S
N Napster skrev:
Har du aldrig funderat på ifall posten gör sitt jobb i dina krokar med tanke på alla fakturor som spårlöst försvunnit? :)
Konstigt i så fall att det inte droppat ner påminnelser.
 
S
MacAver MacAver skrev:
Min bästa proffsreparation är gjord på min Toyota Aygo -07. Köpte den för att ha en bensinsnål andrabil när jag bodde i Tokholmen 2014. Straxt efter köpet lossnade fästet längst bak på avgasröret. Det gick inte hål eller så men iom att röret gör en krok över bakaxeln (bilen är framhjulsdriven så mest bara en liten stålpinne mellan hjulen bak) la sig röret fint där och skallrade glatt med en lustig audioeffekt liknande den i Crazy Frog/Axel F låten.

[media]
Riktigt svängigt faktiskt.

Första reparationen vart på ett säkert yrkesmannamässigt vis matningskabel till digitalt varularmsystem jag arbetade med för tillfället. Enda jag hade i bilen. Dag tre efter reparation skulle jag åka till Sigges Cykel å köpa lite reservekrar till min ler-racer cykel efter jag just tagit min sista i lådan. Åker dit, köper 10 st och när jag svänger ut på Bergslagsvägen faller avgasröret ner på bakaxeln igen. Vad göra? Slut på larmsystemkabel så tog en eker.
Den ekern håller än idag, 12.300 mil senare, röret på plats. Hade jag köpt nytt rör hade det kostat mig 600 kr på Biltema. Ekern kostade nog en tia.

Är inte auktoriserad Toyota service-nisse men kan ändå.
Snål också tydligen.
 
  • Haha
MacAver
  • Laddar…
Mina råd till dig som ska bygga är;
M MagHam skrev:
Det finns sannolikt varierande kunskap och kompetens inom alla yrkesområden.
Tänker man då hjärnkirurg, eller service av flygplansmotorer, så blir det genast ännu kusligare än lite sneda vindskivor.
Hjärnkirurgen fick en vattenläcka i källaren, ringde rörmokare som kom och drog åt en mutter. Sa, det blir fem tusen kronor. Va? sa hjärnkirurgen, det tjänar inte ens jag i timmen. Nää svarade rörmokaren, det gjorde inte jag heller
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Oj, det finns mycket att säga om våra erfarenheter. Vi byggde hus nyligen och min tanke var egentligen att göra det mesta själv. Bygglovet blev överklagat, byggstarten försenades ett år och jag hade inte möjlighet ta ledigt när det blev dags, så vi bestämde oss för ta in hjälp att stomresa åtminstone så inte bygget skulle stå still.

Det har varit hantverkare som varit väldigt bra att ha att göra med, men de flesta har definitivt strulat på ett eller annat sätt...

Comfort-butiken fick uppdraget att dra avlopp och koppla in golvvärme. Snubben som skulle göra jobbet ringde och sa han kört vilse för han inte kunde följa GPSen. Vi byggde i ett större villaområde några minuter ifrån Comfortbutiken, men det tog snubben en bra bit över en timme att hitta till oss. Den tiden blev vi fakturerade förstås.
När han väl kom fram, så satte han sig på huk och tittade på golvvärmefördelaren i nästan en halvtimme, utan att röra sig. Det var i det läget jag tänkte att det hade varit billigare fråga en apa om hjälp istället.

Till sist blev det kopplat, men med för dåligt fall på avloppet, pga han valde att dra spygatten till fel golvbrunn, så avloppsrören var tvungna korsas (med följd att höga ändan på stammen hamnade nästan 1dm lägre än tänkt och därmed dåligt fall fram till anslutningspunkten). Jag frågade om det inte hade varit bättre koppla till "rätt" golvbrunn och slippa att rören korsas, varpå det vanliga svaret "jag jobbar med det här, så jag vet hur det ska göras".

