Hur målar och tapetserar man för att lura ögat till en högre takhöjd? Ljust kan jag förstå, men finns det andra knep. Randig tapet? Tunna lister? Breda lister?

Häls.
Al
 
Om du ska måla taket vitt så är det bra att fortsätta måla ned en bit på väggen med takfärgen.

Annars är väl randiga tapeter ett sätt att "förhöja" väggen har jag för mig.
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Om du ska måla taket vitt så är det bra att fortsätta måla ned en bit på väggen med takfärgen.
Så gör man om man vill "sänka" taket i ett mycket litet rum och bli av med "skorstenkänsla"= liten golvyta, högt till tak.
I stora rum ger det omvänt effekt - väggarna kommer att kännas kortare och taket kommer neråt  :(.
Vi vet ju inte om det är ett stor rum eller ett litet typ badrum som du vill " höja" taket i.
Lodrätta linjer är fel i ett litet men rätt i ett stor rum, tycker jag. Jag skulle helst undvika tydligt markerade taklistor och all sorts border i rum med lågt till taket.  
gaia
 
Vitt tak, ingen taklist, hellre tunnare golvsockel än högre variant.

Något som drar ögat uppåt, randiga tapeter kan vara en grej (rändernas bredd får anpassas efter rummets storlek) annat alternativ kan vara tex. en hög spegel.

Om man använder gardiner så bör gardinstång fästas högt upp, gärna smala panelgardiner som ger ett "lodrätt" intryck, undvik stora kappor som drar ner intrycket samt mycket tyg, rynk, veck och allt för stormönstrat.
Möblera om möjligt (om det är ett sånt rum) med tex. lågt soffbord, låga soffor osv. Övermöblera inte, skapa rymd åt det håll det går, dvs. är det "trångt" uppåt, låt det inte bli trångt nere på golvet också ;)

MVH//Christina.
 
Super tack för bra svar.

Rummet är ganska stort, öppen planlösning mot kök och hall. Blir väl sammanlagt 30kvm. Nu är det ett träpanelstak (eller vad det kan kallas) och man kanske måste ha en list.

Tack, tack
Al
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.