Hej!
Jag håller på att sätta upp taklampor i vår hyreslägenhet men upptäcker att ringformade strukturer framträder kring hålen (se foto). Dessutom var det trögt att borra. När jag upptäckte ringarna avbröt jag borrningen och har klilstrat fast avklippta plugg i de för grunda hålen och hoppas att skruvarna i den lätta plastlampan trots allt ska hålla. Borrning för gardinstångsupphängningen i väggen gick utan problem dock. Har använt slagborrfunktion med min enkla borr/skuvdragarmaskin då vanlig borrdrift inte riktigt tar. Är betongen/cementen helt enkelt för spröd? Tvekar att borra för att sätta upp resterande lampor.
Tacksam för tips.
 
  • Borrhål i tak med synliga ringar och avklippta pluggar kring elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det inte en gipsskiva?
ser ut så i doshålet
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Hej och tack för svar! Det gick så trögt med vanlig borrfunktion att jag tog för givet att det var betong. Känns "stenhårt" när jag knackar på ytan. Har ni förslag hur jag bäst borrar vidare?
 
Är förmodligen spacklet som släpper pga värmeutvecklingen runt hålet. Du behöver en riktig maskin.
 
Ser du inte i dina nya borrhål vad det är för material? Gips är ju vitt och smular som mjöl. Det ser grått ut i dina hål, så jag gissar det är puts eller betog. Puts är vanligtvis väldigt mjukt att borra i. Jag gissar du har betong i taket, och om du bor i lägenhet så är det högst troligen betong i taket. Knackar man med knogarna i taket så känner man ju oftast direkt om det är stumt eller lite håligt. Ringarna kan jag dock inte förklara, och är det något som uppstått nu när du borrat så faller troligen min gissning att du har betong i taket. Spännande :)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jag försökte att försiktigt skruva fast lampan med små skruvar men betongen släppte ändå (se foto).
Behöver jag en bättre borrmaskin?
Hur lagar jag hålen?
Finns det andra sätt att fästa lampor i taket utan att borra? Att t.ex. sätta in en krok kräver också borrning men med alla kablarna runt i kring tvekar jag.
Några tips?
Betongtak med skadade hål och eluttag där lampinstallation misslyckats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Var har du för maskin? Ta gärna en bild.

Hyr en vettig maskin på hygglo och norra dina hål, verkar som din är för klen.
 
AXS AXS skrev:
Var har du för maskin? Ta gärna en bild.

Hyr en vettig maskin på hygglo och norra dina hål, verkar som din är för klen.

Här är min maskin. Har ni erfarenhet av denna typ? Behöver jag en starkare? Finns det risk att en starkare masking gör mer skada? Tack igen!
 
  • En Bosch UNEO borrskruvdragare med borrbit mot en vit vägg med skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen erfarenhet av just den maskinen men den ser ut att vara lite i klenaste laget. Hur ser det förresten ut i takdosan, det är inte så att det finns en gänga för takkrok?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det är puts, stäng av slagfunktionen o borra försiktigt så är det inga problem. När är kåken byggd?
 
AXS
B Borrentusiast skrev:
Här är min maskin. Har ni erfarenhet av denna typ? Behöver jag en starkare? Finns det risk att en starkare masking gör mer skada? Tack igen!
Den borde duga! Hammarfunktion och tryck lagom hårt. Du ska in ca 10cm för att det ska bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.