Golvvärmefördelaren monterades upp sjukt snett också. Det var i det här läget vi kom överrens att Comfortbutiken inte skulle fortsätta jobbet. Anledningen att fördelaren kom snett? En av pexrören var klippt 5cm (!) kortare än de andra... Det blev till att lära mig koppla och provtrycka själv.

Avloppet blev däremot tyvärr inte åtgärdat, utan fallet är dåligt (om än inte bakfall som tur är). Jag var fortfarande naiv nog att inte protestera för mycket mot tokigheter.

Vad gäller priserna, så fick vi beskedet att vi fick 10% rabatt på Comforts prislista, men när jag efterfrågade prislistan så vägrade de lämna ut den. Det visade sig i efterhand innebära 30-300% högre priser än Rinkaby, så blev en 10000 extra materialkostnad bara på det.

Företaget vi tog hjälp av för mura upp källarväggarna var väldigt trevliga till en början. Firma med över 50 anställda. Första dagen, 3 man på plats, på eftermiddagen ringer de till mig och säger att det är fel på elen och de inte kan jobba för cementblandaren drar JFB. Jag åker dit på kvällen och kontrollerar. Det visar sig att de skarvat kabeln från elskåpet till blandaren, och lagt skarven i en vattenpöl... Vi fick betala drygt 13000kr (3 man, 8h) för den dagen utan nåt jobb gjordes. Jag bytte kabeln och sen kunde de börja jobba dagen därpå åtminstone.

Sen själva murandet? Det gick både långsammare än när vi sen gjorde det själv, och det blev väldigt smetigt resultat (murbruk som rann), vilket gjorde det tog flera dagar extra att snygga till väggarna innan det gick putsa. Vissa väggar var så pass sneda att höll man en rätskiva utmed väggen så var det 2-3cm glapp. I en bärande vägg så kunde man se genom väggen, för ett block hängde i luften (inget bruk under mer än halva stenen) mm

Varje morgon mötte jag upp byggarna och gick igenom den måttsatta ritning, såg till att saker var rätt uppmätta osv. Trots det hamnade en dörröppning 4dm fel. När jag sa att jag förväntade mig att de fixar till det kostnadsfritt, så svarade chefen "Eftersom ni inte betalar för en arbetsledare på bygget så kan ni inte förvänta er att byggarna gör rätt. Vill ni ha en arbetsledare också, så kan vi ordna det framöver" (till en kostnad av ca 4000:- extra/dag). Vi betalade och lärde oss att svenska hantverkare förväntas vara för dumma för att följa enkla instruktioner utan nån som håller dom i handen hela tiden.
En dag hade två man bara fått murat två block på hela dagen. När jag frågade vad som hänt så var svaret "vi behövde mäta lite". Så vi blev 8000:- fattigare för lite mätande och två murade block...
De bytte också på eget bevåg ut några block i en bärande vägg mot block med lägre densitet, så hållfastheten försämrades. Det var som tur var nära en pelare, så påverkan var relativt liten, men lite mörkrädd blir jag när jag tänker på hur illa det hade kunnat bli (vi har närapå 100 kubik betong i huset, så det vilar en hel del vikt på de där väggarna).

Appropå pelare. Fick ut en smed som skulle gjuta fast två pelare med en balk (för en öppning). Stålet var färdigkappat och var på plats, så det var bara själva svetsjobbet. De kom 5 man, smeden, en lärling och 3 man lyfthjälp (jag hade redan sagt vi var 4 man på plats och balken vägde knappt 100kg). Lärlingen jobbade 20 min, de tog alla fikapaus och sen slutförde lärlingen jobbet på 20 min till. Arbetskostnad precis 20000:-. "Mutter mutter" från min sida, men vi hade inte kommit överrens om hur många som skulle komma när jag beställde jobbet, så jag kunde inte klaga mer än säga att det inte var vad jag förväntat mig.

