J
Hej,

Strandskyddet i Sverige verkar vara målat med en bred pensel som urskiljningslöst svår/omöjlig -gör för privatpersoner att bygga nära vatten. Tanken med strandskyddet är bra i grund och botten men för mig som vill bygga nytt nära vatten blir allt plötsligt väldigt mycket mer komplicerat och tidskrävande.

5000kr och sex månaders handläggningstid för en ansökan som man inte har någon aning om den går igenom eller inte fungerar helt enkelt inte. Därför undrar jag om det är någon som vet om det finns en guide/mall för vad som tydligt alla följa för att ansökan ska godkännas. Jag har läst de godtyckliga övergripande definitionerna men de hjälper föga. Jag behöver veta mer exakt så att jag kan hitta en standtomt som är så nära omöjlig att neka dispens som möjligt.

Vad som skulle behövas är en modell för exakt vilka villkor som ska uppfyllas, tidigare beslut, prejudicerande dommar mm.

Finns det någon annan som hittat något sånt eller har tips på strategi?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ska du köpa befintlig bebyggd tomt, befintlig obebyggd tomt eller stycka av tomt?

Det är olika förfarande för beroende på vad du vill göra. Det spelar också in hur stor strandskyddszonen är där du vill bygga, 100 och 300 meter är vanliga.

Du vill ha ett undantag från en regel som finns för att skydda ett allmänintresse, räkna med att det kommer vara krångligt och ta tid.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Kolla hur de gjorde på Gotland där en 15m2 byggnad får ersättas med en byggnad på ett par hundra kvadrat.
Landshövding mm verkar var inblandad i en härva.... Var med på nyheterna igår...

Nej skämt och sido.
För oss vanliga dödliga är det bara att göra rätt. Dvs ansöka och sitta snällt och vänta på beslut... Vet en som ville stycka av sin egen fastighet för att bygga ett bostadshus fick nej av länsstyrelsen, natura 2000 område. Lustigt att det finns bebyggelse på båda sidor om den tilltänkta tomtet. Max 150meter från tänkt nybyggnad. Marken var redan i anspråktagen med gräsmatta mm och tillhörde redan en bebyggd fastighet.
Han gav upp iallafall.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J
Tack för svar!

Vi tittar på att stycka av skogs/lantbruksfastighet. Skulle vi hitta en tidigare bebyggd tomt skulle det varit som en skänk från ovan, men år av sökande av strandnära tomt som inte har nära grannar/vägar/hyggen/produktionsskog/lantbruk/ljud från landsvägar mm i södra Sverige har varit fruktlös. (Ribban för min drömtomt är onekligen högt satt)

Strandskyddet har jag inga illusioner om att få dispens för, däremot det utökade strandskyddet som brukar vara 300m. Det finns flera fastigheter i området jag tittar på som ligger på 150m från havet, fastigheterna ligger ungefär 500m ifrån varandra. Tomten jag är intresserad av är så ogästvänlig att jag är övertygad om att varken människor eller djur vistats där på hundra år.
 
  • Gilla
andmat76
  • Laddar…
Jag har en tomt som nästan helt är inom 300 meters strandskyddet runt mälaren. Första anhalten var att konstatera att kommunen, lönstyrelsen och lantmäteriet hade olika strandlinje som de utgick ifrån. Alla har genererat sina linjer digitalt med olika input. Vi förslog istället en egen strandlinje som utgår ifrån var det går att gå utan att bli blöt vilket alla gick med på till slut. Sen fick vi ett förhandsbesked på bygge från kommunen så att lantmäteriet kunde avstycka.

Vid förrättningen upptäcktes att avståndet till vattnet var för kort men lantmätaren tyckte ändå att det var mer naturligt att placera tomten på höjden där vi ville istället för på åkern bakom. Alltså hamnade tomten lite slumpartat där vi ville.

Vi är alltså på gränsen till 300m. 150m bedömer jag hade varit omöjligt i mitt fall.
 
  • Gilla
Lennart Johnsson och 2 till
  • Laddar…
J
H HSP skrev:
Kolla hur de gjorde på Gotland där en 15m2 byggnad får ersättas med en byggnad på ett par hundra kvadrat.
Landshövding mm verkar var inblandad i en härva.... Var med på nyheterna igår...

Nej skämt och sido.
För oss vanliga dödliga är det bara att göra rätt. Dvs ansöka och sitta snällt och vänta på beslut... Vet en som ville stycka av sin egen fastighet för att bygga ett bostadshus fick nej av länsstyrelsen, natura 2000 område. Lustigt att det finns bebyggelse på båda sidor om den tilltänkta tomtet. Max 150meter från tänkt nybyggnad. Marken var redan i anspråktagen med gräsmatta mm och tillhörde redan en bebyggd fastighet.
Han gav upp iallafall.

Det är precis det godtyckliga översitteriet jag vill försöka undvika. Min idé är att om man gör en ansökan så vattentät som möjligt tex genom att själv ta in en biolog, göra egna naturvärdesstudier, mappa upp mot en GIS karta med alla möjliga tänkbara parametrar som påverkar hurvida strandskydd behövs eller inte... även om de inte kan använda det som underlag borde det ju ända visa att man verkligen är engagerad och värnar om strandskyddet.
 
  • Gilla
HansEL och 1 till
  • Laddar…
J
T toolman77 skrev:
Jag har en tomt som nästan helt är inom 300 meters strandskyddet runt mälaren. Första anhalten var att konstatera att kommunen, lönstyrelsen och lantmäteriet hade olika strandlinje som de utgick ifrån. Alla har genererat sina linjer digitalt med olika input. Vi förslog istället en egen strandlinje som utgår ifrån var det går att gå utan att bli blöt vilket alla gick med på till slut. Sen fick vi ett förhandsbesked på bygge från kommunen så att lantmäteriet kunde avstycka.

