Hej

På många ställen i Europa finns två parallella vägar. En kostar pengar och man får köra i cirka 110-120 km/h. Den andra är gratis och man brukar kunna köra i 80-120 km/h.

I många fall så är det värt att ta betalvägen då den andra är långsam av olika anledningar (köer, trafikljus, plankorsningar, mm). Men ibland är gratisvägen marginellt sämre, eller lika bra.

Nu till min fråga - Finns det någon app/hemsida som har sammanställt denna infon och kan ge tips om vilka vägar som man absolut ska åka/undvika?

PS: Det är primärt Stockholm - Malaga som det gäller, men man kan åka den sträckan på många sätt.
 
Alla fordons-GPS:er kan väl i princip ge dig alternativa rutter baserat på om du prioriterar snabbaste eller kortaste vägen, liksom om du vill undvika betalvägar eller motorvägar.

Tittar man bara på appar så gillar jag Waze.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…

Bästa svaret

Har inte sett någon app som beräknar ultimata vägen, dvs om det är värt att betala extra för avgiftsväg. Brukar kolla i Google maps och välja med/utan vägavgift så ser man totalen på sträckan vad det skiljer.

En annan fördel är att resan kan bli lite mer varierande på de tullfria vägarna. Vid bergskedjorna brukar det skilja rätt mycket i restid om man tar några tunlar
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har inte sett någon app som beräknar ultimata vägen, dvs om det är värt att betala extra för avgiftsväg. Brukar kolla i Google maps och välja med/utan vägavgift så ser man totalen på sträckan vad det skiljer.

En annan fördel är att resan kan bli lite mer varierande på de tullfria vägarna. Vid bergskedjorna brukar det skilja rätt mycket i restid om man tar några tunlar
Jag gör samma som dig - men vore kul att få en ”optimal” väg utan att bryta ner Google Map i mängder av kortare resor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.