Hej!

Det går att hitta en del gamla trådar som snuddar vid ämnet men inga definitiva detaljerade svar.

Ska måla med Ottossons linoljefärg och behöver foga lite bland annat foder med tillhörande lister. Läste tips i en äldre tråd om att använda ett linoljebaserat fönsterkitt och beställde ett från Claessons. Och det är ett fanskap att använda som fog (säker bra som kitt, det som det är gjort för).

Ottossons säljer själva nåt som heter Vindus i sin webbshop, och jag har hört gott om LAseal (dock inte nödvändigtvis som fog). Någon som har erfarenhet av att använda någon av dessa produkter eller något annat linoljekitt som fog?

Annars, någon med erfarenheter av att måla över latexfog med linoljefärg? Hur gick det? Vilket märke använde du? Särskilt vittnesmål om kombinationen Ottossons och latexfog efterlyses..
 
Laseal använder jag som fog. Både in och utvändigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Hej!

Det går att hitta en del gamla trådar som snuddar vid ämnet men inga definitiva detaljerade svar.

Ska måla med Ottossons linoljefärg och behöver foga lite bland annat foder med tillhörande lister. Läste tips i en äldre tråd om att använda ett linoljebaserat fönsterkitt och beställde ett från Claessons. Och det är ett fanskap att använda som fog (säker bra som kitt, det som det är gjort för).

Ottossons säljer själva nåt som heter Vindus i sin webbshop, och jag har hört gott om LAseal (dock inte nödvändigtvis som fog). Någon som har erfarenhet av att använda någon av dessa produkter eller något annat linoljekitt som fog?

Annars, någon med erfarenheter av att måla över latexfog med linoljefärg? Hur gick det? Vilket märke använde du? Särskilt vittnesmål om kombinationen Ottossons och latexfog efterlyses..
Vi använder Claessons mest som tryckkitt vid glasning, det är för kladdigt till annat.
I möjligaste mån använder vi inte fog. Förr eller senare så torkar det och det blir fula sprickor.
Vi använder Danalims linoljekitt på burk om vi behöver fylla en fog.
Akrylfog ska fungera men det är inget vi har någon större erfarenhet av.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Inga problem med akrylfog och ottosons invändigt iaf, går bra att måla över akrylfärg med för den delen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Laseal använder jag som fog. Både in och utvändigt.
Ok, är det smidigt att arbeta med som fog? Vad har du målat över den med?

Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Vi använder Claessons mest som tryckkitt vid glasning, det är för kladdigt till annat.
I möjligaste mån använder vi inte fog. Förr eller senare så torkar det och det blir fula sprickor.
Vi använder Danalims linoljekitt på burk om vi behöver fylla en fog.
Akrylfog ska fungera men det är inget vi har någon större erfarenhet av.
Tack för att du bekräftar min bild att det är hopplöst att använda som fog, och tack för tips (fast för mig personligen känns det lättare att foga med spruta, får söka och se om det finns).

H hapazard skrev:
Inga problem med akrylfog och ottosons invändigt iaf, går bra att måla över akrylfärg med för den delen.
Det är precis sån här information vi behöver, tack! Vilken akrylfog har du då använt?
 
Tycker att det inte är några problem. Att använda laseal.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Ok, är det smidigt att arbeta med som fog? Vad har du målat över den med?


Tack för att du bekräftar min bild att det är hopplöst att använda som fog, och tack för tips (fast för mig personligen känns det lättare att foga med spruta, får söka och se om det finns).


Det är precis sån här information vi behöver, tack! Vilken akrylfog har du då använt?

Har målat över biltemas + något "bättre" fabrikat (glömt av vilket, men från K-bygg). Har även målat över biltemas multibond (MS-polymer) utan bekymmer. Den senare limmar ju delarna mycket bra med så de inte glipar lika lätt, bra i hörn och så. Kan tipsa om att använda t-röd för att släta ut och torka bort MS-polymer, mycket kladdigt om man försöker med vatten.
 
H hapazard skrev:
Har målat över biltemas + något "bättre" fabrikat (glömt av vilket, men från K-bygg). Har även målat över biltemas multibond (MS-polymer) utan bekymmer. Den senare limmar ju delarna mycket bra med så de inte glipar lika lätt, bra i hörn och så. Kan tipsa om att använda t-röd för att släta ut och torka bort MS-polymer, mycket kladdigt om man försöker med vatten.
Biltema är det ont om just i mina trakter, men tack för tips. Det är väldigt intressant, för jag har läst på andra MS-polymer där producenten själv specifikt inte kunde rekommendera övermålning med linoljefärg, och det var typ den enda färgtypen de inte tyckte borde fungera i de flesta fall.

Nu velar jag lite generellt mellan om jag ska testa LAseal eller Essve flex 25, som båda verkar vara bra produkter. I slutändan känner jag i just detta syfte att så länge det fungerar med linoljefärgen och är någorlunda lättarbetat så vill jag bara välja det som är bäst med minst risk för sprickbildning.
 
  • Gilla
JeppeMcKenzie
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Tycker att det inte är några problem. Att använda laseal.
Hur länge har det suttit och upplever du att det håller bra, med tanke på sprickor och annat.

Nu bor vi ett 40-talsfunkishus som är murat och med betong så hur mycket det rör sig annat än eventuella skiftningar i listerna vet jag inte, men vill ju helst ha det hållbart. :)
 
Tycker den håller bra. Därför jag använder den. Är inte den billigaste. Går att köpa som korvar. Behöver en annan fogpicka då.
 
Kan meddela att Essve svarar att just i alla fall deras akrylfog inte lämnar sig för övermålning med oljefärger alls, så det blir till att testa LAseal tror jag. Tack för alla bra tips!
 
F FunkishJonny skrev:
Kan meddela att Essve svarar att just i alla fall deras akrylfog inte lämnar sig för övermålning med oljefärger alls, så det blir till att testa LAseal tror jag. Tack för alla bra tips!

Fast det där är ju bara friskrivnings-bullshit...
 
Vad jag hört så fäster linoljefärg på allt, utom förmodligen silikon.
"Feta" plaster överlag är svåra att måla.

Har iaf målat över billigaste Byggmax fogmassa med linoljefärg utan problem.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vad jag hört så fäster linoljefärg på allt, utom förmodligen silikon.
"Feta" plaster överlag är svåra att måla.

Har iaf målat över billigaste Byggmax fogmassa med linoljefärg utan problem.
Ja, silikon = problem. I min erfarenhet fäster det på allt annat..
 
Jag tryckte ner linsnöre mellan vägg och bröstpanel(bröstlist och spacklade med linoljespackel (inomhus). Linsnöret för att bottna med något så att det inte gick åt för mycket spackel. Går att köpa både linsnöre och linoljespackel på t.ex. Byggfabriken. på några ställen där det var tjockt med spackel fick jag dra en runda till med spackel, men det sjönk inte ihop så mycket som modernt sandspackel. Blev någon spricka, men med en omgång till löste det sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.