Hej! Någon som vet vad felet kan vara med våran pelletspanna. Problem konstant känns det som. Och nu började något nytt sluta funka.
Vi får inget varmvatten. Först funkar värmen i kanske 10 sekunder, sen blir det ljummet/kallt igen. Sen stänger man av kranen, väntar en liten stund, testar igen så funkar varmvattnet i ca 10 sekunder igen. Någon som vet vad felet kan vara? Förstår mig inte på sånt här för fem öre!
 
Vad heter pannan? Låter som du har en tappvattenautomat där pumpen stannat eller någon givare lagt av. Behövs mer info om pannan dock innan det går att ge några riktiga råd.
 
dof dof skrev:
Vad heter pannan? Låter som du har en tappvattenautomat där pumpen stannat eller någon givare lagt av. Behövs mer info om pannan dock innan det går att ge några riktiga råd.
oj, förlåt! Missade skriva

det är en janfire flex-a blå
Från 98:a har jag för mig. Helt plötsligt är bruksanvisningarna borta så kan inte kolla exakt
 
Kan vara flera fel beroende på panna, blandningsventil som krånglar, vv slinga som är igenkalkad, cirkpump som inte går eller givare som inte känner av vv flöde. Janfire flex är väl en pelletbrännare....
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Precis. Du måste försöka hitta vad det är för panna eller knäpp några kort på anläggningen.
 
dof dof skrev:
Precis. Du måste försöka hitta vad det är för panna eller knäpp några kort på anläggningen.
 
  • Pannrum med röd expansionskärl, kopparledningar, grå silo och röd värmepanna med ansluten flexibel slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm.. nibe city. Då sitter där en värmeväxlare för varmvattnet under plåten. Då kan det vara cirkpumpen som ska ladda varmvattnet eller flödesgivaren. Första man testar är om cirkpumpen går när man spolar varmvattnen. Nu syns det inte på bilden men om det sitter en blandningsventil ovanpå pannan så kan den också spöka.
 
  • Gilla
Elin le
  • Laddar…
Hej folket! Tack för svaren
Rörmokaren kom hit igår. Pumpen hade gått sönder, så fick köpa en ny som nu är installerad. Så äntligen finns det varmvatten igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.