Tänkte byta dusch, I en nyproducerad lägenhet. En takdusch-modell.

Då de nya fästet på takduschenstången kommer sitta ca 20cm lägre än det förra så vet jag inte om det finns kortlingar bakom eller bara gips. Antaligen en plyfa med?


Två frågor:

1) Kan jag på något sätt limma fast det nya takduschfästet för att undvika att göra en nytt hål?

2) Och hur lagar jag bäst det befintliga? Fylla med silikon rakt av, är det bäst?

Tack!
 
  • Takdusch med kromad stång och regnduschhuvud i en dusch med gråa marmorkaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Styrelsen borde ju ha tillgång till ritningar och beskrivningar som visar hur väggarna är uppbyggda.

1. Om det är gjort för att limmas enligt instruktionen.

2. Fylla med silikon är det vanligaste, men förutsätter ju att det finns något att fylla mot så att du inte bara trycker in silikon och det ramlar ut på andra sidan en skiva av något slag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Styrelsen borde ju ha tillgång till ritningar och beskrivningar som visar hur väggarna är uppbyggda.

1. Om det är gjort för att limmas enligt instruktionen.

2. Fylla med silikon är det vanligaste, men förutsätter ju att det finns något att fylla mot så att du inte bara trycker in silikon och det ramlar ut på andra sidan en skiva av något slag.
Tack!


1) Det är få som är gjorde för limning. Detta är mer en DIY-tanke.

2) Jag tror badrum byggs med både hips och flyga, skruven sitter säkert i en kortling utöver det. Även om den bara skruvat igenom plyfa så borde det ta stop där. Dvs inget hål rakt igenom då det inte är tillåtet.



Det byggs fortfarande på fastigheten så jag har bett om underlag hur badrummen är uppbyggda. Men om det finns dom som har erfarenhet att limma dusch så förmedla gärna det. Finns gott om produkter för att limma krokar, vilket jag har gjort. Om de sitter ordentligt.
 
  • Gilla
Harry87
  • Laddar…
BirgitS
Har man plywood bakom gipsen finns det ingen anledning att ha en kortling så antingen eller skulle jag tro.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har man plywood bakom gipsen finns det ingen anledning att ha en kortling så antingen eller skulle jag tro.
Trodde man hade en kortling pga att man inte vill att skruven ska ha möjlighet att "sticka ut" dvs det finns ingen "botten" med kortling.
 
BirgitS
Man ska väl beräkna skruvlängden så att skruven inte går igenom plywooden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.