Kulo får man inte dra utomhus (till skymmningsrelät)
Har man 400V i en trappbrytare så har man ett mycket grovt fel.
Sa din bekant att du kunde använda G/G till skymmningsreläet så var han helt fel ute.
OCH pga vad du skriver har jag svårt att tro att du har någon utbildning till elektriker.
 
  • Gilla
pellefant och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kulo får man inte dra utomhus (till skymmningsrelät)
@Mick13 kanske menade EKLK eller någon modern variant av denna?
 
Ja man kan ju gissa på allt möjligt, men man måste väl utgå från det skribenten skriver. Gör man inte det så kan man ju hamna hur snett som helst och ev "svar" blir helt värdelösa. Och påstår man sig vara utbildat stiger kraven ett snäpp på en gång.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Med advent i antågande så vill jag passa på att visa upp stickpropparna på mina gamla ärvda elljusstakar. Dessa är av den gamla ojordade typen (klass 0) men har omsorgsfullt modifierats för att passa i jordade uttag :cool:

Detta kunde man förr stöta på lite då och då men i takt med att apparater och lampor har bytts ut så har det blivit allt ovanligare.

Jag tror att det är min morfar som har gjort det - många nöjde sig med att fila hack i stickpropparnas sidor men detta tycker jag är snäppet elegantare.

Extrapoäng för de bruna kablarna som bara har ett lager isolering - denna typ av sladd var en gång vanligt förekommande.
Tre gamla stickproppar på träunderlag, två är ojordade och en är modifierad för jordat uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 10 till
  • Laddar…
E
Gå över med 800-papper på de filade ytorna och runda av några av de skarpa kanterna. Ett lager klarlack också så kommer de hålla ett par generationer till
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
Jajamensan såna minns vi!
 
T
Ska byta bastuaggregat. Det gamla var avsäkrat 3x16A och inkopplat med en 2,5 kvmm anslutningskabel från en dosa på väggen i bastun, men eftersom jag är en misstänksam jävel lyfte jag av locket på centralen för någon månad sedan och konstaterade att det bara var 1,5 kvmm i den änden.

Jag skruvade i 10A-säkringar istället och först nu orkade jag tömma aggregatet på 100kg sten eftersom elektrikern ville att jag skulle kolla om det gick att se rördiametern i dosan, men där såg allt ut att vara rätt dimensionerat. Efter lite mer letande hittade jag en takdosa där kablarna på något magiskt vis blev lite tjockare...

Elektrisk dosa med anslutningskablar av olika tjocklekar i bastu, inkopplingen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gamla aggregatet behövde bara 10A, så man kan ju fråga sig varför...
 
De flesta 3-fas bastuaggregat jag kopplat in har faktiskt varit 3x10 ampere, men jag har alltid dragit fram 5x2.5 mm2 och satt 16 ampers säkring OCH jordfelsbrytare. Konstig nog anser Svensk standard att man INTE behöver (bör inte ha ?) JFB till aggregatet, till belysningen är det dock obligatoriskt.
 
T
Det nya är på 10kW, så det hade ju kunnat bli spännande om det kopplats in rakt av. Hade en elektriker normalt säkerställt att det är rätt dimension hela vägen, eller faller det på mitt ansvar som anläggningsinnehavare?
 
E
Nej, normalt sett tror jag inte en elektriker skulle göra det om allt ser bra ut i anslutningsdosan, och man i övrigt inte kan misstänka hempul. Så den biten faller under anläggningsinnehavarens ansvar
 
C claesborjesson skrev:
Konstig nog anser Svensk standard att man INTE behöver (bör inte ha ?) JFB till aggregatet, till belysningen är det dock obligatoriskt.
Vill ju inte riskera att det blir kallt i bastun...
 
T tanaris skrev:
Det nya är på 10kW, så det hade ju kunnat bli spännande om det kopplats in rakt av. Hade en elektriker normalt säkerställt att det är rätt dimension hela vägen, eller faller det på mitt ansvar som anläggningsinnehavare?
En stor del faller på dig som innehavare, men du kan ju inte göra så mycket annat än att lita på de elektriker som gör ändringar. Så det vore intressant ifall ansvaret någon gång provades i domstol...
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag skruvade i 10A-säkringar istället
T tanaris skrev:
Det nya är på 10kW, så det hade ju kunnat bli spännande om det kopplats in rakt av.
Har du alltså i nuläget ett 10 kW aggregat anslutet via 1,5 mm² ledare och 10A säkringar? Jag vet inte om man kan hävda att det är ok enligt samma logik som att man kan ha en enfasspis på 10 kW med en 20A säkring. Men de minskade säkringarna gör ju inte ledarna mindre varma.
 
T
A Avemo skrev:
Har du alltså i nuläget ett 10 kW aggregat anslutet via 1,5 mm² ledare och 10A säkringar? Jag vet inte om man kan hävda att det är ok enligt samma logik som att man kan ha en enfasspis på 10 kW med en 20A säkring. Men de minskade säkringarna gör ju inte ledarna mindre varma.
Nej, absolut inte. Det gamla (6kW) var anslutet med en mix av kabeldimensioner och 3x16A, jag säkrade ner till 10A när jag upptäckte felet. Det nya är inte inkopplat än, så nu återstår bara frågan om det går att dra i nya kablar eller om det måste bli utanpåliggande.

Sen kan man ju fråga sig hur man kan göra en så snudd på kriminellt klantig installation, det ser ändå inte ut som hemmapul...
 
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En stor del faller på dig som innehavare, men du kan ju inte göra så mycket annat än att lita på de elektriker som gör ändringar. Så det vore intressant ifall ansvaret någon gång provades i domstol...
Jo, det kan jag uppenbarligen och det är lika uppenbart bra att jag gör det :)

Men de flesta varken kan eller ska, förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.