Vi skall sälja vårt hus och köparen kommer direkt efter tillträdesdagen slipa alla golv. Inget konstigt med det, för golven är slitna, men då arbetet kommer skapa mycket damm så undrar köparen om det är ok om vi som säljare kan ordna (och betala) flyttstäd efter slipningen är gjord. Hade ni gått med på det? Jag tänkte eventuellt att vi kan stå för en mindre del av flyttstädningen efter slipningen, kanske 20 % av kostnaden, då jag tycker att det kan vara schysst att vi står för bl a att vi lämnar över städad och fräsch kyl, frys, ugn m.m. där byggdammet inte tränger in. Hur hade ni gjort? Råd och tips tas tacksamt emot. Allt gott, Niklas
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Föreslå hellre att dra av kostnaden för flyttstädningen så kan de lösa det själva.
Alltid bäst att ha alla affärer avklarade när papperna skriva.
 
  • Gilla
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
Precis. Sträva alltid efter så få lösa trådar som möjligt efter tillträdesdatum.

Om det är mycket slipdamm är det heller inte helt osannolikt att flyttstädningen blir dyrare.

Så dra av kostnad för flyttstädningen istället.
 
Nä - det hade jag aldrig gått med på - varför ska ni betala för att städa bort köparens slipdamm? Antagligen blir flyttstädningen också dyrare om hela huset är fullt av slipdamm.

Att de ens frågar gör att jag får "dåliga vibrationer" och jag rekommenderar absolut att in genomför flyttstäd som planerat innan tillträdesdagen. Att gå med på flyttstäd efter nya köparens tillträde kan bara skapa problem och ni har väldigt lite att vinna på det.

Lycka till :)

/Krille
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
N NiklasIns skrev:
Vi skall sälja vårt hus och köparen kommer direkt efter tillträdesdagen slipa alla golv. Inget konstigt med det, för golven är slitna, men då arbetet kommer skapa mycket damm så undrar köparen om det är ok om vi som säljare kan ordna (och betala) flyttstäd efter slipningen är gjord. Hade ni gått med på det? Jag tänkte eventuellt att vi kan stå för en mindre del av flyttstädningen efter slipningen, kanske 20 % av kostnaden, då jag tycker att det kan vara schysst att vi står för bl a att vi lämnar över städad och fräsch kyl, frys, ugn m.m. där byggdammet inte tränger in. Hur hade ni gjort? Råd och tips tas tacksamt emot. Allt gott, Niklas
Nej.

Jag hade flyttstädat "som vanligt", det ska göras. Att flyttstäda efter köparens eventuella slipning skapar bara en möjlighet till klagomål och strul, det är inte säkert att köparen slipar golven, han kanske ändrar sig dagen efter tillträdet.
Sen, och nu kan jag uppfattas som oartig, att köparen vill att ni ska flyttstäda efter dennes slipning visar bara att det är en j-la id-ot som borde brinna i h-v-tet.

Flyttstäda och ha överlämning och tillträde som vanligt, mina fem öre. Vad köparen gör sedan är inte era bekymmer.

Sist, se upp, detta är en strulgök!!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
harry73
Föreslå att ni struntar i flyttstädningen och dra av halva kostnaden från köpesumman. Då är det en bra deal för dig och för köparen
 
  • Gilla
Hammarfall och 6 till
  • Laddar…
H HenrikP skrev:
Precis. Sträva alltid efter så få lösa trådar som möjligt efter tillträdesdatum.

Om det är mycket slipdamm är det heller inte helt osannolikt att flyttstädningen blir dyrare.

Så dra av kostnad för flyttstädningen istället.
Kolla med någon städ/flyttfirma vad de tar för en ”normal” flyttstädning för ett hus i er storlek. Dra av den kostnaden. Skulle det sedan ta längre tid pga slipdamm mm så får köparen stå för den extrakostnaden.
 
Minst krångel är att göra en flyttstädning!
Allt annat bäddar för framtida diskussioner...
Skönt att ha allt klart.
Det är i sammanhanget småsummor vi pratar om!
 
F Freddy_kruger skrev:
Minst krångel är att göra en flyttstädning!
Minst krångel är väl ändå att hoppa över en helt meningslös flyttstädning, och kompensera köparen med ett överenskommet belopp.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Minst krångel är väl ändå att hoppa över en helt meningslös flyttstädning, och kompensera köparen med ett överenskommet belopp.
köparen kan va en krångelpelle!
 
F Freddy_kruger skrev:
köparen kan va en krångelpelle!
Just därför är det klokt att kontantreglera städningen innan tillträde.
 
  • Gilla
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Just därför är det klokt att kontantreglera städningen innan tillträde.
Se bara till att få överenskommelsen på pränt. I sammanhanget känns det som att det viktigaste är att gardera sig för tjafs i efterhand.
 
Jag skulle aldrig gå med på ett sådant upplägg. Varför i hela friden ska du städa någon annans hus?

Om du prompt vill städa huset åt nya ägaren efter att han fått tillträde/flyttat in, se då till att du får bra betalt för det.

Gör flyttstädning innan tillträdesdagen och lämna sen över nycklarna, om du fått betalt för huset, och låt sen den nya ägaren göra hur han vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår faktiskt inte ens hur man som köpare kan tro att det skulle vara ok för säljaren :) Men man upphör aldrig att förvånas över hur "fräcka" en del människor är.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Jag förstår faktiskt inte ens hur man som köpare kan tro att det skulle vara ok för säljaren :) Men man upphör aldrig att förvånas över hur "fräcka" en del människor är.

/Krille
Köparen kanske inte vet vad en flyttstädning är, det handlar ju inte om att dammtorka, utan rengöra allt, oavsett skick, till så rent det bara går.

Annars stämmer jag in i kören, flyttstäda och lämna över nycklarna, låt köparen städa själv sen.
Jag skulle aldrig ansvara för flyttstädare på nån annans nyslipade golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.