Kan jag plocka bort antennätet?

  • Antal röster
    26
Mitt första inlägg här, då jag känner att jag är i behov av lite erfarenhet och goda råd.

Jag tänkte uppgradera nätverkskablarna som är dragna i mina föräldrars hus, mest för att snygga till installationen och framtidssäkra. Utöver ethernet finns det också ett antennät draget. Då fiber är draget till huset och de har IPTV så har detta nät stått oanvänt i flera år.

Det jag undrar är om jag med gott samvete kan plocka bort antennuttag och antennkablage helt och hållet? Ur min synvinkel sett så kommer det ju aldrig att användas mer. Missar jag något här?
 
IP-TV kräver abonnemang. Vill man enkelt kunna se grundutbudet på fler än en TV så tillkommer ny box/abonnemang, då kan ett antennsystem vara bra som komplement.
 
E etompau skrev:
IP-TV kräver abonnemang. Vill man enkelt kunna se grundutbudet på fler än en TV så tillkommer ny box/abonnemang, då kan ett antennsystem vara bra som komplement.
Det är ju förvisso sant, och en bra poäng. Men min, högst lekmannamässiga, gissning är att vi om några år har den funktionaliteten via ethernet och att koaxialkabeln blir ytterligare ett rudiment i vår digitala utveckling. Men till dess kanske man får gå efter uttrycket; "Better safe than sorry."
 
M Max R70 skrev:
Denna [länk] får plats tillsammans med en Cat-6 i ett 16 mm VP-rör så har du båda valmöjligheterna i framtiden.
Tack för tipset! Får nog bli en sådan om jag ska bespara det stackars antennätet. Behöver nämligen dra minst en nätverkskabel till, och jag har i nuläget ingen aning om dimensioner på rör. Hoppas på väl tilltaget :)
 
Nissens
olitho99 olitho99 skrev:
Mitt första inlägg här, då jag känner att jag är i behov av lite erfarenhet och goda råd.

Jag tänkte uppgradera nätverkskablarna som är dragna i mina föräldrars hus, mest för att snygga till installationen och framtidssäkra. Utöver ethernet finns det också ett antennät draget. Då fiber är draget till huset och de har IPTV så har detta nät stått oanvänt i flera år.

Det jag undrar är om jag med gott samvete kan plocka bort antennuttag och antennkablage helt och hållet? Ur min synvinkel sett så kommer det ju aldrig att användas mer. Missar jag något här?
Ja, ta bort eländet. Har man gått över till fiber så går man aldrig tillbaka. Jag har det på min ”att göra” lista. Har en massa metallskrot på taket o en tallrik på fasaden som skall bort oxå. :)
 
Jag har också diverse skrot på taket, plus enorma mängder telekabel som går kors och tvärs i huset (känns som att jag bor i en gammal sambandscentral eller något ibland). Jag klipper bort bråten allt eftersom, det kommer aldrig mer användas ändå.
 
Bara att plocka bort.
 
Magnus E K
Det kan vara bra att ha möjlighet att ta emot TV-/radio-signaler ifall det blir en kris där annan kommunikation ligger nere (även om man inte behöver det till vardags). Behövs ju dock inga snyggt dragna kablar till det, räcker att ha lite grejor i en låda som kan kopplas in vid behov.
 
olitho99 olitho99 skrev:
Det är ju förvisso sant, och en bra poäng. Men min, högst lekmannamässiga, gissning är att vi om några år har den funktionaliteten via ethernet och att koaxialkabeln blir ytterligare ett rudiment i vår digitala utveckling. Men till dess kanske man får gå efter uttrycket; "Better safe than sorry."
Nedsläckning av marknätet ligger nog rätt långt borta. Har ej hört några signaler om att det finns tankar om detta.
För det analoga radionätet har det varit flera utredning om övergång till DAB, men detta har sedan skrinlagts.
Detta visar på hur trögt och sakta en total nedsläckning eller förändring sker.
 
MrJay
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det kan vara bra att ha möjlighet att ta emot TV-/radio-signaler ifall det blir en kris där annan kommunikation ligger nere (även om man inte behöver det till vardags). Behövs ju dock inga snyggt dragna kablar till det, räcker att ha lite grejor i en låda som kan kopplas in vid behov.
Räcker gott och väl med mobilnät (cell broadcast som redan är i bruk) samt radio om du är rädd att du missar krisinfo. Antennkabel/koax är förlegat, vi håller just nu att ta bort det i föreningen till förmån av IPTV, i huset vi bygger kommer vi inte ha antennkabel, bara fiber + CAT7 kablage.
 
Vi har fiber in i huset och från fiberdosan även TV (via fiber) där vi använder husets befintliga koax till CA-moduler eller boxar.
Jag skulle inte ta bort den.
 
Nej för fan behåll det, dra ett kaskadnät om det inte redan är så och dra med en TP kabel. När apokalypsen eller ryssen slår till är internet det första vi blir utan, möjligtvis rent vatten går före. Då kan du enkelt koppla till din vevdrivna radio till antenn uttaget och hålla dig uppdaterad, kanske via morsekord (som alla fortfarande kan?)
Men skämt och sido, drar själv helt nytt i gammal kåk i skrivande sund och jag kommer dra koaxialkabel till samtliga rum. Visst det går att få via TP kabel men både dyrare och krångligare. Ser själv i sort sett aldrig på tablåtv men jag kommer ändå dra koax överallt. Hade frågan varit vanlig telefon uttag hade jag sagt pension direkt.
 
Försökte mig på samma i min 80tals kåk men gick inget bra, snackade lite med snickaren som gjorde köket och han trodde de beror på att kabelrören man drog för tele slarvades det galet mycket med + den plast man använde är spröd , troligen har kanalerna lossnat och då åker de lätt ner och viker sig o blockerar sladdarna vilket enligt han gjorde det oftast är kört , köra in dragsko riskerar bara att den går igenom röret så man dragar inne i väggen istället (fast för mig gick den in ett par meter o fastna )

Jag drog det i antenuttagen istället , funka kanon och är ju inget som används längre , satt perfekt placerat också , blir lite orolig bara nu när nån skriver det inte är rekommenderat ,
 
olitho99 olitho99 skrev:
Mitt första inlägg här, då jag känner att jag är i behov av lite erfarenhet och goda råd.

Jag tänkte uppgradera nätverkskablarna som är dragna i mina föräldrars hus, mest för att snygga till installationen och framtidssäkra. Utöver ethernet finns det också ett antennät draget. Då fiber är draget till huset och de har IPTV så har detta nät stått oanvänt i flera år.

Det jag undrar är om jag med gott samvete kan plocka bort antennuttag och antennkablage helt och hållet? Ur min synvinkel sett så kommer det ju aldrig att användas mer. Missar jag något här?
ja. När vi byggde nytt 2017 så drog vi inga antennkablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.