possum77 possum77 skrev:
Jag byggde ett fritidshus från Skidstahus på 68 kv för några år sedan. Det hamnade på ca 1 miljon inkl markarbete men utan målning och tapetsering (förutom badrummet då). 2 miljoner låter dyrt med andra ord :)
Den här husmodellen var det: [länk]
Så ter sig ett fullt färdigt Älvsbyhus på 80m2 för 1,5 mil. Med permanentbostadsstandard och låga driftkostnader som än mer prisvärt.
Är väl endast färdigstrykning av fasaden som tillkommer.
Speciellt då det är et åretruntboende dom planerar för.
 
  • Gilla
Lena69
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Så ter sig ett fullt färdigt Älvsbyhus på 80m2 för 1,5 mil. Med permanentbostadsstandard och låga driftkostnader som än mer prisvärt.
Är väl endast färdigstrykning av fasaden som tillkommer.
Speciellt då det är et åretruntboende dom planerar för.
Jag varken säljer eller propagerar för skidstahus, gav bara ett exempel på vad ett mindre fritidshus kan kosta :)
 
  • Gilla
Lena69
  • Laddar…
Staffans2000
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
de kommer bli ännu lägre. Åtminstone över en längre tid är trenden tydligt ner och inget talar för långvarigt stigande räntor.
Och före varje kris har varenda "expert" sagt just så! Och efteråt. -Vi såg det inte komma!

En bland många https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bankruptcy_of_Lehman_Brothers

Staffan
 
  • Gilla
Miljardprogram
  • Laddar…
Bygg lösvirke med lokal stabil byggfirma. Blir mer personligt och ni får exakt den planlösning ni önskar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygg lösvirke med lokal stabil byggfirma. Blir mer personligt och ni får exakt den planlösning ni önskar.
Det är vi inne på, har ett par duktiga byggfirmor i närheten, men vi måste jämföra lite.
 
possum77 possum77 skrev:
Jag varken säljer eller propagerar för skidstahus, gav bara ett exempel på vad ett mindre fritidshus kan kosta :)
Det var inte alls min tanke heller, mer att visa på att ett billigt hus för permanent boende byggt från de krav som är på dom, inte är dyrare än ett ”fritidshus”.
Sen så skall man så klart tycka om huset också.
 
L Lena69 skrev:
Det är vi inne på, har ett par duktiga byggfirmor i närheten, men vi måste jämföra lite.
Det är så klart mycket personligare, men om jag skall gissa så blir det betydligt dyrare. Men då gissar jag bara.
Men ni kanske har egen skog, ett litet sågverk och kan förse hela bygget med material. Och kanske kan genomföra visst byte av arbete.
 
Vi har skog och tillgång till såg, men den ena av byggarna bygger nyckelfärdiga fritidshus.
 
  • Gilla
Fillin
  • Laddar…
L Lena69 skrev:
Vi har skog och tillgång till såg, men den ena av byggarna bygger nyckelfärdiga fritidshus.
Ja men det är stor skillnad på ett fritidshus och ett hus för permanentboende. Det får du inte glömma.
Krav på ventilation, fönster, isolering mm. Ser du på Älvsbyhuset så uppfyller det alla krav som ställs på ett permanentboende och har en mekanisk ventilation och frånluftsvärmepump. Billigt i drift och helt komplett.
Fritidshus brukar ha självdragsventilation, tvåglasfönster och direktverkande el. Allt för att det skall varar billigt och användas bara ibland.
 
Jo, sånt ska ju vägas in. Ska man väl bygga så är det lika bra att göra det ordentligt. Jag håller just nu på att samla fakta, det får ta sin tid. Jag vill ha så bra koll jag kan innan vi drar igång
 
Magnus E K
Tanken med fritidshus (som används som fritidshus) är väl att det ska vara lite trångt, men samtidigt fritt från vardagsbekymmer som bullrande ventilation etc. Tror inte semestrarna med familjen när jag var barn/tonåring hade varit bättre om husvagnen varit 100 kvadratmeter istället för 10.
 
L Lena69 skrev:
Jo, sånt ska ju vägas in. Ska man väl bygga så är det lika bra att göra det ordentligt. Jag håller just nu på att samla fakta, det får ta sin tid. Jag vill ha så bra koll jag kan innan vi drar igång
Men visst skulle du bygga ett hus åt den ena sonen ?
Inte skall ni väl bygga ett fritidshus?
Blir konstigt vid en delning framgent. Bygg ett rejält hus är mitt råd. Skillnaden i kostnad är minimal.
Två bra boningshus
 
GoC GoC skrev:
Men visst skulle du bygga ett hus åt den ena sonen ?
Inte skall ni väl bygga ett fritidshus?
Blir konstigt vid en delning framgent. Bygg ett rejält hus är mitt råd. Skillnaden i kostnad är minimal.
Två bra boningshus
Det är rätt, vi ska bygga ett rejält hus, det ska se ut som en småländsk stuga, rött med vita knutar, kök, allrum, två sovrum, toa/dusch och grovingång. Enplans eftersom det ska ligga på en kulle. Jag har det nästan färdigt i huvudet
Det kommer inte att bli en massa extra lyx, men inte spara in på tex uppvärmning, fönster odylikt.
 
L Lena69 skrev:
Härligt! Vi vill ju ha ett vettigt hus, men ändå vill man ju ha det till ett bra pris. Vi har inga lån alls nu, så vi är inte vana vid att stå i skuld till banken
L Lena69 skrev:
2 miljoner var bara för att få en uppfattning av vad det kan kosta, blir det billigare gör det inget!
Vi tänker typ kök/allrum i ett, plus två sovrum,toa/duschrum och grovingång. Enplans passar bäst där det ska ligga, kanske 70-80 kvadrat
Jag håller på att bygga ett fritidshus på 74,9 kvm . Eftersom jag är behörig installatör så gör jag all el själv.
Jag kommer att leja till en del och räknar med att hamna under 1 miljon inklusive tomten!
Har också lantbruksfastighet och fick ett bra lån via handelsbanken. Det är hypotekslån som då är knutet till riksbankens ränta, vilket ger 1,45%. När det gäller jordbruksfastigheter så har ni inga amorteringskrav så det skiljer sig en del från vanliga huslån. Bifogar en planritning på det jag bygger
 
B Bjerrod skrev:
Jag håller på att bygga ett fritidshus på 74,9 kvm . Eftersom jag är behörig installatör så gör jag all el själv.
Jag kommer att leja till en del och räknar med att hamna under 1 miljon inklusive tomten!
Har också lantbruksfastighet och fick ett bra lån via handelsbanken. Det är hypotekslån som då är knutet till riksbankens ränta, vilket ger 1,45%. När det gäller jordbruksfastigheter så har ni inga amorteringskrav så det skiljer sig en del från vanliga huslån. Bifogar en planritning på det jag bygger
Det var intressant! Det är ju svårt det här med generationsskifte på lantbruksfastigheter, priserna har stigit så fruktansvärt att det går ju inte att den ena sonen ska lösa ut den andre. Det är lite därför vi tänker att det är bra med två hus, ifall de inte vill äga tillsammans. Dessutom vill den äldste sonen ha något eget, han bor fortfarande hemma och vill bo kvar på gården men inte med oss gamlingar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.