Vi har åkt på trubbel gällande en källarrenovering. Huset är är från 40 talet och rummet är ett garage på 20 kvm. Vi ska inreda det till ett mer beboeligt rum så vi anlitade en firma att göra uppbilning, urgrävning, jämna ut med makadam, isolera samt gjuta ny betongplatta men vattenburna värmeslingor i. Jobbet är utfört, tillsynes korrekt, men när vi anlitade en golvfirma som skulle slipa till betongen upptäckte vi problem.

efter endast 1-2 millimeter slipning kom slingorna fram i ett hörn, på 3 olika ställen inom ungefär samma kvadratmeter. Slingorna blev lite skadade, men det är svårt att säga hur djupt de blev skadade. Sliparen slutade slipa på det området så fort han upptäckte det.

Enligt våra efterforskningar så ska slingorna ligga på mellan 3-6 cm djup för korrekt värmespridning, därmed antog vi att slingorna låg på korrekt djup för att kunna slipa den grova betongen som den var. Firman som utförde arbetet blev också informerade att vi tänkte slipa golvet. vi fick ingen indikation på att det skulle vara något problem. Firman i fråga verkar inte vilja ta något ansvar utan kör mer på lögner och skitsnack som taktik. De påstår att vi har förstört golvet genom att vi slipat ner 3 cm (vilket är omöjligt, endast lögn). Det är oklart vad exakt vi får för hjälp av dom för att åtgärda. Jag vill utforska vilka möjliga åtgärder jag skulle kunna göra själv i värsta fall. Vi har försökt att få till en diskussion med firman om åtgärder, men de är svåra att prata med. Vi har haft en besiktningsman som tittat på golvet och gett oss ett protokoll som styrker vår uppfattning att slingorna ligger för ytligt. Slipningen slutfördes på resten av golvet eftersom vi hade redan beställt en slipning, och sliparen antog att slingorna flutit upp endast i hörnet och att resten av golvet kanske är ok. Men när slipningen var klar så kan man skönja nästan alla slingor, i att betongen torket lite annorlunda där de går. Vilket tyder på att slingorna förmodligen ligger ytligt i hela rummet, även om de bara blivit lite skadade i hörnet.

Jag skulle gärna höra lite åsikter på vad vi borde göra. Min ide är antingen att man bilar upp och lagar slingorna där de blivit skadade och gjuter igen golvet. Men är lite orolig att om man slipar på samma hörn igen till samma nivå som övriga golvet så kan det komma fram fler slingor. Och helst vill man ju inte ha skarvar på en ingjuten golvslinga, framförallt inte en ny.

Alternativt att om man provtrycker den som den är, och om den visar sig vara ok, vågar man låta den vara och lägga på en ny yta på befintliga golvet?

Som det är nu verkar slingorna ligga så ytligt att de inte kommer ge korrekt värmespridning, därför funderar vi på att lägga på ett till skikt. Vi ville liksom ha ett slipat betonggolv som yta, men kan man gjuta på ett nytt betonggolv på? Hur tunt kan man gjuta isåfall? Har hört att det krävs 5-6 cm, och det blir lite högt för dörrar. Har också hört att det finns flytspackel som kan ge en bra slityta som ser ok ut? Fast det är lite dyrare som jag förstår. Klinkers vill vi inte ha.

alla råd och tips mottages tacksamt!
 
  • Synlig värmeslinga i skadat betonggolv efter slipning, vilket indikerar att slingan ligger för ytligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis slipat betonggolv med synliga värmeslingor nära ytan och en fot iförd sandal bredvid för skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis slipat betonggolv med värmerör synliga ytligt efter slipning nära en hörna, indikerande för grunt lagda rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybetongplatta med synliga skador efter slipning i källargarage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybetonggolv med frilagda vattenburna värmeslingor efter slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Ja, firman som gjöt golvet verkar ju verkligen ha gjort ett skitjobb med att fått vissa delar av golvvärmen så högt.
Va väl dåligt fastsatt i armeringen, men väldigt slarvigt.
Gissar att du har koll på att dom gjöt den tjocklek dom skulle?
Att laga slingorna går väl även om jag inte vet om det är tillåtet, men du kommer aldrig att få ihop gjutningarna med omkringliggande golv, speciellt inte om det finns risk att stöta på nya höga slingor
Tror slingorna håller som dom är, prova att provtrycka om möjligt.
Men i all betong så ska man ha armering, tror inte du har höjden för det, och dyrt att gjuta igen.
Flyspackel är billigt i sammanhanget, men för mjukt för färdigt golv.
Känns som klinkers är den rätta vägen tyvärr.
Annars kanske Terrazzo, men är ju inte gratis.
Finns kanske andra här som har bättre åsikter/ideer.
 
