A
Hej har köpt ett kedjehus, husets golv lutar 7 cm , på 12 meter. Bjälklaget består av betong med krypgrund under (också betong), hur ska jag gå till väga för att få det rakt ? Eller går det höja hela huset på något vis? Eller ska jag flyta golvet på hela huset?

har smått panik här hemma..
 
Golven lutar alltså ca 5 mm per meter.
Är det verkligen till så stort besvär?
Vad är det som det ställer till med för dig/er?
 
A
Jag undrar hur jag ska få till det när jag ska bygga kök sen, ska jag bygga det snett, blir konstigt med kaklet mot taket annars tänker jag..
 
BirgitS
Är du säker på att inte taket lutar?

Det kan ju vara bra att kolla hur det ser ut krypgrunden, om undersidan av bjälklagret lutar lika mycket så har ju huset satt sig och då är det viktigt att veta om det fortfarande sätter sig eller om det har stannat av. Hur gammalt är huset?

Det är ju bra att höra med grannar om det är ett vanligt problem eller om det är bara ditt hus.

Du har ju ett kök idag. Hur är det gjort och ser det konstigt ut någonstans?
 
Emildjerf skrev:
Jag undrar hur jag ska få till det när jag ska bygga kök sen, ska jag bygga det snett, blir konstigt med kaklet mot taket annars tänker jag..
Ett kök sätter du ju i våg, oavsett om golv eller tak lutar. Gjorde man inte det skulle 99% av alla köksbänkar luta
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på att inte taket lutar?

Det kan ju vara bra att kolla hur det ser ut krypgrunden, om undersidan av bjälklagret lutar lika mycket så har ju huset satt sig och då är det viktigt att veta om det fortfarande sätter sig eller om det har stannat av. Hur gammalt är huset?

Det är ju bra att höra med grannar om det är ett vanligt problem eller om det är bara ditt hus.

Du har ju ett kök idag. Hur är det gjort och ser det konstigt ut någonstans?
Får kolla i krypgrund och på tak samt höra med grannar. Finns sättningsproblem i området. Huset är byggt 1965.

köket ser bra ut lika snett som golv som man märker ingen skillnad vid skåp osv.
 
Emildjerf skrev:
Jag undrar hur jag ska få till det när jag ska bygga kök sen, ska jag bygga det snett, blir konstigt med kaklet mot taket annars tänker jag..
Du skall justera så att bänkskåp mm kommer i våg genom att hyvla underkanten av socklarna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du skall justera så att bänkskåp mm kommer i våg genom att hyvla underkanten av socklarna.
Det beror ju i och för sig på kökstillverkare men med Ikea-kök så är det benens höjd man kan justera och plastsocklarna, som man hänger på benen, är nog inte så lätta att hyvla men de är lägre än normalhöjden 8 cm så det finns lite marginaler.
 
A
Blir det inte konstigt då om taket har samma lutning som golvet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju i och för sig på kökstillverkare men med Ikea-kök så är det benens höjd man kan justera och plastsocklarna, som man hänger på benen, är nog inte så lätta att hyvla men de är lägre än normalhöjden 8 cm så det finns lite marginaler.
I de tre IKEA-kök som jag har byggt hittills har jag inte använt plastbenen, och inte heller deras plastsocklar.
Utan i stället byggt socklar, som jag ställt skåpraderna på.
Tycker att det gör det enklare att få skåpen att stå stabilt och jämnt.
(Mitt första kök hade lutande golv, liksom trådskaparens)
Och i det senaste har jag en lite upphöjd kökshalvö, och där är sockeln således 60 mm högre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Emildjerf skrev:
Blir det inte konstigt då om taket har samma lutning som golvet?
Skåpen ska sättas i våg oberoende av golv eller tak, sedan får du fundera på hur du löser det med golvet.
Och det går alldeles utmärkt med IKEA fötter och sockel, det viktiga är att du utgår från golvets högsta punkt, en liten glipa upptill mellan sockel och skåp syns inte. Är det så snett att det att man bedömer att det skulle synas får man fixa golvet först.
Mot taket anpassar man oftast med passbit om man vill ha det tätt i framkant.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Skulle du kunna skicka bild på ditt nuvarande kök ?
 
Tror TS förstorar upp ett ickeproblem! Att tro att ett tak och golv är exakt parallella, och samtidigt i våg, är ngt som är yttersta sällsynt, men heller inget problem.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Emildjerf skrev:
Skulle du kunna skicka bild på ditt nuvarande kök ?
Är bättre om du skickar bild på dina förutsättningar:cool:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J Jörgen Ö skrev:
Tror TS förstorar upp ett ickeproblem! Att tro att ett tak och golv är exakt parallella, och samtidigt i våg, är ngt som är yttersta sällsynt, men heller inget problem.
Skönt att höra. Är perfektionist så vill att allt jag gör blir så bra det bara kan bli..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.