Hej!

Lite bakgrund. När jag köpte mitt hus för lite över 1 år sedan så fanns det en panna med pelletsbrännare. Hela systemet med panna/ackumulatorktank samt expansionslärl (öppet på vinden) var självsvetsad/byggd av förra ägaren. Det var ett väldigt gammalt system.

Denna byttes ut i Februari till en luft/vatten värmepump av märket Nibe S VVM325. Jag har vid utbytestillfället tagit bort alla gamla delar inklusive expansionskärlet med tillhörande skvallerrör.

Min fråga. Jag har ett ettrörssystem i huset och ersatte aldrig expansionskärlet på vinden med ett nytt (vvsarn så aldrig nåt om det och kopplade inte in nåt). Jag har fått sagt av en vän att en sådan bör finnas alternativt att montera en "automatisk avluftare". Stämmer det? Vad hade ni gjort här?


Kalle
 
Finns inbyggt i den modellen vad jag vet, lyft av frontluckan så ser du nog ett rött kärl.
 
I InsidersUnited skrev:
Finns inbyggt i den modellen vad jag vet, lyft av frontluckan så ser du nog ett rött kärl.
 
  • Installation av värmepump med synliga kopparrör, elanslutningar och en cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av uppvärmningssystem med kopparledningar och ventiler i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också för mig det. Bild 2 visar en säkerhetsventil jag har dock fått sagt att det inte riktigt är samma sak.
 
Det är det grå kärlet längst fram. Varför vill du inte läsa din manual ?
 
kulle
Du har exp kärlet längst fram , grått
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Har inte manualen framför mig. Tackar för svaren. Har ni hört något om att ett ettrörssystem kräver någon form av avluftare? pga att det annars kommer krävas att man ständigt luftar systemet?
 
kulle kulle skrev:
Du har exp kärlet längst fram , grått
tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.