Det utlovades ca 10 cm betong, men jag misstänker att det kan vara betydligt tunnare än så. Det ska gå att laga slingor, men då ska de helst vara på ställen man kommer åt att kontrollera, tex med inspektionslucka eller liknande. Nä jag förstår att en lagning kommer synas i berongen, den bryr jag mig mindre om, det är viktigare att värmen sprids korrekt och att man inte behöver vara orolig för framtida läckage. Ska ge mig på en provtryckning. Men det skulle vara intressant om det fanns någon slags golvavjämning sedan man kan bygga upp en par cm, som man sedan kan behandla med något så det blir en bra slityta. Har hört det kan finnas nåt men vet inte exakt vad.
 
A
Vad avtalades?
Vad finns skriftligen?
Finns det bilder eller gjorde du en avstämning eftersom?

Det går ju att göra något/några borrhål i plattan för att se om de gjutit på cirka 10 cm.

Det minsta du ska begära är ett prisavdrag men gör detta efter provtryckningen.

Det går ju lätt att se om man har slipat ner 3cm genom att titta på vägg/golv övergången.

Antagligen har firman misslyckats eller fuskat (om de går på dig pga slipningen tolkar jag det mer som fusk) men du får räkna med uppförsbacke och eventuellt gjuta om hela golvet....
 
Avtalat var väl lite bristfälligt, ungefär det jag skrev, förarbetet med bilning och grävning, samt uppbyggnad, isolering etc. Det var en "offert" som skickades på mail som vi accepterade på telefon, eller kanske mail möjligtvis. Har insett att det avtalet är lite bristfälligt såhär i efterhand. Men i mailet utlovades ca 10cm betong. Golvet är slipat ca 1 mm där slingorna kommit fram, övriga golvet är slipat ca 3 - 4 mm. Det kan sliparen intyga, samt man ser det på väggen där jag putsat ner sen innan.

Bilder hann jag inte ta själv, det gick så fort. har en bild på när det är urgrävt, men ingen från att isoleringen och betongen kom på. De skulle själva dokumentera sas det, men har inte sett några bilder än fast jag bett om det.
 
Golvvärme slangarna ska ligga under armeringen. Förmodligen legat på armeringen och inte ordentligt najade och flytit upp i betongen.
 
Händer ibland att slangen flyter upp, trots att den är najad i armeringen. Man kan vattenfylla slangen för att ta bort flytkraften hoch eliminera risken att den flyter upp. SKB och flytspackel "lyfter" slangen extra mycket. Fått stämpa ca 200 stämp från tak i en flytgjutning på 150kvm där armeringen flöt upp !:O;) Man lär sig....

Bild 1 ser oroveckande ut, behöver inte tryckprovas där! Halva slangen är bortslipad, dvs minst 8-10mm slipat. Dock inget fel hos golvsliparn då golvet inte varit jämnt.

Ta dit certifierad vvs-firma ,bila upp ordentligt runt alla synliga slangar och laga golvvärmeslangen enligt tillverkares anvisningar.

Ser ut att finnas lite höjd kvar till trösklar, ser det lika ut i resten av rummet så gjut på med finnja industrigolv min 20-30mm.
Ev räcker den finishen för er, jag själv skulle välja liknande detta alternativet som slutfinish
https://aicoat.com/portfolio-items/metallic-epoxy-floor-coating-jacksonville/

Firman har utfört ett felaktig arbete och bör stå för allt, inkl kostnaden för golvslipnigen. Läropeng.
Vad gick hela offerten på i pris?
 
