HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Dörren i mitten är för att slippa gå igenom tvättstugan när man går in genom garaget och dörren från tvättstugan till garaget är en sluss om man inte vill dra in kyla i vardagrummet.

Walk-in closet (kan göra om till gästrum/kontor när man hyr ut övervåningen (vilket du kan se i riktningen).

Det är bra att ha en altan under tak som inte är i vägen för utsikten från vardagsrummet och köket vilket skulle ta mycket ljus. Och altandörren är centralt placerad. En terrass kan man ha på taket, men det är jobbigt att ta med mat och fika från nedervåningen upp till terassen. Altanen och garaget är på var sin sida om huset för att göra det symetriskt.

Vad hade du velat ha för planlösning på nedre plan?
Hur tänker du då när man går in genom entrén in i huset?
Om du är så mån om att inte dra in kyla i huset borde du väl ha en sluss även där?

Jag hade iaf inte velat smyga ut i korridoren för att nå mina kläder.

Har man så pass fin utsikt från kök och vardagsrum att man inte vill förstöra det med ett uterum utanför så har man nog inga problem med att bära upp mat och annat uppför trappan för att njuta av sin terrass..
 
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Hur tänker du då när man går in genom entrén in i huset?
Om du är så mån om att inte dra in kyla i huset borde du väl ha en sluss även där?

Jag hade iaf inte velat smyga ut i korridoren för att nå mina kläder.

Har man så pass fin utsikt från kök och vardagsrum att man inte vill förstöra det med ett uterum utanför så har man nog inga problem med att bära upp mat och annat uppför trappan för att njuta av sin terrass..
Det kan man om man vill och det blir ju det när man hyr ut. Sen kan man ju alltid sätta igen dörren till garaget från tvättstugan om man inte vill ha en sluss, men jag tänker att man kanske springer mycket mellan tvättstugan och garaget (som kanske har öppen garageport) när man pysslar med nåt som behövs vatten till eller så.

Även om man har fin utsikt så kanske man inte orkar springa med brickor fram och tillbaka upp och ner. Men visst kan man lägga till en terrass om man inte tycker man får se tillräckligt av utsikten från nedre plan och man inte bryr sig om symetri.
 
Jag förstår inte riktigt vad du får ut av att rita dåligt planerade jättestora hus, lägga ut dem här, fråga vad vi tycker, och sen bara argumentera emot alla synpunkter du får?

Vi som har kommenterat dina hus är inte "hemmablinda" utan tittar på dem med fräscha, kritiska ögon..

Vem som helst kan väl rita onödigt stora hus med dåligt genomtänkta planlösningar?
 
  • Gilla
MimiP och 7 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du får ut av att rita dåligt planerade jättestora hus, lägga ut dem här, fråga vad vi tycker, och sen bara argumentera emot alla synpunkter du får?

Vi som har kommenterat dina hus är inte "hemmablinda" utan tittar på dem med fräscha, kritiska ögon..

Vem som helst kan väl rita onödigt stora hus med dåligt genomtänkta planlösningar?
Jag får tycka vad jag vill, precis som ni får tycka vad ni vill. Det som är intressant är när folk kommer med åsikter som man inte har tänkt på och som har en poäng. Jag är fascinerad av arkitektur och ritar hus som hobby. Varför är du så otrevlig, kan du rita bättre hus själv?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag får tycka vad jag vill, precis som ni får tycka vad ni vill. Det som är intressant är när folk kommer med åsikter som man inte har tänkt på och som har en poäng. Jag är fascinerad av arkitektur och ritar hus som hobby. Varför är du så otrevlig, kan du rita bättre hus själv?
Varenda åsikt folk kommer med måste vara saker du inte tänkt på själv, för annars hade du väl ritat huset bättre?

Du verkar inte vara speciellt fascinerad av arkitektur, utan mer av dina egna preferenser.. En (riktig) arkitekt funderar på hur huset kommer vara att bo i, hur det kommer fungera, och låser sig inte så hårt vid (dåliga) idéer som du verkar göra.

Med den inställningen du har är det svårt att vara trevlig.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Varenda åsikt folk kommer med måste vara saker du inte tänkt på själv, för annars hade du väl ritat huset bättre?

Du verkar inte vara speciellt fascinerad av arkitektur, utan mer av dina egna preferenser.. En (riktig) arkitekt funderar på hur huset kommer vara att bo i, hur det kommer fungera, och låser sig inte så hårt vid (dåliga) idéer som du verkar göra.

Med den inställningen du har är det svårt att vara trevlig.
Det du inte förstår är att man inte kan ha med precis allt i ett hus. Såvida det inte är kanske på 5000 kvm. Det är det som är utmaningen, att göra prioriteringar.
 
