåp som blir lite djupare än de traditionella badrumsskåpen som är löjligt grunda, vilket iof. krävs om du ska ha förvaringsutrymmet sas. bakom spegelglaset och mitt ovan blandaren, annars slår du pannan i det när du böjer dig fram.

Men jag skulle personligen föredra två 'köks' skåp enl. ovan som flankerar en spegel gärna oval, vilket ger dig bättre förvaringsmöjligheter utan att behöva så breda skåp (pga. djupet), gärna däremot lite högre modell vilket passar stilmässigt, samt möjligheten att få spegeln längre ner mot tvättstället, vilket gör det möjligt även för familjens ev. barn att se sig i spegeln i badrummet ;)

Beroende på vilken kökstillverkare du isf. köper av så varierar både pris och hur tidstypiskt utseendet blir, samt urvalet på luckor, dessutom ogärna synlig melaminsida, helst en fanerad eller massiv stomme iom. att sidorna blir synliga (i nödfall täcksida). Fast dyrare än badrumstillverkarna är väl svårt att hitta ;).
Har du möjlighet att låte en snickare göra två skåp i trä som du sedan målar själv kan du få det hur snyggt som helst till en billig peng. Men var isf. noga med måtten för att få snygga proportioner samt att du ska ha en vänster och en högerhängd lucka om du har en spegel i mitten.

MVH//Christina.
 
Vilken bra idée att bygga ett. En lokal snickare kan få göra ett skåp, det ska bara vara ett underskåp till tvättstället. Jag vill ha det i en äldrig/lantlig stil i cremefärg. Sedan kan man ju beställa tvättstället från ex Ikea. Jag kommer säkert billigare undan samt att det blir snyggare. Har letat jättemycket och inte hittat ett enda som fallit mig i smaken. Romantic från...ja vilken fabrikatör det nu var är fint...men inte vägghängt.

Man bör väl dock måla det och lackera det ordenligt så att det blir fukt och vettentåligt.....

Tack för idéen
 
Ang Ikea jag gillar inte ikea de har inga reservdelar, de som inte har det är i min mening oseriösa.

Visst de ser billiga ut, men om något går sönder är det bara att köpa nytt on garantin gått ut.

Har slängt 2st ikea diskhoar på grund av detta.

Lycka till med byggandet av ditt skåp, annars har damixa billiga bra tvättställ samt reservdelar eller köp ett begagnat??? Misnt lika bra i min mening det är ju porslin.

 
Men nu går det upp ett 'Liljeholmen' även för mig :surprised:, med 'badrumsskåp' menar du kanske inte ett ovanför tvättstället (vilket var det självklara för mig), utan istället en typ av 'kommod', under tvättstället, som ska vara vägghängd??

MVH//Christina.

*EDIT* Denna fabrikant har en variant som väl möjligen är något 'gammeldags' i stilen och vägghängt (även om det hade varit snyggare enl. min mening iaf. med rak framkant). http://www.aspenbadrum.com/
s5.jpg

Men även för detta ändamål så är det ju fullt möjligt med köksskåp, dock bänkskåp isf.
För övrigt gäller ju samma resonemang som ang. 'vägghängt överskåp' även här :). Här kan man ju tänka sig vilken bänkskiva som helst beroende på tvättställstyp, sten (kalksten eller marmor är ursnyggt), laminat (tåligt men inte så tidstypiskt), trä ffa. om det ska vara målat skulle jag undvika, blir fult tämligen omgående eller kanske den speciella bänkskivan som man kaklar ovansidan på (snyggt, även om jag själv är tveksam till hur fogarna ser ut efter ett tag). Annars kan man kanske, om man har tur, lyckas passa ihop det med heltäckande tvättställ, men det blir nog knepigt att få det och funka med standardmått på köksstommar (med snickarbyggt går det ju utmärkt förstås).
Nackdelen är att det kan bli ganska tungt med åtföljande stor belastning på den kaklade väggen, ett alternativ som också gör det lättstädat och faktiskt mer tidstypiskt är att bygga det på sockel som kaklas in med samma/liknande material som golv/vägg tex. så här, jättefint :-*.
13238_SPCR345x345_14.jpg
 
Nu har nog Robbster (min sambo) och jag (linsko) hittat vår drömbadrumsmöbel som är vägghängd.
Kolla på den X-frost heter den under Badrumsserie Kameleont. Den vita varianten
www.bjorbobad.nu
 
Jag har Björbo inredning i mitt badrum, dock har just den serien utgått men kvaliten är inte att klaga på iallafall.
Hoppas ni blir nöjda, X-Frost var väldigt trevlig att titta på.
 
linsko skrev:
Nu har nog Robbster (min sambo) och jag (linsko) hittat vår drömbadrumsmöbel som är vägghängd.
Kolla på den X-frost heter den under Badrumsserie Kameleont. Den vita varianten
www.bjorbobad.nu
Det var ju kanonfint!!

Annars kan man ju leta upp gamla möbler på auktioner.Bla kan du ta bort ev jalusi eller det heltäckandet i luckan o sätta in glas och spröjs o spets på insidan. Gamla kommoder kan man hitta för en billig peng samt gamla tvättfat o dyl.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.