Njae på bild 1 är det slipat ungefär 3 mm max i betongen, så alltså lite mindre på slangen. Slangen är inte många mm tjock, det är inte hål igenom. Det mörka som syns är bara en annan fär på plasten som kom fram. Vi har provtryckt med 8 bar i 15 minuter, och det höll. Vi lämnade sen på 5 bar över några dagar och det har sjunkit till 0.5 nu. Men jag upptäckte då att det läckte i munstycket där vi fyllde på, förhoppningsvis enda stället.

Nu är planen, om slangen är hel, att gjuta på 3-4 cm betong på befintlig platta utan armering, och istället försöka få den att fästa med underliggande platta med såna där stålpinnar som borras ner i plattan och sticker upp nån cm. Läskigt att borra många hål i denna platta dock, får hoppas de klarar det utan att träffa, men det borde gå om man är försiktig då man ser nästan vart slingorna går. En dörr kan behöva kapas nån mm i nedre kant annars går det nog bra. Firman har vänt till slut och verkar vilja samarbeta nu och fixa problemet iaf, så det är skönt. Får hoppas det löser sig till slut. Håller tummarna nu.
 
Kan hända man blir lurad av bilden, men det ser oerhört mystiskt ut. Slipar du toppen ett runt objekt som en slang är så bör endast en smal strimma synas som på övriga bilder. Inte som i detta fallet hela bredden på 16mm. Slangen är oftast oberoende av fabrikat 2mm tjock. Trots provtryckning skulle jag nog försöka få en "oberoende" rörmokares åsikter. Vilket fabikat är det på golvärmeslangen? LK och Uponor är dom vanligaste. Kanske skicka iväg bilder till deras support också och rådfråga. Svårt att åtgärda om något går börjar läcka om några år...

Betong som ska gjutas 3-4 cm? Jag säger att risken är stor att det blir sprickbildning i övre plattan, för tunt lager för någon armering och ballasten(sten) ska ju ha en viss storlek.
Dobbar ner i betongen behövs inte, ni har redan gjort ett stort förarbete med att slipa plattan. Vidhäftande primer är vad som ska göras innan nästa gjutning

https://betong.se/2017/10/03/fraga-experten-gjuta-betongplattor-i-tva-skikt/

Du kan läsa mer här
 
Jag tror inte på att gjuta en så tunn kaka. Industrispackel är nog enda rätta här om nu slangen är hel. Första entreprenören bör få stå för detta samt ytterligare ett större prisavdrag.
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
Hur gick det, hur löste firman problemet?
 
Jo de gick ju efter många om och men med på att åtgärda, men de anklagade oss för att slipat för mycket osv och vi skulle vara himla tacksamma för att de åtgärdade över huvudtaget. Lösningen blev mer betong typ 5 cm. Slingan klarade provtryckning. Vi var glada tills vi slipade igen (samma slipfirma som vi nu anlitat för andra gången) och upptäckte att golvet ser förjävligt ut. Inte bara ser dåligt ut utan även är helt ofunktionellt som golvyta. Det är stora porösa fläckar över hela golvet, framförallt i mitten. Dessa fläckar har ingen ballast alls utan är mer som gips, så det är inte en betongyta utan poröst, går sönder lätt och blev liksom lite urgröpta under slipningen pga av att de ju inte är betong utan typ gips. Med tiden kommer det bara bli värre. Nu är väl enda lösningen industrispackel men det får inte plats på höjden längre.

Firman hävdar att det är vi som gipsat golvet och säger tack och hej. Vi vet inte hur detta gått till, men vi misstänker att det kört för hårt med såndär vibrationsmackapär kanske i kombination med mycket vatten, vet ej. Inget ansvar tas iaf från deras håll. En granne som fått betonggolv av samma firma samma dag har samma problem med sitt golv. Så ungefär där är vi nu. Uppgivet och trist. Ska hädanefter inte anlita någon annan till något utan man får väl göra själv helt enkelt. Trist att man lagt så mycket pengar bara som man nu förmodligen får glömma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.