Så, det var de första två månaderna av bygget. Det forsatte så några månader till innan vi fick nog och bestämde oss för göra jobbet själv, oavsett hur lång tid det skulle ta.

Generellt sett, efter kontakt med bortåt 100 företag, så är det väldigt få som återkopplar överhuvudtaget, och de som gör det är inte speciellt intresserade av att skriva avtal annat än spec'a timkostnad, milersättning osv. (de gånger vi krävt mer detaljerade avtal har företagen låtit bli återkomma)

Jag har absolut inget emot hantverkare. För småjobb tycker jag det är fullt rimligt med 800:-/h med betalda resor, bilersättning osv. Men, för såna pengar förväntar jag mig ett vettigt resultat.
Tänk om jag kunde varit en fluga på väggen under det bygget
 
S Stego1 skrev:
Snål också tydligen.
Ja, jag tyckte taxi till Biltema på Elektronikhöjden för att köpa slutlimpan till bilen, taxi hem och hämta verktyg och lyft för att sen ta taxi tillbaka till bilen vart lite dyrt. Min snålhet fick mig att ta tillvara på mitt medfödda handikapp, handlingskraft, och rycka en eker ur bilen och sen ägna snudd på två minuter att få ekern på plats och åka hem direkt. Nu är jag tack vare det rik som ett troll.

;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
PergolaChristian
Jag brukar göra så mycket som möjligt i mina renoveringar själv,undantag vatten och el, då jag har genom åren insett att många (inte alla) hantverkare inte kan tänka "utanför lådan". De står som handlingsförlamade så fort de står inför ett scenario som de inte stått inför tidigare. Många av gångerna har jag varit tvungen att hoppa in som koordinator och förklara för dem hur det ska utföras.

Hantverkaryrket är verkligen inte för alla. Man ska vara lösningsorienterad och proffesionell och defintitivt inte visa för kund att man inte har någon aning om hur ett problemet ska lösas. Det ger ett väldigt osäkert intryck och jag som kund tvingas ännu mer kontrollera resten av projektet för att det inte ska bli fel.

I min senaste renovering (pågående) med tillbyggnad av badrum i ett garage:
1. Placering av golvbrunnar som diffar med 20cm från ritningar.
2. Avkapade elledningar till resten av huset som JAG är tvungen att påpeka måste åtgärdas.
3. Håltagning för dörr som blir 8cm smalare än ritning.
4. Kakelplattor som satts upp med skador i sig (te x flisor, felborrningar)
5. Nya reglade gipsväggar som inte är i närheten av 90grader i hörnor.
6. Befintligt golv som inte skyddas men likväl används som passage för alla hantverkare. Resulterar i fina repor och håligheter i parkettgolvet.

Har man som kund lagt ner ett bra jobb på ritningar i minsta detalj och dessutom betalar hutlöst med pengar för tjänsten så ska inte såna här fel göras i av en "större" seriös firma med intyg och bra referenser.

Var tog yrkeshedern vägen?!
 
Kunderna både privata och offentliga är ute efter ständigt lägre priser för att kunna bygga ständigt lyxigare hus samtidigt som de själva kan allt mindre praktiskt så fuskarna får fria händer.
Företagarna är prispressade så de gör allt de kan för att anlita så billiga anställda som möjligt samtidigt som de ju vet att den som fuskar mest tjänar mest pengar.
Samtidigt är det rena Klondyke med fri tillgång på lånade pengar och skenande fastighetspriser i storstäderna så efterfrågan är lokalt större än utbudet där. Jag bor inte i någon sådan trakt men sådant hör man ju om.
Inte konstigt att det går åt helvete.
Jag är trött på att alltid bli ifrågasatt och klagad på om jag försöker göra ett någotsånär fullgott arbete.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I IaMatsErik skrev:
När kommer "Svensson" lära sig ett byggprojekt inte är som gå till ICA och handla? Aldrig tror jag. Min första appropå till mina kunder är skaffa sig en huvudansvarig byggare du kan lägga all din tilltro på, endast från rekommendationer i branchen, inte vänner eller bekanta. Dom skräckhistorier jag sett tror du inte, som t.ex. sotaren som renoverade grannens sidobyggnads skorsten men avslutade flexibelt rör 30 cm ovanför spisen. Eller "kompisen" elektrikern som strömsatte räcket på farstukvisten, tro det eller ej. Jag vet frid och fröjd aldrig kommer hända i alla byggprojekt men skit in, skit ut är sanning. Mitt råd är lyssna på dom som vet. Ett samtal till en som mig kostar inget, jag har en byggare jag utan blinka lovar min ena arm i pant, sju andra närapå. Anlita byggare som lovar vitt och brett är dumt, rekommendationer från bekanta är ingen garanti, billigast - skyll dig själv

