Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Det beror på bla vilken bank du har.

Kontantinsats 15 %. Inget topplån. 1,85 % i bolåneränta.

Årsränta 34225kr/år (2852 kr/mån)

Amorteringskrav 2 %
37000 kr/år (3083 kr/mån)


Totalt 5935 kr/mån inkl ränta och amortering.

Måste ni låna 4,5 ggr er bruttoårsinkomst så måste ni plussa på 1 % av bolånet i amortering. Totalt 3 % alltså.
När det gäller jordbruksfastigheter så finns där inga amorteringskrav. Jag har själv jordbruksfastighet så jag har själv fått bestämma om jag vill amortera. Det skiljer sig alltså från vanliga huslån. Det bästa är att kontakta banken och diskutera med dem på ett tidigt stadium.
 
B Bjerrod skrev:
När det gäller jordbruksfastigheter så finns där inga amorteringskrav. Jag har själv jordbruksfastighet så jag har själv fått bestämma om jag vill amortera. Det skiljer sig alltså från vanliga huslån. Det bästa är att kontakta banken och diskutera med dem på ett tidigt stadium.
Det ska vi absolut göra!
 
L Lena69 skrev:
Det var intressant! Det är ju svårt det här med generationsskifte på lantbruksfastigheter, priserna har stigit så fruktansvärt att det går ju inte att den ena sonen ska lösa ut den andre. Det är lite därför vi tänker att det är bra med två hus, ifall de inte vill äga tillsammans. Dessutom vill den äldste sonen ha något eget, han bor fortfarande hemma och vill bo kvar på gården men inte med oss gamlingar
Jag fick det här fritidshuset ritat av Per på PST Bygg i Borlänge och han hade flera hustyper som var intressanta. Du kan alltså få ett hus ritat och byggt som ni vill ha det till ett lägre pris än Älvsbyhus. Jag hade LF som bank tidigare, men de kunde inte ge en vettig ränta. Bytte till Handelsbanken som har bättre ränta än de andra tillfrågade. Om ni skissar upp ett hus kan Per rita det och ge er en offert beroende på hur mycket som ni vill ha gjort.
 
  • Gilla
Lena69
  • Laddar…
L Lena69 skrev:
Vet inte om man kan ge ett svar på detta men kanske någon input iallafall.
Om man tänker bygga ett litet fritidshus för ca 2 miljoner, och tänker låna till detta. Hur mycket blir kostnaden i månaden för amortering och ränta? På ett ungefär?
Och hur mycket måste man sätta in själv innan lån?
hej!
Har du något att belåna på?
Annars blir det byggkreditiv.

bättre å ringa till din bank å fråga än här tror jag!!
 
Vi har ju en lantbruksfastigheter på ca 100ha. Naturligtvis ska vi prata med banken, men jag vill fundera lite innan vi sätter igång, så att jag ställer rätt frågor till banken och har ett hum om vad vi vill ha, vad som krävs och i vilken ordning vi ska göra vad.
 
L Lena69 skrev:
Vi har ju en lantbruksfastigheter på ca 100ha. Naturligtvis ska vi prata med banken, men jag vill fundera lite innan vi sätter igång, så att jag ställer rätt frågor till banken och har ett hum om vad vi vill ha, vad som krävs och i vilken ordning vi ska göra vad.
Ok, framgick ej i ditt inlägg.
Informationen tillkom antagligen senare i flödet.
 
  • Gilla
Lena69
  • Laddar…
L Lena69 skrev:
Vet inte om man kan ge ett svar på detta men kanske någon input iallafall.
Om man tänker bygga ett litet fritidshus för ca 2 miljoner, och tänker låna till detta. Hur mycket blir kostnaden i månaden för amortering och ränta? På ett ungefär?
Och hur mycket måste man sätta in själv innan lån?
Räkna med 20% kontantinsats ca 400.000kr.
Lån på 30år till ca 1,5% rörlig ränta
Detta blir en månadskostnad på i SNITT ca 5.500kr i månaden inkl amortering. I början högre belopp då lånet är högre men succesivt lägre vart efter lånet amorterats.
 
  • Gilla
Lena69
  • Laddar…
Staffans2000
Ifall de båda husen står på gemensam "mark". Kan husen då ägas av olika personer?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ifall de båda husen står på gemensam "mark". Kan husen då ägas av olika personer?

Staffan
arrende!?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ifall de båda husen står på gemensam "mark". Kan husen då ägas av olika personer?

Staffan
Vet inte, men vi ska bygga och sonen hyra av oss.
 
L Lena69 skrev:
Vet inte, men vi ska bygga och sonen hyra av oss.
Går inte att bygga på annans mark utan avtal (köp eller arrende).
Endera ska det finns ett avtal för hyra av marken där huset byggs alternativt att huset byggs av markägaren och hyres ut till annan som tar kostnaden inkl lån, amortering etc.
 
  • Gilla
Lena69
  • Laddar…
U
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ifall de båda husen står på gemensam "mark". Kan husen då ägas av olika personer?

Staffan
TS sa att de vill bygga ett till hus på sin mark som ena sonen ska får hyra.

Den dagen båda sönerna får ärva är fastigheten troligen så dyr att de inte kan lösa ut varandra. Med andra ord kommer det vara en fastighet med två ägare som har varsitt hus på fastigheten. Så husen kommer inte ägas av två olika, utan allt ägs av samma två men med tanken att de nyttjar varsitt hus.
 
U Swetox skrev:
TS sa att de vill bygga ett till hus på sin mark som ena sonen ska får hyra.

Den dagen båda sönerna får ärva är fastigheten troligen så dyr att de inte kan lösa ut varandra. Med andra ord kommer det vara en fastighet med två ägare som har varsitt hus på fastigheten. Så husen kommer inte ägas av två olika, utan allt ägs av samma två men med tanken att de nyttjar varsitt hus.
Precis, bra sammanfattat!
 
Staffans2000
U Swetox skrev:
TS sa att de vill bygga ett till hus på sin mark som ena sonen ska får hyra.

Den dagen båda sönerna får ärva är fastigheten troligen så dyr att de inte kan lösa ut varandra. Med andra ord kommer det vara en fastighet med två ägare som har varsitt hus på fastigheten. Så husen kommer inte ägas av två olika, utan allt ägs av samma två men med tanken att de nyttjar varsitt hus.
Jag var rädd för det! Jag hoppades att jag missuppfattat planen, för vill det sig bara lite illa och de båda blir till.ex. osams, kan resultatet bli att den ene struntar i sitt hus, flyttar och låter det förfalla. Den kvarvarande får då underhålla båda husen, enligt mottot: -en spik åt mig och en spik åt brorsan. Som gjort för konflikt, med andra ord!

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag var rädd för det! Jag hoppades att jag missuppfattat planen, för vill det sig bara lite illa och de båda blir till.ex. osams, kan resultatet bli att den ene struntar i sitt hus, flyttar och låter det förfalla. Den kvarvarande får då underhålla båda husen, enligt mottot: -en spik åt mig och en spik åt brorsan. Som gjort för konflikt, med andra ord!

Staffan
Du tänker om de blir osams efter att de ärvt fastigheten? Det är därför vi vill ha två hus. Vill de inte äga tillsammans, eller en vill sälja, så ska det vara smidigare att dela fastigheten i två delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.