E eklov skrev:
Byggt 2013. Vi har klagat från allra första början. Styrelsen anser att vår innetemperatur ligger mellan 20°C och 23°C och golvet över 16°C, så vårt klimat ligger inom FHMs gränsvärden. Men vi har ju inte fått vad vi köpt.
E eklov skrev:
I vår bostadsrätt, som vi köpt nybyggd,...
....Förutom Bostadsrättslagen borde väl även Köplagen vara aktuell att åberopa?
Efter 7 år?
 
Claes Sörmland
E eklov skrev:
Förutom Bostadsrättslagen borde väl även Köplagen vara aktuell att åberopa?
Nej köplagen är inte aktuell vid upplåtelse av bostadsrätt. Den gäller vid köp av en redan upplåten bostadsrätt, d s när man tar över bostadsrätten från någon annan via köp.
 
C
E eklov skrev:
Styrelsen anser att vår innetemperatur ligger mellan 20°C och 23°C och golvet över 16°C, så vårt klimat ligger inom FHMs gränsvärden.
Nu har jag inte rekommendationen framför mig, men jag har svårt att tro att "gränsvärdet" 16° gäller golvet, utan det är ju vid väggarna. Jag tror styrelsen missuppfattat rekommendationen i det avseendet, så det kan vara lönt att titta lite närmare på den. Ett 16-gradigt golv kan inte vara acceptabelt.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Nu har jag inte rekommendationen framför mig, men jag har svårt att tro att "gränsvärdet" 16° gäller golvet, utan det är ju vid väggarna. Jag tror styrelsen missuppfattat rekommendationen i det avseendet, så det kan vara lönt att titta lite närmare på den. Ett 16-gradigt golv kan inte vara acceptabelt.
Hm, jag läser tabellen från FHM som att golvets yttemperatur kan vara 16 grader C:

Tabell med rikt- och rekommenderade värden för inomhusklimat ur FoHMFS 2014:17 dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hm, jag läser tabellen från FHM som att golvets yttemperatur kan vara 16 grader C
Gränsen för olägenhet ja. Men om föreningen tycker att den gränsen är en lämplig norm så är de ute och cyklar. Rekommendationen är ju 20-23°. På samma sätt skulle de ju enligt tabellen kunna hävda att en lufttemperatur på 18° är helt okej.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Gränsen för olägenhet ja. Men om föreningen tycker att den gränsen är en lämplig norm så är de ute och cyklar. Rekommendationen är ju 20-23°. På samma sätt skulle de ju enligt tabellen kunna hävda att en lufttemperatur på 18° är helt okej.
TS uppger ju att golvet har en temperatur över 16 grader C enligt styrelsen.
 
Låter som det ligger inom godkända gränsvärden, men det kan eventuellt vara ett fall av för hög tilluftstemperatur i ventilationen. Då får man det fenomenet att golvvärmen blir överflödig och stänger ner sig mha termostaterna.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS uppger ju att golvet har en temperatur över 16 grader C enligt styrelsen.
Visst, det jag reagerade på var att styrelsen verkar ha uppfattningen att allt över 16° är okej eftersom det står så i FHM:s rekommendationer. Alltså själva det faktum att de använder 16° som en acceptabel miniminivå.
Den faktiska golvtemperaturen har inte framkommit så vitt jag kan se, så huruvida den är okej eller inte vet jag inte.
 
Jag skulle vilja fråga TS:
Vad är det för golvvärme ni har i lägenheten ??
Vilken våning bor ni på, bor det nån under ??
 
A
Här önskar man ju att ni hade individuell mätning och debitering, då hade ni enkelt sett om ni överhuvudtaget förbrukar någon värme. Det är enormt svårt att driva ett case som bygger på att golvvärmen inte fungerar, på grund av att det är för varmt i lägenheten, då temperaturen i lägenheten är det som triggar golvvärmen. Om golven i din dotters hus/lägenhet alltid är ordentligt varma och sköna, så betyder det att hennes bostad läcker värme och kostar en massa att värma upp, annars hade golvvärmen slagit av och golven hade blivit kalla. Ditt hus kanske inte beter sig så?

Vi kan jämföra med vår stuga, där golvvärmen alltid slår av, för min fru älskar att elda i kaminen. Det innebär att golven blir kalla, men det är varmt som i helvetets sjätte ring i stugan. Hos mina svärföräldrar däremot, är golvet varm och mysigt, men stugtemperaturen måttlig.

Ditt problem är egentligen samma som alla de som felanmäler kalla radiatorer på vintern. Det är inte temperaturen på radiatorn som är frågan, det är rumstemperaturen. I ditt fall har man gjort hela golvet till en radiator, men är huset välisolerat, så krävs nästan ingen tillsatsvärme och golven är kalla likförbannat. Det innebär dock inte att det är fel, det innebär att du missuppfattat golvvärmens funktion.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Är det elektrisk golvvärme med termostat på väggen? Då bör den ha en golvgivare som ger information till termostaten.

Finns ingen termostat eller att den saknar golvgivare så blir det besvärligt att få golvet att kännas varmt. 3-4 grader högre ställt än rumstemp skulle jag säga för att golven skall kännas varmt att gå på.
 
Jag tror att problemet är (vilket redan nämnts i den andra tråden i samma ämne) att golvvärme inte innebär ständigt varma golv.
Golvvärmen funkar som vilken annan värmekälla som helst och tillför bara den energi som behövs för att hålla rummet varmt. I ett nybyggt hus med dagens isoleringsstandard är det inte många dagar om året golvet blir så varmt att det känns 'varmt och skönt' att gå på. Ska man ha så varma golv i hela bostaden så blir det snart väldigt varmt inne... Möjligen funkar det i ett enstaka rum, typ komfortvärme i badrummet.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska man ha så varma golv i hela bostaden så blir det snart väldigt varmt inne... Möjligen funkar det i ett enstaka rum, typ komfortvärme i badrummet.
Det är väl framför allt om man har klinkergolv som golvvärme behövs.
Just för att klinkern är så kall och inte är skön att gå på.

Men vi förståndiga, som inte faller för dagsländor, lägger plastmatta på vårt undergolv i våtrummen av spånskivor.
Då håller golvet samma temperatur som rummet i övrigt, och kyler inta av de kroppsdelar, t.ex. fötterna, som vi sätter mot golvet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl framför allt om man har klinkergolv som golvvärme behövs.
Just för att klinkern är så kall och inte är skön att gå på.

Men vi förståndiga, som inte faller för dagsländor, lägger plastmatta på vårt undergolv i våtrummen av spånskivor.
Då håller golvet samma temperatur som rummet i övrigt, och kyler inta av de kroppsdelar, t.ex. fötterna, som vi sätter mot golvet.
Tycker också att det är bra att inte gå på dagsländor som klinker och golvvärme. Det har väl bara funnits i 2000-3000 år :cool:(y)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Autodidak1 skrev:
Tycker också att det är bra att inte gå på dagsländor som klinker och golvvärme. Det har väl bara funnits i 2000-3000 år :cool:(y)
Är inte golvvärme ändå lite villamedelklass 1998? Inte så rave om man säger så.
 
  • Haha
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.