Vad är det för påhopp!?!?! Jag är min egna byggherre, därav har jag kunnat identifiera alla brister de gör! Kontentan är att yrkeskunnandet bland certifierade rörisar, elektriker o.s.v är för låg! Huset vi renoverar nu är egenritat, så varje liten detalj är måttsatt och klarerad innan jobben påbörjas men fel upptäcks hela tiden när vi sedan går igenom resultatet. De flesta felen är inte graverande och hade nog slunkit igenom ifall bygget inte haft en kontrollant (jag i detta fall). Men min poäng är att det är tragiskt att man ska behöva kontrollera certifierade yrkesroller? Att jag tycker så betyder det att jag är en "svensson" som inte fattar någonting? Vår budget ligger runt 1,5Msek och då gör jag allt som jag får göra förutom att byta fönster för jag kan inte lyfta dom själv, du kan kolla murkelvägen18 på instagram ifall du är nyfiken!
 
B Byggmarodören skrev:
Oj, det finns mycket att säga om våra erfarenheter. Vi byggde hus nyligen och min tanke var egentligen att göra det mesta själv. Bygglovet blev överklagat, byggstarten försenades ett år och jag hade inte möjlighet ta ledigt när det blev dags, så vi bestämde oss för ta in hjälp att stomresa åtminstone så inte bygget skulle stå still.

Det har varit hantverkare som varit väldigt bra att ha att göra med, men de flesta har definitivt strulat på ett eller annat sätt...

Comfort-butiken fick uppdraget att dra avlopp och koppla in golvvärme. Snubben som skulle göra jobbet ringde och sa han kört vilse för han inte kunde följa GPSen. Vi byggde i ett större villaområde några minuter ifrån Comfortbutiken, men det tog snubben en bra bit över en timme att hitta till oss. Den tiden blev vi fakturerade förstås.
När han väl kom fram, så satte han sig på huk och tittade på golvvärmefördelaren i nästan en halvtimme, utan att röra sig. Det var i det läget jag tänkte att det hade varit billigare fråga en apa om hjälp istället.

Till sist blev det kopplat, men med för dåligt fall på avloppet, pga han valde att dra spygatten till fel golvbrunn, så avloppsrören var tvungna korsas (med följd att höga ändan på stammen hamnade nästan 1dm lägre än tänkt och därmed dåligt fall fram till anslutningspunkten). Jag frågade om det inte hade varit bättre koppla till "rätt" golvbrunn och slippa att rören korsas, varpå det vanliga svaret "jag jobbar med det här, så jag vet hur det ska göras".

Golvvärmefördelaren monterades upp sjukt snett också. Det var i det här läget vi kom överrens att Comfortbutiken inte skulle fortsätta jobbet. Anledningen att fördelaren kom snett? En av pexrören var klippt 5cm (!) kortare än de andra... Det blev till att lära mig koppla och provtrycka själv.

Avloppet blev däremot tyvärr inte åtgärdat, utan fallet är dåligt (om än inte bakfall som tur är). Jag var fortfarande naiv nog att inte protestera för mycket mot tokigheter.

