Jag tycks ha hört att man kan blanda mer kalk i vanligt c-putsbruk för att putsa en murstock. Förr var det väl vanligt med rent kalkbruk, men vad jag förstår är det vanligt att putsa med cementbruk idag? Förutsatt då att man knackat bort all gammal puts. Att blanda mer kalk i c-bruket skulle göra det mer elastiskt. Någon som vet mer om detta? Vilken sorts kalk ska man använda i så fall? Hur mycket ska man blanda i?
 
Claes Sörmland
Blandar du släckt kalk (=Murkalk E) i vanligt C-bruk så får du någon sorts kalkcementbruk (KC-bruk). KC-bruk var ett poppis bruk förr och det finns färdiga blandningar av KC-bruk att köpa fortfarande.

(De flesta bruk som säljs idag är mycket riktigt baserade på cement som bindemedel. Men de brukar inte kallas för cementbruk eftersom cementen är blandad med kalkstensmjöl. Portlandcement+kalkstensmjöl = murcement. Det som säljs under namnet cementbruk är vanligen ren portlandcement och ballast, d v s en variant av betong.)
 
Tack för svaret! Har du någon aning om hur mycket murkalk man bör blanda i när man putsar en murstock inomhus?
 
Claes Sörmland
S Stefan_B skrev:
Tack för svaret! Har du någon aning om hur mycket murkalk man bör blanda i när man putsar en murstock inomhus?
Typiskt sett är det kalk/cement/sand 0-3 mm 50/50/650 i KC-bruk där det är viktförhållandet mellan ingredienserna som anges (ungefär 1 volymdel släckt kalk, 1 volymdel byggcement och 8 volymdelar sand). Men är det inte enklare att köpa ett sådant bruk från början? Det är ju rätt standard.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett är det kalk/cement/sand 0-3 mm 50/50/650 i KC-bruk där det är viktförhållandet mellan ingredienserna som anges (ungefär 1 volymdel släckt kalk, 1 volymdel byggcement och 8 volymdelar sand). Men är det inte enklare att köpa ett sådant bruk från början? Det är ju rätt standard.
Kollade lite och det verkar inte vara självklart att få tag på kc-bruk. Du råkar inte veta blandningsförhållandet på vanligt c-bruk också? Då kan man ju räkna ut hur mycket kalk man ska blanda i om jag inte får tag på kc-bruk.
 
Dom firmor som säljer till dom som håller på med gipsputsning brukar ha kalk på säck
 
Varför inte helt enkelt använda kalkbruk? Både mitt lokala Beijer och XLBygg har olika varianter, och Bauhaus kommer upp som förstaalternativ när jag googlar. Hornbach har säkert också; som tysk kedja lär de ha bra grejer till sånt, kalkputs är mycket, mycket vanligare nere på kontinenten.
Jag har använt både luftkalkbruken Weber cal 142 och det hårdare hydrauliska kalkbruket Weber cal 148 med goda resultat. Luftkalkbruk på murstocken inne, vacker vit färg och sitter som berget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.