Hej!

Har en gammal panna som eldas med pellets. Det finns även två elpatroner i den. Pelletsen eldar mellan 65 och 75 och jag har satt elpatronernas termostater på 50 grader och tänkte att de skulle slå på om pelletsen stannar. Finns det något sätt att se om elpatronerna kört igång? Allra helst om jag kunde få potentialfri signal till min Nexa WB-912 och se det i min Telldus.

Gammal värmepanna med pellets, synliga elpatroner och anslutningar samt ett elektriskt styrsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre elpatron med säkerhetsbrytare monterad på en vägg med sliten färg och synliga ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns ju plats i den kapslingen för ett relä, spolen kopplat till termostaten.

Protte
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Ok! Måste erkänna att jag känner mig lite osäker på att pilla i den kapslingen. Kanske får kolla med nån billig elektriker.
 
Tog mod till mig och öppnade ändå och det var visst fullt. Kan man knöla in ett relä på nåt sätt tro? Patronerna har dessutom varsin termostat. Finns det nåt smart sätt att kontrollera båda på ett bräde?

Full öppen elcentral med kablar, relä, säkringar och termostater, i behov av organisationslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om manöverspänningen till kontaktorerna kommer från samma fas så borde du kunna koppla dom till en Nexa WBT-230.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Ah! Kände inte till den, tack!
 
Använd nr 13 och 14 på befintliga relä/ kontaktor, dom är lediga.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Det finns en ledig kontakt på båda kontaktorerna. 13-14 kan du använda till indikering.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Aha! Undrade var de var till för. Skulle jag kunna parallellkoppla dessa till en ingång på WBT-912:an? Den andra är fn upptagen av driftstopp på pelletsbrännaren.
 
Det borde funka, men passa dig bara, 380 volt på de andra kontakterna
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Nu är jag ingen elektriker, men jag blir lite undrande till skenan längst ner där blå och gulgrön ser ut att kopplas ihop. Kan någon med koll på reglerna bedöma om det är OK?
 
En parentes är att du har blå ledare på jordskenan. Kanske är de oanslutna i andra änden. Om inte så är det problem. Man får inte koppla så att ström kan gå i jordledaren annat än vid fel. Det skulle vara bättre att titta i andra änden så att de inte behövs och sedan helt koppla bort dem från jordskenan. Eller om de behövs lägga dem på nollan i stället.
 
Jag blev också fundersam men den blåa på jordskenan går till patronen och är inte ansluten till nåt. Och självklart har jag plockat ur säkringarna och mätt med spänningstestare innan jag pillar på något. Tack för hjälpen alla!
 
Sådär ja! Inte världens finaste installation men funkar bra iaf! Tack igen!

En elektrisk säkerhetskåpa som visar en manuellt installerad enhet och kablage i ett slitet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.