Idag har vi ett nytt quiz med blandade frågor om skruvar.

Quiz: Vad kan du om skruvar? https://www.byggahus.se/quiz/210-vad-kan-du-om-skruvar

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna.

En hand håller en skruv med platt huvud och delvis rostad gänga framför en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en skruv som medlemmen topmount undrade över.
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 77 personer (93%) av de 82 som gjort quizet.

Inte svårt alls :D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
7/10
Behöver lära mig skillnaden på konisk och cylindrisk gänga.

Edit: Här satt jag och tänkte på gängprofilen, klart tusan jag vet vad konisk och cylindrisk gänga är. :rolleyes:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
optimum
8 sv 10, rätt så ok. Visste int när de först använde skruv, Gissade Arkimedes
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
8 sv 10, rätt så ok. Visste int när de först använde skruv, Gissade Arkimedes
Det borde vara två svar som är rätt där, både egypten och rom.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Där fick man för att man forskade om Arkimedes skruv på gymnasiet..

Hittade då ett antal källor som hänvisade denna princip till Egypten runt 700 fKr, alltså inte romarriket..
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
6/10. Var väl ok. Svarade Egypten.
Det var för mycket konisk och cylindrisk hit och dit så plåtskruven visste jag jag men svarade ändå fel.
Äsch, vi säger väl 7/10... ;)
 
Cheesen
Violina Violina skrev:
Där fick man för att man forskade om Arkimedes skruv på gymnasiet..

Hittade då ett antal källor som hänvisade denna princip till Egypten runt 700 fKr, alltså inte romarriket..
Det svåra med just den frågan är ju att Egyptens rike och romarriket överlappar varandra ca 750 år.. men jag tror att frågeställaren syftar till det gamla egyptiska riket.. det finns nog inga bevis på skruvar kvar från den tiden.... Man vet ju inte heller hur dom gjorde sina byggnadsverk. Men det är ju troligt att skruvarna är bra mycket äldre än romarriket även om bevis saknas.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
7/10
Behöver lära mig skillnaden på konisk och cylindrisk gänga.

Edit: Här satt jag och tänkte på gängprofilen, klart tusan jag vet vad konisk och cylindrisk gänga är. :rolleyes:
Haha. Gjorde exakt samma fel....
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det svåra med just den frågan är ju att Egyptens rike och romarriket överlappar varandra ca 750 år.. men jag tror att frågeställaren syftar till det gamla egyptiska riket.. det finns nog inga bevis på skruvar kvar från den tiden.... Man vet ju inte heller hur dom gjorde sina byggnadsverk. Men det är ju troligt att skruvarna är bra mycket äldre än romarriket även om bevis saknas.
Ja, visst är det så, men det jag tänkte på var att den äldsta "bevisade" användningen är ju av typen archimedes skruv, och han levde (om jag minns rätt) på 200-talet f. Kristus och var ju dessutom grek..

Så därför kändes egypten-svaret "mest rätt" :poop:
 
Om fråga 10:
En vantskruv med metallögla och krok, använd för att spänna riggen på segelbåtar.
Det där är ingen vantskruv!
Hade man haft en sådan skruv för att sträcka/spänna vanten på en segelbåt så hade man inte haft masten kvar länge.

Så här ser en vantskruv ut:
302081.jpg
 
  • Gilla
debbo och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om fråga 10:
[bild]
Det där är ingen vantskruv!
Hade man haft en sådan skruv för att sträcka/spänna vanten på en segelbåt så hade man inte haft masten kvar länge.

Så här ser en vantskruv ut:
[bild]
Principen är det samma, finns i väldigt många utföranden, och man kan ha den till tusentals andra saker än segelbåtar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Violina Violina skrev:
Ja, visst är det så, men det jag tänkte på var att den äldsta "bevisade" användningen är ju av typen archimedes skruv, och han levde (om jag minns rätt) på 200-talet f. Kristus och var ju dessutom grek..

Så därför kändes egypten-svaret "mest rätt" :poop:
Ja jag vet när Archimedes levde... Men romarriket existerade i högsta grad under hans levnadstid... Däremot så är det man kallar för gamla egyptiska riket ca 1500 år före Archimedes.
 
Isakare Isakare skrev:
Principen är det samma, finns i väldigt många utföranden, och man kan ha den till tusentals andra saker än segelbåtar.
Var annars än i en segelbåts eller segerfartygs rigg har man vant???
 
Man kan väl använda vantskruv till räcken och staket (av vajer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.