Vid förrättningen upptäcktes att avståndet till vattnet var för kort men lantmätaren tyckte ändå att det var mer naturligt att placera tomten på höjden där vi ville istället för på åkern bakom. Alltså hamnade tomten lite slumpartat där vi ville.

Vi är alltså på gränsen till 300m. 150m bedömer jag hade varit omöjligt i mitt fall.
Intressant, tack för svar! Man skulle ju kunna tro att det använder samma system och mätvärden. Det måste ju vara otroligt svårt för dem att göra korrekta bedömningar annars.
 
Ta för allt i värden inte in en biolog, han kommer garanterat hitta något skyddsvärt kräldjur som gör att du inte får bygga.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Om verkligheten och kartan inte överensstämmer gäller kartan....

Tror inte du har något att för att göra en perfekt ansökan, det går inte att övertyga den som inte vill. Det som gäller är istället att hitta prejudicerande fall och banka lagboken i huvudet på kommunen.


Det finns ett par saker som kan ge undantag från strandskydd. t.ex LIS områden eller marken redan är ianspråktagen. Det är svårare att bygga om du inte har grannar.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Hej,

Strandskyddet i Sverige verkar vara målat med en bred pensel som urskiljningslöst svår/omöjlig -gör för privatpersoner att bygga nära vatten. Tanken med strandskyddet är bra i grund och botten men för mig som vill bygga nytt nära vatten blir allt plötsligt väldigt mycket mer komplicerat och tidskrävande.

5000kr och sex månaders handläggningstid för en ansökan som man inte har någon aning om den går igenom eller inte fungerar helt enkelt inte. Därför undrar jag om det är någon som vet om det finns en guide/mall för vad som tydligt alla följa för att ansökan ska godkännas. Jag har läst de godtyckliga övergripande definitionerna men de hjälper föga. Jag behöver veta mer exakt så att jag kan hitta en standtomt som är så nära omöjlig att neka dispens som möjligt.

Vad som skulle behövas är en modell för exakt vilka villkor som ska uppfyllas, tidigare beslut, prejudicerande dommar mm.

Finns det någon annan som hittat något sånt eller har tips på strategi?
Var glad om du inte får bygga nära vatten. Vartennivåerna ökar men kommer öka drastsikt framöver. Många kåkar kommer gå under ytan. MÅSTE man bygga mer/ut så gört bort från vattenlinjen. Vi slutade köpa prylar å flyttade till mindre hus på ert berg. Vi ser havet men det kommer aldrig ta med sig detta hus.
 
Konstigt svar! Vattennivåerna ökar inte i hela Sverige, vi vet inte ens i vilken del av landet TS bor. På östkusten, norra delen, är det lägre nivåer än tidigare, dela pga landhöjningen, något du kanske hört talas om ?!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
SarB
J Stormfrog skrev:
Det är precis det godtyckliga översitteriet jag vill försöka undvika. Min idé är att om man gör en ansökan så vattentät som möjligt tex genom att själv ta in en biolog, göra egna naturvärdesstudier, mappa upp mot en GIS karta med alla möjliga tänkbara parametrar som påverkar hurvida strandskydd behövs eller inte... även om de inte kan använda det som underlag borde det ju ända visa att man verkligen är engagerad och värnar om strandskyddet.
Det känns risky att lägga ner så stora resurser på det. Jag gissar bara nu att det nog inte leder till så mycket ändå, även om du får ok från kommunen lär lst hugga på det. Håll oss uppdaterade om du väljer att prova dock, blir spännande att se om det leder till framgång!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Tanken med strandskyddet är bra i grund och botten men för mig som vill bygga nytt nära vatten blir allt plötsligt väldigt mycket mer komplicerat
Varför försvarar du strandskyddet i generella ordalag om du vill komma runt det? Strandskyddet är till för att hindra sådana som du.

Skaffa dig lite moralisk ryggrad och ta ställning mot strandskyddet om du är emot det, eller acceptera att de fastigheter som står till buds i praktiken är de där strandskyddet redan är hävt eller där en befintlig byggnad kan ersättas med en motsvarande.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Man kan ju enkelt säga att strandskyddet är till för hela Sveriges befolkning, minus den som vill få dispens.

Jag skulle börja med att höra med kn och lst kring möjligheterna innan man går vidare med förhandsbesked och dispens.
 
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför försvarar du strandskyddet i generella ordalag om du vill komma runt det? Strandskyddet är till för att hindra sådana som du.

Skaffa dig lite moralisk ryggrad och ta ställning mot strandskyddet om du är emot det, eller acceptera att de fastigheter som står till buds i praktiken är de där strandskyddet redan är hävt eller där en befintlig byggnad kan ersättas med en motsvarande.
Jag förstår inte vad du försöker åstadkomma med ditt inlägg. Strandskyddet, liksom majoriteten av många politiska initiativ, är i tanken god men har misslyckas i sitt genomförande. I sin iver att skydda har det skapat andra problem som inte var det ursprungliga syftet med strandskyddet - tex att förhindra bebyggelse på platser som varken är av intresse för allmänheten eller har skyddsvärda naturvärden. Det är inte riktigt så enkelt att allt bara är svart eller vitt. Mika personliga åsikter om strandskyddet har dessutom inte speciellt mycket med detta att göra. Inlägget handlar om att hitta ett tillvägagångssätt som ökar chanserna att få dispens till strandskyddet, något som jag tror både jag och andra kan ha nytta av.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.