Hej,

Jag är helt novis på detta, aldrig hållit på med det tidigare så var gärna pedagogisk :)

Jag har beställt Nedis WiFi Smart Ljusomkopplare - Enkel (länk) och ska koppla in dessa istället för mina nuvarande lampströmbrytare. Lägenhetshuset är nybyggt sedan ett år tillbaka och vi är första som bor i lägenheten.

Jag har bifogat bilder på hur de nuvarande kopplingarna ser ut i 2 st uttag i två närliggande rum vid en "singelknapp", samt bild på hur de nya ljusomkopplarna ser ut baktill.

Vilken kabel ska vart i båda fallen (Sovrum & Kök) mot (Lampkontakt)

Lampkontakt 1av1 till Sovrum
Hand håller en väggmonterad lampströmbrytare med synlig elanslutning och ledningar i ett öppet eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lampkontakt 1av2 till Kök
Hand håller en Nedis WiFi Smart Ljusomkopplare framför öppet vägguttag med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan på nya ljusomkopplaren
Hand håller en Nedis WiFi Smart Ljusomkopplare med synlig baksida och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Den nya brytaren behöver nolla, så det kommer inte fungera att bara koppla in de trådar som är kopplade till de gamla brytarna. På andra bilden skymtas en blå tråd inuti dosan; detta är med hög sannolikhet nollan.

Brytaren på andra bilden är kopplad som en trappkoppling, dvs att den går till belysning som kan slås av och på från två olika brytare. Detta verkar inte den nya brytaren ha stöd för (som det ser ut på bilden).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den nya brytaren behöver nolla, så det kommer inte fungera att bara koppla in de trådar som är kopplade till de gamla brytarna. På andra bilden skymtas en blå tråd inuti dosan; detta är med hög sannolikhet nollan.

Brytaren på andra bilden är kopplad som en trappkoppling, dvs att den går till belysning som kan slås av och på från två olika brytare. Detta verkar inte den nya brytaren ha stöd för (som det ser ut på bilden).
Okej, jag såg att båda hade en blå sladd inuti (se bilder) så då bör det gå, om man använder den på något sätt?

Är det något jag bör klara av att lära mig och göra själv? Eller bäst att ta in en elektriker som bara får öppna och byta på alla 14 lampströmbrytare i lägenheten på en gång?

Lampkontakt 1av1 till Sovrum
Eldosa med öppen elektrisk installation och flera färgade kablar, inklusive en blå, vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lamkontakt 1av2 till Kök
Öppen väggströmbrytare med synliga färgade kablar och kontakter, redo för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Om du har råd att anlita elektriker (och inte ser eget kopplande som underhållning) är det nog att rekommendera.

Bästa sättet (enligt mig) att få tag i nollan är att skaffa såna här:

2143859C.jpg
plus en bit blå tråd (FQ). Lossa de blå från befintliga klämman och koppla in dem tillsammans med en kort stump som sen kopplas till brytaren. Ett mindre materialkrävande men sämre sätt är att skarva de befintliga blå i brytarens N-koppling.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du har råd att anlita elektriker (och inte ser eget kopplande som underhållning) är det nog att rekommendera.

Bästa sättet (enligt mig) att få tag i nollan är att skaffa såna här:

[bild]
plus en bit blå tråd (FQ). Lossa de blå från befintliga klämman och koppla in dem tillsammans med en kort stump som sen kopplas till brytaren. Ett mindre materialkrävande men sämre sätt är att skarva de befintliga blå i brytarens N-koppling.
Hej,

Tack så mycket!

Så det bör fungera på 1a bilden (Lampkontakt 1av1 till Sovrum) men inte på andra brytaren som är en "Trappkoppling" (Lampkontakt 1av2 till Kök). Stämmer det?

Hur ska i så fall kopplingen ske på första bilden? (Efter det att jag skapat en Nolla från den nya kopplingsdosan)
Jag kommer då ha 4 kablar: Blå (Nolla), Brun, Brun och Svart kabel. Det finns bara 3 märkningar på [Bild: Baksidan på nya ljusomkopplaren] som är N, L, och L1, samt 2 st tomma portar.
 
Om du vill koppla själv så behöver du förstå vad du gör. Första steget är då att sluta prata färger och istället prata funktion. Man kopplar inte "blå" och "brun" utan man kopplar neutralledare och fasledare osv. Det är först när man ska identifiera fasledaren som man tittar efter vilken färg den har i just denna dosa. Den kan ha en annan färg i en annan dosa.

Nedispucken har en ingång för fast fas "L"
och en utgång för tändtråd till lampan "L1"
och en ingång för nolla "N".

För strömbrytare kan man inte prata om ingångar och utgångar då de ofta kopplas "bakvägen" i en trappkoppling. Utan man får tänka att strömbrytare 1 har en fast fas och en tändtråd anslutna. Vilken som är vilken är i ditt fall enkelt att lista ut. Eftersom det passerar, av färgerna att döma, nolla och skyddsjord genom dosan så kan man anta att den bruna är fas och svart tändtråd. Detta ska du bekräfta genom att titta efter om det finns ett uttag ner vid golvet eller i närheten som matas via denna strömbrytare. Med detta så vet du vilken som är fas och tändtråd och därigenom hur de ska kopplas till nedispucken.

Neutralledaren i dosan ser tyvärr ut att vara skarvad i en gul tvåpolig Wago vilket var dumt gjort. Du skulle behövs en trepolig. Försök inte dra ut ledarna från denna snabbplint utan klipp av och skala ledarna på nytt och använd en den öppningsbara Wago 221 som det finns bild på i tråden. Det kräver givetvis handlag att avisolera en ledare utan att skada koppartråden. Träna på en lös bit först.

Den bruna är alltså skarvad på strömbrytarens terminal. Det är lite onödigt och det är inte säkert det blir bra, att det får plats två st ledare under samma skruv där. Bättre då att använda en Wago 221 och göra skarven i dosan, på samma sätt som nollan. Det kräver att allting får plats bakom nedispucken i dosan.

I köket har du en trappbrytare som inte går att koppla in på nedispucken utan att du förlorar trappfunktionen, dvs den andra strömbrytaren agerar som om den satt i serie med nedispucken.

Om du ska byta 14 st strömbrytare så råder jag till att noga titta och planera detta för att undvika oväntade problem när du väl står där med kanske fem lösa trådar i näven.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
På pucken står det vilka laster den klarar: glödlampa, ljusrör och motor. Kolla om den klarar LED om du nu har LED.
 
Magnus E K
Det verkar inte framgå av beskrivningen på länkad sida heller att den klarar LED-lampor. Dock tycker jag det vore konstigt om den inte gjorde det med tanke på typisk användning.

Litar dock inte 100 procent på specifikationerna med tanke på detta:
Driftstemperatur -20 - 50 °C
Material Glass

Glass smälter väl redan vid ca 0 grader?
 
Jag brukar skrivbordskoppla moderna prylar innan jag sätter dom i väggen/taket. Men då ska man skicka barnen till mormor så länge - nej, det går ju inte längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.