Funderar på att lägga ett bud på ett hus som ligger på ett fornminne. Tanken är i sådant fall att bygga ut huset något och att anlägga uteplats/trädäck. Jag känner till processen med ansökan till länsstyrelsen och har registrerat ett ärende men som det ser ut nu så kommer det ta flera månader att få något besked.

Hur stor är risken att man får fullständigt nej att göra någonting alls i dessa fall? Dvs inte det där att man får bekosta en utgrävning utan att resultatet blir att man helt enkelt inte får göra det man egentligen vill på sin egen tomt. I synnerhet i detta fallet då det redan finns en byggnad på fornminnet och faktum är att även en del hus som ligger på tomten bredvid också är byggda inom zonen för fornminnet. Man kan därmed säga att fornminnet redan är till viss del skadat.

Kan även nämna att det redan finns en uteplats med plattor och trädäck som vi i sådant fall skulle ta bort och bygga nytt. Oklart hur mycket vi i sådant fall skulle behöva gräva ytterligare.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Vad för fornminne?
Det är ju skillnad på en runsten och lämningarna efter flera hus.
 
Du kan även kolla med kommunen om de har någon på kultur eller bygg som kan ge dig info om din tomt. Har det gjorts undersökningar förut av tomten så har de säkert info.
 
Tack @BirgitS

Det handlar om en fornlämning som definieras som en Hög. När vi kontaktat kommunen så hänvisar de endast till länsstyrelsen. Enligt dokumentation hos Riksantikvarieämbetet så har det grävts tidigare och då påträffade man stora stenhällar.

Så risken att man hittar något är ganska stor. Så då funderar jag över risken att man inte får göra några markarbeten alls eller att om man börjar gräva, hittar fynd och sedan inte får slutföra sitt bygge utan istället får återställa och därmed inte får någon utbyggnad eller uteplats/trädäck.
 
B BobbyMel skrev:
Tack @BirgitS

Det handlar om en fornlämning som definieras som en Hög. När vi kontaktat kommunen så hänvisar de endast till länsstyrelsen. Enligt dokumentation hos Riksantikvarieämbetet så har det grävts tidigare och då påträffade man stora stenhällar.

Så risken att man hittar något är ganska stor. Så då funderar jag över risken att man inte får göra några markarbeten alls eller att om man börjar gräva, hittar fynd och sedan inte får slutföra sitt bygge utan istället får återställa och därmed inte får någon utbyggnad eller uteplats/trädäck.
Om du lämnar in bygglov går en remiss till Länsstyrelsen för utlåtande. Ett vanligt svar jag sett lyder ungefär såhär;

”Fastigheten ligger inom ett område med riksintresse för fornminne, byggnation kan tillåtas men måste OMEDELBART AVBRYTAS och anmälas till Länsstyrelsen om en fornlämning påträffas”. Sen står det något om brott mot Kulturminneslagen.
Så du är ja, du kan bli tvungen att avbryta arbetet för att en utredning om fornminne ska göras för att bedöma om det är något värdefullt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Om du lämnar in bygglov går en remiss till Länsstyrelsen för utlåtande. Ett vanligt svar jag sett lyder ungefär såhär;

”Fastigheten ligger inom ett område med riksintresse för fornminne, byggnation kan tillåtas men måste OMEDELBART AVBRYTAS och anmälas till Länsstyrelsen om en fornlämning påträffas”. Sen står det något om brott mot Kulturminneslagen.
Så du är ja, du kan bli tvungen att avbryta arbetet för att en utredning om fornminne ska göras för att bedöma om det är något värdefullt.
Precis, och detta är givetvis tråkigt och kan bli kostsamt(oklart hur dyrt) och bygget blir försenat. Detta har jag läst om i flera andra trådar. Det som fortfarande är oklart för min del (och även är oklart efter att ha pratat med länsstyrelsen) är hur stor risken är att du efter allt det här får lägga ner dina planera och bara återställa alternativt att ärendet blir en ren administrativ process. Dvs, länsstyrelsen kommer inte ens komma ut och undersöka platsen utan helt enkelt bara säger nej utifrån dokumentationen som redan finns innan du ens tagit något spadtag alls.
 
