Jag funderar på att bygga en källare bredvid huset (med ingång från huset). Har källare under befintligt hus men vill ha mer plats. Pga k-märkning så får jag ej bygga ut befintligt hus eller bygga attefall. Alltså är enda möjlighet att under gräsmattan bygga källare:)

Behöver minst 3 m takhöjd och gärna 3-4m bred och 6-10 m lång. Den skall vara uppvärmd och boningskvalite/komfort.

Tror det mest är jord etc på tomten men kan givetvis få överraskningar som stenar/berg. Får väl göra en enklare geologisk undersökning först:)

Är det någon som gjort liknande? Har några tips, kostnader etc?
 
Magnus E K
För uthyrning till kriminalvården? De har brist på platser har jag hört och fönsterlös bunker vore mer passande än befintliga lyxhotell.

Ska den byggas i hemlighet under befintlig gräsmatta eller är det acceptabelt att gräva/spränga ovanifrån och sen anlägga på nytt? Tror byggmetoden kommer skilja sig en del mellan dessa alternativ.
 
Jag skulle tro att det blir betydligt dyrare än att bygga ovan gjord även om jag gillar idén :) Jag har själv haft samma idé men då som garage men har fått besked att vi inte kommer att få bygglov för det. Har du kontrollerat om du kan få bygglov?

/Krille
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
För uthyrning till kriminalvården? De har brist på platser har jag hört och fönsterlös bunker vore mer passande än befintliga lyxhotell.

Ska den byggas i hemlighet under befintlig gräsmatta eller är det acceptabelt att gräva/spränga ovanifrån och sen anlägga på nytt? Tror byggmetoden kommer skilja sig en del mellan dessa alternativ.
Haha jag fattar hur det låter:)

den grävs ovanifrån så inte i hemlighet. Har funderat på container men de verkar för små eller ffa för lågt i tak så gissar att det blir en klassisk gjuten bottenplatta, murade eller gjutna väggar med dränering och gräs ovanpå taket.
 
Min tolkning har varit att man inte behöver bygglov under jord men kanske helt fel?

kommer ej få bygglov ovan jord och har ej heller plats där. Därav den perfekta idén att bygga under jord så den inte stör trädgården:)
 
Vad jag förstår är det absolut vanligaste att det krävs bygglov.

/Krille
 
Ok. Får kolla upp det.
 
P
Troligen behövs det bygglov och ev sätter k märkningen käppar i hjulen för förändringar.
Kuggfråga i sammanhanget är väl hur bra ritningar och bilder kommunen har på nuvarande byggnad. ibland saknar gamla områden ritningar om dom är gamla och om det finns ritningar är det inte alltid dom stämmer..
Vet folk som byggt liknande lösningar olovligt där det inte bar sig bättre än att det kom nån och skulle sälja flygfoton över området precis när allt var uppgrävt och det syntes precis vad som gjordes... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.