JanneJanne123
Har tagit bort det gamla expansionskärlet på vinden och var också tvungen att ta bort tillhörande svanhalsrör som gick ut genom taket. Någon som har en bra idé hur jag sätter igen detta hål? Hål i tak med ett ca 50 mm rör som sticker ut, omgiven av flagnad färg och korrosionsspår, behöver tätas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite svårt att få en uppfattning om skalan på bilden, men diametern är ca 50 mm.
 
richardtenggren
Går det klämma ihop den och vika ner den som en fals?
 
JanneJanne123
Har också tänkt den tanken, men huven är rätt gammal och inte i bästa skick, så jag är orolig att jag orsakar ett ännu större hål om jag ger mig på det.
 
richardtenggren
Jo tänkte också på den risken, typ om du skulle göra en plugg att forma den mot så den behåller ursprungsformen nedtill :)
 
JanneJanne123
Hmm, ja det är en bra idé!
 
Går det att sätta någon sorts gummikork uppe på, utseende som en kork till en pantflaska typ och dra fast den med en slangklammer.
 
Jag hade försäkt få tag i en plåtkopp med passande diameter och limmat fast den med något väderbeständigt "takplåtkitt". Risken med att vika rörsnutten är att man gör nån spricka där det regnar in, och risken med någon plast-gummipropp är att den fratar upp sig av solljus.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Är den uv-beständig funkar det, men det står "för inomhusbruk" i produktbeskrivningen. Jag tror tyvärr att den torkar och spricker på ett par år.
 
  • Ledsen
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade försäkt få tag i en plåtkopp med passande diameter och limmat fast den med något väderbeständigt "takplåtkitt". Risken med att vika rörsnutten är att man gör nån spricka där det regnar in, och risken med någon plast-gummipropp är att den fratar upp sig av solljus.
Typ en mugg i rostfritt och en patron silikon? Google:

https://rekosmart.se/produkter/traning/rostfri-mugg-296ml-steel-cup-klean-kanteen.html
 
En kinahatt i lämplig storlek borde lösa problemet.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Tv-antennrör med topphuv monterat på ett rostigt och slitet tak nära en takkladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutade med en topphuv för tv-antennrör i kombination med takkladd. Kommer troligen inte hålla en livstid, men i alla fall fram tills kommande takbyte.

Tack för all input!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.