  • Haha
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det du inte förstår är att man inte kan ha med precis allt i ett hus. Såvida det inte är kanske på 5000 kvm. Det är det som är utmaningen, att göra prioriteringar.
Mitt hus är dock bara hälften så stort som ditt "lilla" hus, och med nästan lika många rum och en (trots att det är byggt på 40-talet) hyfsat väl genomtänkt planlösning..

Sen har du ju i tidigare trådar visat att du kan rita "hur stora hus som helst" och ändå inte få till planlösningen, så den diskussionen behöver vi inte ta..
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Dörren i mitten är för att slippa gå igenom tvättstugan när man går in genom garaget och dörren från tvättstugan till garaget är en sluss om man inte vill dra in kyla i vardagrummet.
I Sverige måste man ha en sluss mellan garage och boningsdel, dörren direkt till korridoren är alltså olaglig. Dörren till tvättstugan är laglig, den godkänns som sluss.

Du behöver verkligen läsa på om byggregler och och lite grundprinciper för bra boendearkitektur.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Borde inte fler hus som byggs ha en planlösning så man lätt kan hyra ut en del av huset när barnen flyttar ut? Som pensionär får du in lite extrapengar och bostadsbristen är ju konstant. Man vill nog ofta bo kvar i sitt hus även när man barnen flyttat eller man blivit äldre, vill ha sin trädgård och så istället för att flytta till en lägenhet.
:)
Här har jag ritat två hus som är så. Det ena är bara lite mindre än det andra.
[länk]
Historiskt bodde svenskar så då de flesta hyrde ut rum del av rum och våning...
Det finns mängder av fördelar med att dela bostad på de sätten
En som man inte tänker på är hur mycket lättare det blir de perioder i livet då saker behöver vara flexiblare och man inte har stort bohag
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Mitt hus är dock bara hälften så stort som ditt "lilla" hus, och med nästan lika många rum och en (trots att det är byggt på 40-talet) hyfsat väl genomtänkt planlösning..

Sen har du ju i tidigare trådar visat att du kan rita "hur stora hus som helst" och ändå inte få till planlösningen, så den diskussionen behöver vi inte ta..
Lägg gärna upp bilder på ditt hus med tillhörande planlösning.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
I Sverige måste man ha en sluss mellan garage och boningsdel, dörren direkt till korridoren är alltså olaglig. Dörren till tvättstugan är laglig, den godkänns som sluss.

Du behöver verkligen läsa på om byggregler och och lite grundprinciper för bra boendearkitektur.
Tack, det var intressant att höra. Då får jag sätta några garderober där för istället. (Vilket jag funderade på först.) När blev det lag? Funderar eftersom jag har grannar som har så i sitt hus, men det är nog byggt 1980 typ.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tack, det var intressant att höra. Då får jag sätta några garderober där för istället. (Vilket jag funderade på först.) När blev det lag? Funderar eftersom jag har grannar som har så i sitt hus, men det är nog byggt 1980 typ.
Ingen aning om när den regeln kom. Däremot är det ju rätt flexibelt vad som räknas som sluss. En tvättstuga, ett badrum, en klädkammare, en hall med dörr till resten av huset. Handlar väl om risken för kolosförgiftning förmodar jag.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Ingen aning om när den regeln kom. Däremot är det ju rätt flexibelt vad som räknas som sluss. En tvättstuga, ett badrum, en klädkammare, en hall med dörr till resten av huset. Handlar väl om risken för kolosförgiftning förmodar jag.
Där ser man.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Lägg gärna upp bilder på ditt hus med tillhörande planlösning.
Det är garanterat inget som skulle falla dig i smaken ändå..

Grymt asymmetrisk, ingen öppen planlösning överhuvudtaget, ingen bastu, fristående garage samt inte ett enda rum med fönster från golv till tak..

Men det är hyfsat välplanerat, inga överdrivna döytor någonstans (utom en hall på nedervåningen där det numera även ryms ett badrum) samt det klassiska från lite äldre hus med relativt dålig förvaring (på entréplanet)..
 
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Det är garanterat inget som skulle falla dig i smaken ändå..

Grymt asymmetrisk, ingen öppen planlösning överhuvudtaget, ingen bastu, fristående garage samt inte ett enda rum med fönster från golv till tak..

Men det är hyfsat välplanerat, inga överdrivna döytor någonstans (utom en hall på nedervåningen där det numera även ryms ett badrum) samt det klassiska från lite äldre hus med relativt dålig förvaring (på entréplanet)..
Jag har inga principer, visa du. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.