Vi funderar på att sätta in ett nytt fönster i vår tegelfasad. 200 cm brett och 60 cm högt. Finns en risk med det? T ex att tegelstenar trillar ner och det blir svårt att åtgärda?
Tack för input!
 
Innan ni funderar mer så kan det vara bra att söka bygglov.
 
Absolut. Men vill inte söka bygglov för något som ändå inte är tekniskt rekommenderat.
 
Det går, men hade varit enklare om fönstret var 60x200 istället :cool:

Förmodligen kräver 2 m bredd en liknande lösning utvändigt. Sen ska det växlas av invändigt i trävägg beroende på bärande vägg/icke bärande laster osv.
Långt och smalt fönster i en rödteglad vägg, markerar behovet av anpassning för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack! Det blir ganska kostsamt kan jag tro?
 
Egentligen inte så tidskrävande. Mer en riskfaktor som måste kalkyleras in och arbeta metodiskt och förutsende. Samt hur enkelt det är att jobba utifrån,ställning osv. Balk/avväxling några tusenlappar i material. Invändigt blir det ju större åverkan med målning/tapetsering men det klarar ni ju själva.
Swisha mig en månadslön så ordnar jag hålet
 
Är det mitt i fasaden? Det vill säga, kommer det var tegel kvar på ovansidan av fönstret? Om inte så underlättar det själva håltagningen avseende teglet.
 
H henche skrev:
Är det mitt i fasaden? Det vill säga, kommer det var tegel kvar på ovansidan av fönstret? Om inte så underlättar det själva håltagningen avseende teglet.
H henche skrev:
Är det mitt i fasaden? Det vill säga, kommer det var tegel kvar på ovansidan av fönstret? Om inte så underlättar det själva håltagningen avseende teglet.
Det kommer vara två rader tegel ovanför. Fönstret ska linjera i överkant med altandörren.
 
Josefinas Josefinas skrev:
Det kommer vara två rader tegel ovanför. Fönstret ska linjera i överkant med altandörren.
Då finns det risk att teglet ovanför kan rasa. Men beror vilket tegel det är också.
 
Iof är två rader tegel bättre än fem..nä men jag funderar på om inte 2rader skulle gå att bära på ett plattjärn alt L järn satt inifrån? Eller man kanske måste ha en ny tegelbalk av det? 2m är ändå rätt bra sträcka
 
Tänk så enkelt om ts bara hade lagt upp en bild av området där fönstret skulle monteras...
Min erfarenhet säger mig att 2 rader är värre än 5. 1 rad är ju tex helt omöjligt. Teglet har ju en viss bärande styrka iochmed förbandet.

Plattjärn på 2 m under teglet kommer ha en viss nedsänkning, L-järn från insidan skulle ev funka. Beroende på hur det ser ut från insidan lägg ett plattjärn på övre 2 tegelrader och limma/plugga varje sten för att få ett starkt förband och även underlätta för håltagningen
 
En murmaplåt bör väl lösa detta utan problem. Satte en sådan över mitt 2m breda fönster. Dock på nedervåningen och gaveln på mitt 1,5 planshus så många rader tegel ovanför.

https://www.murma.se/produkter/vaggbalksystem.html

Kostar nån lusentapp och ett par timmars jobb.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Här är bild. Fönstret ska börja en halvmeter från bortre dörren och linjera med dörrarna i överkant.
 
  • Tegelfasad med ett fönster och en glasdörr, träterrass i förgrunden, julstjärna hängande inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade med rekommenderat en murma balk.

En nyligen installerad balk under ett fönster på en tegelvägg, med synlig vattenpass och plastdistanser på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träbalk under ett fönster på en husgrund med synliga tecken på röta och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man beställa de som privatperson eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.