Raka tänder, heter det så? Jag söker i alla fall en sågklinga till min bordssåg vars tänder är raka/platta. D.v.s. att när jag sågar halva höjden på en träbit så blir det en springa med ett platt "tak" till skillnad från det v-formade taket det normalt blir.

Har sökt på ganska så många ställen utan att hitta något. Lyckades hitta en på Amazon men den fanns inte i lager, var oroväckande billig och hade inga recensioner...

Jag har en bordssåg från dewalt, tror den tar bland som är 250 mm med ett mitthål på 30 mm. Men jag antar att det finns lite marginal till att ta ett större och mindre sågklinga?

Allra, allra mest vill jag ha ett blad som gör lite bredare snitt. Jag vet att det finns/fanns ett set blad som man sätter mot varandra så blev snittet knappa centimetern brett (och med raka tänder). Jag syftar inte på klassiska dado-blad som tyvärr inte ska gå att använda på min såg. Varför vet jag inte riktigt, det borde gå med ett smalt dado-bladuppsättning men inte om man frågar internet.
 
A
M MLindstrom skrev:
Köpte det här för 997,50 kr på Bauhaus i dag, sålde omedelbart sticksågen och skruvdragaren för 1000 kr.

Summa sumarum, behöll två stycken 2Ah-batterier, en laddare och väska och fick 2,50 för besväret :rolleyes:

[bild]
Bra deal, men förstår inte riktigt hur det hjälper TS :rofl:
 
  • Haha
MLindstrom
  • Laddar…
Tack för svaren, har fått några bra tips. Och så har jag lärt mig namnet notklinga!

Jag har också hittat den klingan jag nämnde i mitt första inlägg:

https://www.amazon.com/gp/product/B000ASGV1E/

De kan alltså såga ett snitt som är mellan 1/4" till 3/8" (0,95 cm) beroende på hur man positionerar bladen. Att jag inte köpta dem tidigare var för att de var så väldans dyra men nu kostar de "bara" knappt 900 kronor inklusive frakt, om man slipper undan tullen... Kanske är värt det för att slippa dra biten över sågen femtioelva gånger när man vill göra ett bredare snitt. Får fundera lite vad jag ska välja. Flera av de klingor som länkats här var ju inte helt billiga de heller.
 
Glöm inte bort att ha koll på axelhålets storlek. Den du länkade till verkar ha 5/8" medan din såg har 30 mm. Men länken var kanske bara menad som ett exempel på vad du efterlyser.
 
  • Gilla
Trunk
  • Laddar…
jac jac skrev:
Glöm inte bort att ha koll på axelhålets storlek. Den du länkade till verkar ha 5/8" medan din såg har 30 mm. Men länken var kanske bara menad som ett exempel på vad du efterlyser.
Tack för att du sa det, vet inte om jag hade upptäkt det annars. Jag tog en titt på alla de dussintals kommentarer som sa att de använde klingorna till samma sågmodell jag har. Visste inte att samma modell har olika storlek på hålet beroende på vart den säljs. Man blir lite klokare varje dag...

Tack igen. Får väl ta en runda igen på länkar och tips här i tråden.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
En liten fundering jag fått.

Exakt vad är det som gör att man inte kan ha ett dado-set på de bordssågar som inte tillåter det? Har det bara att göra med hur lång centrumpinnen (egenpåhittat ord) är?

Många set har ett minsta mått på ca 6 mm och det skulle jag utan problem kunna få på min såg samtidigt som ~muttern skruvas på helt och håller.

Vad hindrar mig från att köpa ett set med dadoblad och sedan trä på så många jag kan samtidigt som muttern kan skruvas på helt och hållet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.