Ska fästa ett entrétak i glas, väger ca 55kg. Det är 4st fästen och 3 av dom hittar jag en regel att fästa i. Men uppe till vänster finns det ej, alltså endast träpanelen. Vad finns det för möjligheter för bra hållfasthet? Testat med 60mm universalplugg men det funkade inte, hade kanske funkat med 70mm men svårt att hitta i varuhusen.

Någon som haft liknande problem och vet något som håller bra?

/Joel
 
  • Ett entrétak i glas med fyra metallfästen avsett för installation, visat utan bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför plugg om det är träpanel? Bättre att fästa brädan ordentligt i de läkt den där spikad i med ordentlig skruv och sedan en lagom grov skruv i panelen. Definitivt ingen plugg i trä!
 
Magnus E K
Angående vikten så måste man nog räkna på hur stor kraft det blir vid infästningen, och även ta höjd för snölast (tänk driva längst ut mot kanten) och den dynamiska kraften när en 7 kilos havsörn tvärt landar.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Angående vikten så måste man nog räkna på hur stor kraft det blir vid infästningen, och även ta höjd för snölast (tänk driva längst ut mot kanten) och den dynamiska kraften när en 7 kilos havsörn tvärt landar.
Och hur räknar jag ut det?
 
R Robert-san01 skrev:
Varför plugg om det är träpanel? Bättre att fästa brädan ordentligt i de läkt den där spikad i med ordentlig skruv och sedan en lagom grov skruv i panelen. Definitivt ingen plugg i trä!
Trodde helt enkelt att det inte skulle räcka att fästa i 22mm panel. Ville att pluggen skulle expandera i hålet och vrida sig bakom panelen så det håller bättre. Jag har skruvat extra på läkterna så panelen ska hålla bättre. Förstår att det inte är optimalt, men det är på 1 av 4 fästen så nån lösning måste jag fixa. Nu är det borrat hål på 10mm också så att endast skruva är svårt...
 
I värsta fall tar man ju ner lite panel och fäller in en regel där man vill fästa sen tillbaks med panelen.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Inga plugg här utan feta träskruv. Vad har du för skruvhål i dom övre fästen?
Med den lilla vinkeln som finns mellan glasskivan och stagen får du en ganska hög utdragskraft på de övre fästen.
Om glaset väger 55 kg så belastas vare fästpunkt med 14 kg utan snö. Om jag räknar rätt så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm träskruv är det inget problem om skruven får ordentligt fäste i säg 50 mm trä.
Men om du bara har 28 mm panel och klena skruvar så skulle jag inte ha köpt det.
 
En grov Molly orkar nog 30kg rakt ut. Frågan är nog om panelen fixar det utan att delas.
 
R Robert-san01 skrev:
En grov Molly orkar nog 30kg rakt ut. Frågan är nog om panelen fixar det utan att delas.
Också funderat på Molly, måste dock vara rostfri. Det är två skruvhål på beslaget, om det inte knäcker brädan så ska det hålla?

T Thomas_Blekinge skrev:
Inga plugg här utan feta träskruv. Vad har du för skruvhål i dom övre fästen?
Med den lilla vinkeln som finns mellan glasskivan och stagen får du en ganska hög utdragskraft på de övre fästen.
Om glaset väger 55 kg så belastas vare fästpunkt med 14 kg utan snö. Om jag räknar rätt så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm träskruv är det inget problem om skruven får ordentligt fäste i säg 50 mm trä.
Men om du bara har 28 mm panel och klena skruvar så skulle jag inte ha köpt det.
Det är ett skruvhål på 11mm. Okej men nu har jag inget mer än fasaden att fästa i så 50mm trä finns inte...
 
Toggler plugg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.