Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag googlade och googlade för att hitta silikatfärg utan akrylat i och det blev Alcros produkt:

[bild]


Jag hoppas att jag inte misslyckades med mitt googlande, för det angavs inte att den skulle innehålla akrylat:

[bild]
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag googlade och googlade för att hitta silikatfärg utan akrylat i och det blev Alcros produkt:

[bild]

Tyvär


Jag hoppas att jag inte misslyckades med mitt googlande, för det angavs inte att den skulle innehålla akrylat:

[bild]
tyvärr tror jag inte det https://alcro.resolutmrm.com/Public/Image.ashx?g=90E25520-68F2-4F7C-8919-3D50613E66D1

har själv målat med denna. Trodde inte den innehöll akrylat.
 
  • Ledsen
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nikorasu skrev:
tyvärr tror jag inte det [länk]

har själv målat med denna. Trodde inte den innehöll akrylat.
Hm. Undrar om det som de skriver i produktbladet stämmer överhuvudtaget, att silikaten är bindemedlet. Hur hindrar de akrylaten från att fungera som bindemedel?
 
De allra flesta silkatbaserade färger innehåller viss andel akrylat, som jag förstått det för att slippa tvåkomponentfärg.

Den enda jag hittat hittills utan och som är enkomponents är alabasterfärg, oklart hur dom lyckas med det.
 
C
Vill man ha riktig silikatfärg får man nog leta någon annanstans än bland de stora varumärkena.
Kombinationen silikat och akrylat gör färgen mer universell. Perfekt om man vill måla med "silikatfärg" på en icke-mineralisk yta, men har man en mineralisk yta och vill måla med silikat känns det tveksamt.
 
C cpalm skrev:
Vill man ha riktig silikatfärg får man nog leta någon annanstans än bland de stora varumärkena.
Kombinationen silikat och akrylat gör färgen mer universell. Perfekt om man vill måla med "silikatfärg" på en icke-mineralisk yta, men har man en mineralisk yta och vill måla med silikat känns det tveksamt.
Men keim silikatfärg verkar väl ändå vara det bästa som jag kunnat läst mig till.
Dock väldigt dyr om man inte vill ha en helt vit.
 
  • Gilla
ByggareNic och 1 till
  • Laddar…
F freddelegrill skrev:
Vad tror ni om kalkfärg? Det tänkte jag pröva i min gamla potatiskällare, enkelt att blanda själv, billigt, och andas gör den.
Jag målade med kalkfärg i min källare som jag putsade om för att bli av med all plastfärg. Det blev jättebra! Billigt och andas på ett oöverträffat sätt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Jag målade med kalkfärg i min källare som jag putsade om för att bli av med all plastfärg. Det blev jättebra! Billigt och andas på ett oöverträffat sätt.
Hur är det med kalkfärg, färgar den av sig lätt, typ om man går emot?
 
C
H hedstrom skrev:
Men keim silikatfärg verkar väl ändå vara det bästa som jag kunnat läst mig till.
Med "de stora varumärkena" tänker jag på Alcro, Beckers, Jotun, Nordsjö osv. som säljs i byggvaruhandeln.
Om Keim skulle vara "det bästa" har jag ingen uppfattning om, men det verkar iallafall handla om ren traditionell silikatfärg. Traditionell silikatfärg har ju en ganska enkel sammansättning, så jag tror att variationen i kvalitet och egenskaper är ganska lite mellan olika tillverkare om man jämför med de "häxbrygder" som tillverkarna av moderna färger kör med.
 
C
P pappel skrev:
Hur är det med kalkfärg, färgar den av sig lätt, typ om man går emot?
Ja, den kritar om man t.ex. gnider med fingret eller en trasa mot ytan. Men inte så att man upplever det som något stort problem. Åtminstone inte i en källare.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Bra, så, då kan alla skita i era silikatfärger som verkar vara av tveksam kvalitet , enkelt !
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Men om man har såna fuktproblem att de bara finns en enda färg på marknaden som eventuellt funkar så är det väl inte färgen som är problemet?
 
  • Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men om man har såna fuktproblem att de bara finns en enda färg på marknaden som eventuellt funkar så är det väl inte färgen som är problemet?
Mera plast till folket!
 
useless useless skrev:
Men om man har såna fuktproblem att de bara finns en enda färg på marknaden som eventuellt funkar så är det väl inte färgen som är problemet?
Precis! Har man inte 50 cm cellplast under golvet, 12 meter isodrän utanför väggarna, nivelllgolv och ftx är det bara o riva o bygga nytt.

Blir ju lite dyrt för oss med källare från 1800-talet förstås. Men det får man ta.

Och bara för att modernfärg för tillfället är det mest hälsofarliga man får ta in i bostadsutrymmen så ska man inte vara så knusslig. Lite allergi har aldrig skadat någon.
 
  • Gilla
  • Haha
freddelegrill och 4 till
  • Laddar…
Det blev keim innostar jag målade med. Körde första varvet med pensel för att få in färgen överallt sedan andra varvet med roller.
Dock tyckte jag att det vart lite flammigt, vissa ställen är det ljusare än andra. Ska man gå över hela rummet en tredje gång? Är det någon nackdel att ha för många lager färg?
 
  • Vitmålad takpanel och vägg målad med Keim Innostar färg, något flammig finish kring fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad vägg med flammig effekt och synlig ojämnhet i färgen, med synlig del av trappa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nymålat rum med gråa väggar och ojämn färg med fläckar, synligt betonggolv och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Är det inte fint då? Ser "levande" ut osv? Jag tycker att det ser jättefint ut men visa rummet för din bättre hälft så får du reda på om det behövs ett lager till eller inte. Ställ bara ingen ledande fråga som "jag tycker att det ser lite flammigt ut, behövs det ett lager till?" för då kommer du definitivt behöva måla sen.

Edit: när man läser om olika mineraliska färger som kalkfärger och -puts osv så brukar förespråkarna tala just om den "levande" ytan som blir. Tror hela poängen är att det ska vara lite flammigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.