Hej,
Har en 11år gammal Janfire pelletspanna som krånglar efter byte av elspiral.
Den har varit lite märklig innan bytet men bara displayen för temperaturen som har vandrat ner och upp med jämna mellanrum utan att påverka nåt.
Efter att spiralen byttes så gick fläkten igång i 10-20 sekunder men sen slocknar den gröna lampan på brännaren och brännaren/fläkten stängs av varpå pannan gör ett nytt försök att starta brännaren med samma resultat. Ibland hinner inte fläkten ens starta innan den stänger av brännaren. Knäpper några gånger bara och sen stänger den av.
Stängde av pannan helt igen och när kag slår på den så börjar den knäppa och temperaturen vandrar upp och ner hela tiden och stabiliseras först efter ett tag. Sen går det inte att få igång brännaren utan pannan bara knäpper då man trycker in startknappen för brännaren på pannan. Lyckas dock till slut genom att vrida upp brännaren till 1:an men då går fläkten återigen bara en kort stund och sen slås brännaren av helt.
Det är en Flex-A brännare.
Någon som har nån idé om vad som kan vara felet?
Då den gamla elspiralen gick sönder så slog jordfelsbrytaren ifrån.
Detta är bara andra gången spiralen behöver bytas. Hade inga som helst problem första gången jag bytte för c:a 6 år sen.
 
H
Byt styrning. Det är ett vanligt fel på dom.
Se då till att få brännaren inmätt så den får rätt blandning av luft och pellets. Det kan du inte göra själv utan kräver mätutrustning
 
Det finns några komponenter som kan ge upp efter en tids användning i Flex-A. Om du är lite händig med lödkolven går det att byta dem. Garanterat billigare än att byta hela elektronikboxen. I slutet på den här tråden finns de vanligaste komponenterna listade: http://pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=16149&start=15
Surfa runt lite på det forumet efter info om var och hur du byter dem. Lycka till!
 
R RWD skrev:
Hej,
Har en 11år gammal Janfire pelletspanna som krånglar efter byte av elspiral.
Den har varit lite märklig innan bytet men bara displayen för temperaturen som har vandrat ner och upp med jämna mellanrum utan att påverka nåt.
Efter att spiralen byttes så gick fläkten igång i 10-20 sekunder men sen slocknar den gröna lampan på brännaren och brännaren/fläkten stängs av varpå pannan gör ett nytt försök att starta brännaren med samma resultat. Ibland hinner inte fläkten ens starta innan den stänger av brännaren. Knäpper några gånger bara och sen stänger den av.
Stängde av pannan helt igen och när kag slår på den så börjar den knäppa och temperaturen vandrar upp och ner hela tiden och stabiliseras först efter ett tag. Sen går det inte att få igång brännaren utan pannan bara knäpper då man trycker in startknappen för brännaren på pannan. Lyckas dock till slut genom att vrida upp brännaren till 1:an men då går fläkten återigen bara en kort stund och sen slås brännaren av helt.
Det är en Flex-A brännare.
Någon som har nån idé om vad som kan vara felet?
Då den gamla elspiralen gick sönder så slog jordfelsbrytaren ifrån.
Detta är bara andra gången spiralen behöver bytas. Hade inga som helst problem första gången jag bytte för c:a 6 år sen.
Fick du nån ordning på ditt fel för tre år sedan? Har exakt samma fel som du beskriver. Funderar på att byta kretskort.
/Martin
 
  • Gilla
Mellanmjoelk
  • Laddar…
M Maxaxax skrev:
Fick du nån ordning på ditt fel för tre år sedan? Har exakt samma fel som du beskriver. Funderar på att byta kretskort.
/Martin
Jag fick byta moderkort tror jag det var, fick en ny panel på pannan, drygt 3000 har jag för mig. Fick dock en del på hemförsäkringen.

eller om det var styrenhet, kanske samma sak
 
R RWD skrev:
Jag fick byta moderkort tror jag det var, fick en ny panel på pannan, drygt 3000 har jag för mig. Fick dock en del på hemförsäkringen.

eller om det var styrenhet, kanske samma sak
Tack för svar efter så lång tid på ursprungligt inlägg. Sitter en panel, den med siffrorna på som har ett kretskort bakom sig, som ett moderkort på en dator. Kostar runt 3000. Det var den du bytte? :)
 
M Maxaxax skrev:
Tack för svar efter så lång tid på ursprungligt inlägg. Sitter en panel, den med siffrorna på som har ett kretskort bakom sig, som ett moderkort på en dator. Kostar runt 3000. Det var den du bytte? :)
Ja det stämmer
 
R RWD skrev:
Ja det stämmer
Toppen tack!
 
M Maxaxax skrev:
Toppen tack!
Gjorde inte bytet själv, reparatören sa direkt att det brukar vara den.
 
R RWD skrev:
Gjorde inte bytet själv, reparatören sa direkt att det brukar vara den.
Såg lite klurigt ut, många sladdar som ska rätt, men gör ett försök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.