HOBBY ARCHITECT
Borde inte fler hus som byggs ha en planlösning så man lätt kan hyra ut en del av huset när barnen flyttar ut? Som pensionär får du in lite extrapengar och bostadsbristen är ju konstant. Man vill nog ofta bo kvar i sitt hus även när man barnen flyttat eller man blivit äldre, vill ha sin trädgård och så istället för att flytta till en lägenhet.
:)
Här har jag ritat två hus som är så. Det ena är bara lite mindre än det andra.
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/villa-norm
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Jo det är ju inget ovanligt i resten av världen. Det är nog mest vi nordbor med gott om plats som vill vara själva.....Tiderna lär säkert förändra den saken här också.
 
HOBBY ARCHITECT
S Stefan1972 skrev:
Jo det är ju inget ovanligt i resten av världen. Det är nog mest vi nordbor med gott om plats som vill vara själva.....Tiderna lär säkert förändra den saken här också.
Jasså, intressant.
 
Själv skulle jag föredra en egen ingång för den andra lägenheten, så att man kan ha en tillhörande uteplats.
Sedan har man en rejälare innerdörr man kan stänga mellan lägenheterna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att husen du ritar knappast skulle byggas av någon i verkligheten..

Med de ytorna borde man kunna rita betydligt bättre hus..

Första alternativet är nästan 300 kvm
Och andra över 250 kvm

Med dåligt genomtänkta planlösningar..
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
13th Marine 13th Marine skrev:
Själv skulle jag föredra en egen ingång för den andra lägenheten, så att man kan ha en tillhörande uteplats.
Sedan har man en rejälare innerdörr man kan stänga mellan lägenheterna.
Den andra lägenheten är på andra våning och det är ju en rejälare dörr mellan lägenheterna.
 
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Problemet är att husen du ritar knappast skulle byggas av någon i verkligheten..

Med de ytorna borde man kunna rita betydligt bättre hus..

Första alternativet är nästan 300 kvm
Och andra över 250 kvm

Med dåligt genomtänkta planlösningar..
Dom husen har ju en fin planlösning på nedre våning vilket gör det lite lyxigt, men man kan ju alltid göra mindre hus om man vill.
 
Tanken är god men tror det brister på utförandet.....
man kan ju lika gärna bygga två plan med lika planlösning...... där ett rum på ena planet görs om till kök och tvättstuga.......
 
HOBBY ARCHITECT
T Taxture skrev:
Tanken är god men tror det brister på utförandet.....
man kan ju lika gärna bygga två plan med lika planlösning...... där ett rum på ena planet görs om till kök och tvättstuga.......
Då har du nog inte tänkt till ordentligt.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Då har du nog inte tänkt till ordentligt.
Har inte tänkt alls på att dela mitt bostadshus
Däremot har jag separata hus för uthyrning på fastigheten......

Är av åsikten att ska det vara gjort för att delas blir planlösningarna lika korkade som när man gör om äldre tvåfamiljshus till enfamiljshus
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
T Taxture skrev:
Har inte tänkt alls på att dela mitt bostadshus
Däremot har jag separata hus för uthyrning på fastigheten......

Är av åsikten att ska det vara gjort för att delas blir planlösningarna lika korkade som när man gör om äldre tvåfamiljshus till enfamiljshus
En del kanske inte har plats med flera hus på sin tomt. Vad kräver du för planlösning då som inte funkar när man ska hyra ut en del?
 
Vanligtvis brukar man ha uthyrningsdelen förberedd för detta redan från början, med tex pentry och plats för tvättpelare i badrummet (alternativt tillgång till gemensamt sådant i garage/källare), samt framförallt egen ingång. Det senare gör ju att man enkelt kan använda det till sin ungdom som inte får tag på bostad, sin gamla mamma eller sitt lilla företag, eller hyra ut det.

Det är ovanligt att man vill hyra ut en lika stor del. Det är dessutom rätt otrivsamt att den ena lägenheten bara fått en liten balkong medan den nedre får en stor altan och garage. Hyr jag ut övervåningen får den familjen bara en liten klädkammare till sina grejer, och de får hoppas att jag är snäll nog att upplåta parkering och uteplats till dem, då det inte finns någon naturlig del för dem där de inte stör den som bor nere. Dessutom måste jag stå ut med deras klampande och tvingas gå genom deras hall för att komma till min hall.

Egen ingång är viktigt oavsett storlek på uthyrningsdelen, likaså att ha åtminstone en rejäl hall med uteplats i bottenplan och tydlig parkering om man hyr ut så mycket som halva bostaden.

Det är dessutom mycket svårt att få bygglov för en sådan ändring, då uthyrningsdelen inte är tillgänglighetsanpassad pga trappan.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Jag fattar verkligen inte grejen med två (dåligt placerade) dörrar ut i garaget?
Vem vill gå ut I garaget från tvättstugan?
Och vad är det för mening att ha en walk in closet som bara nås från en hall i "stora huset" och en tvättstuga i "det lilla"? Bättre att kalla det för "storage"

Och en gigantisk "porch" (veranda?) med lustigt placerad dörr.. och sen att man inte utnyttjar ytan ovanpå denna eller garaget för att ge ovanvåningen en terrass? Vilken arkitekt skulle INTE göra det???

Och nä, planlösningen på nedre plan är inte alls bra.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Jag fattar verkligen inte grejen med två (dåligt placerade) dörrar ut i garaget?
Vem vill gå ut I garaget från tvättstugan?
Och vad är det för mening att ha en walk in closet som bara nås från en hall i "stora huset" och en tvättstuga i "det lilla"? Bättre att kalla det för "storage"

Och en gigantisk "porch" (veranda?) med lustigt placerad dörr.. och sen att man inte utnyttjar ytan ovanpå denna eller garaget för att ge ovanvåningen en terrass? Vilken arkitekt skulle INTE göra det???

Och nä, planlösningen på nedre plan är inte alls bra.
Dörren i mitten är för att slippa gå igenom tvättstugan när man går in genom garaget och dörren från tvättstugan till garaget är en sluss om man inte vill dra in kyla i vardagrummet.

Walk-in closet (kan göra om till gästrum/kontor när man hyr ut övervåningen (vilket du kan se i riktningen).

Det är bra att ha en altan under tak som inte är i vägen för utsikten från vardagsrummet och köket vilket skulle ta mycket ljus. Och altandörren är centralt placerad. En terrass kan man ha på taket, men det är jobbigt att ta med mat och fika från nedervåningen upp till terassen. Altanen och garaget är på var sin sida om huset för att göra det symetriskt.

Vad hade du velat ha för planlösning på nedre plan?
 
HOBBY ARCHITECT
Jag funderar på att göra det mindre huset mindre brett på baksidan och framsidan (på nedre våning), så det blir mindre. Men då får det bli ett fönster längst till höger och ett längst till vänster som inte går ner till golvet eftersom det ska få plats en köksö som i så fall går utmed fönstret för annars blir det för trångt för den separata köksön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.