Förseningen är nog inte det du skall oroa dig mest för. Det riktigt jobbiga och DYRA är om du måste gräva ut grunden med pensel och katalogisera minsta gruskorn.

Se ex Slussen och E4 förbi Uppsala.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Du kommer förmodligen inte få okej på att göra det du vill på ett sätt du finner lämpligt ur tids/kostnadsperspektiv. Om du kan tänka dig enbart uteplats/trädäck om att göra den på ett vis så att du inte behöver ner i grunden så kan du gå vidare, annars är det nog bäst att låta bli. Beakta också andrahandsvärdet på fastigheten.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Tack @BirgitS
Så då funderar jag över risken att man inte får göra några markarbeten alls eller att om man börjar gräva, hittar fynd och sedan inte får slutföra sitt bygge utan istället får återställa och därmed inte får någon utbyggnad eller uteplats/trädäck.
Det får du nog räkna med är normal procedur.

Inlägg #8 beskriver det hela adekvat.
En gång i begynnelsen hyrde jag ett hus på en gård inom fornlämningsområde och bara att plantera en buske kunde vara besvärligt.
 
R Robert-san01 skrev:
Förseningen är nog inte det du skall oroa dig mest för. Det riktigt jobbiga och DYRA är om du måste gräva ut grunden med pensel och katalogisera minsta gruskorn.

Se ex Slussen och E4 förbi Uppsala.
Och i samband med markarbete i centrala Göteborg inför kommande västlänken
har man nu hittat vrakdelar och området ska undersökas vidare. Västlänken beräknas bli försenad med två år. Och det kommer kosta.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vet inte om jag skall jämföra Slussen, E4:an vid Uppsala och Västlänken med min utgrävning på några kvadratmeter eller markarbete för en uteplats.

Men hade varit intressant om någon som redan gått igenom en liknande utbyggnad skulle kunna dela sina erfarenheter. Både från ett ekonomiskt, tidsmässigt men framförallt om man till slut lyckades genomföra sitt mer privata bygge på en fornlämningsmark.
 
Bekant skulle bygga nytt, men trots att det redan fanns byggnader på platsen fick han bekosta utgrävning för att få bygga. Han bekostade även utökad utgrävning för att kunna använda resten av tomten.
 
B BobbyMel skrev:
Vet inte om jag skall jämföra Slussen, E4:an vid Uppsala och Västlänken med min utgrävning på några kvadratmeter eller markarbete för en uteplats.

Men hade varit intressant om någon som redan gått igenom en liknande utbyggnad skulle kunna dela sina erfarenheter. Både från ett ekonomiskt, tidsmässigt men framförallt om man till slut lyckades genomföra sitt mer privata bygge på en fornlämningsmark.
Jag har som sagt hyrt ett hus inom forminnesområde och allt grävarbete större än tulpanlökar krävde anmälan och procedurer. Det drabbade ju inte mig som hyresgäst men jag såg ju vilka problem det skapade.
 
Isakare Isakare skrev:
Bekant skulle bygga nytt, men trots att det redan fanns byggnader på platsen fick han bekosta utgrävning för att få bygga. Han bekostade även utökad utgrävning för att kunna använda resten av tomten.
Intressant. Kände inte till att man kunde göra en utökad grävning. Det man gärna vill är ju att när de väl är och gräver så skall de undersöka och säkra alla fyndigheter där man potentiellt planerar att göra något arbete. Borde dessutom bli billigare än att varje gång gå igenom en lång procedur och att flera olika utgrävningar skall ske vid olika tillfällen.
 
B BobbyMel skrev:
Intressant. Kände inte till att man kunde göra en utökad grävning. Det man gärna vill är ju att när de väl är och gräver så skall de undersöka och säkra alla fyndigheter där man potentiellt planerar att göra något arbete. Borde dessutom bli billigare än att varje gång gå igenom en lång procedur och att flera olika utgrävningar skall ske vid olika tillfällen.
Det här är runt 20 år sen, så det kanske inte är relevant för vad man kan/får göra idag. Men de skulle först bra gräva i området närmast där huset skulle stå. Då de hittade mycket saker, mynt, smycken mm, sa de att han i princip inte fick sätta spaden i jorden på övriga tomten, de erbjöd då att gräva mera på hans bekostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.