Vad gäller priserna, så fick vi beskedet att vi fick 10% rabatt på Comforts prislista, men när jag efterfrågade prislistan så vägrade de lämna ut den. Det visade sig i efterhand innebära 30-300% högre priser än Rinkaby, så blev en 10000 extra materialkostnad bara på det.

Företaget vi tog hjälp av för mura upp källarväggarna var väldigt trevliga till en början. Firma med över 50 anställda. Första dagen, 3 man på plats, på eftermiddagen ringer de till mig och säger att det är fel på elen och de inte kan jobba för cementblandaren drar JFB. Jag åker dit på kvällen och kontrollerar. Det visar sig att de skarvat kabeln från elskåpet till blandaren, och lagt skarven i en vattenpöl... Vi fick betala drygt 13000kr (3 man, 8h) för den dagen utan nåt jobb gjordes. Jag bytte kabeln och sen kunde de börja jobba dagen därpå åtminstone.

Sen själva murandet? Det gick både långsammare än när vi sen gjorde det själv, och det blev väldigt smetigt resultat (murbruk som rann), vilket gjorde det tog flera dagar extra att snygga till väggarna innan det gick putsa. Vissa väggar var så pass sneda att höll man en rätskiva utmed väggen så var det 2-3cm glapp. I en bärande vägg så kunde man se genom väggen, för ett block hängde i luften (inget bruk under mer än halva stenen) mm

Varje morgon mötte jag upp byggarna och gick igenom den måttsatta ritning, såg till att saker var rätt uppmätta osv. Trots det hamnade en dörröppning 4dm fel. När jag sa att jag förväntade mig att de fixar till det kostnadsfritt, så svarade chefen "Eftersom ni inte betalar för en arbetsledare på bygget så kan ni inte förvänta er att byggarna gör rätt. Vill ni ha en arbetsledare också, så kan vi ordna det framöver" (till en kostnad av ca 4000:- extra/dag). Vi betalade och lärde oss att svenska hantverkare förväntas vara för dumma för att följa enkla instruktioner utan nån som håller dom i handen hela tiden.
En dag hade två man bara fått murat två block på hela dagen. När jag frågade vad som hänt så var svaret "vi behövde mäta lite". Så vi blev 8000:- fattigare för lite mätande och två murade block...
De bytte också på eget bevåg ut några block i en bärande vägg mot block med lägre densitet, så hållfastheten försämrades. Det var som tur var nära en pelare, så påverkan var relativt liten, men lite mörkrädd blir jag när jag tänker på hur illa det hade kunnat bli (vi har närapå 100 kubik betong i huset, så det vilar en hel del vikt på de där väggarna).

Appropå pelare. Fick ut en smed som skulle gjuta fast två pelare med en balk (för en öppning). Stålet var färdigkappat och var på plats, så det var bara själva svetsjobbet. De kom 5 man, smeden, en lärling och 3 man lyfthjälp (jag hade redan sagt vi var 4 man på plats och balken vägde knappt 100kg). Lärlingen jobbade 20 min, de tog alla fikapaus och sen slutförde lärlingen jobbet på 20 min till. Arbetskostnad precis 20000:-. "Mutter mutter" från min sida, men vi hade inte kommit överrens om hur många som skulle komma när jag beställde jobbet, så jag kunde inte klaga mer än säga att det inte var vad jag förväntat mig.

Så, det var de första två månaderna av bygget. Det forsatte så några månader till innan vi fick nog och bestämde oss för göra jobbet själv, oavsett hur lång tid det skulle ta.

Generellt sett, efter kontakt med bortåt 100 företag, så är det väldigt få som återkopplar överhuvudtaget, och de som gör det är inte speciellt intresserade av att skriva avtal annat än spec'a timkostnad, milersättning osv. (de gånger vi krävt mer detaljerade avtal har företagen låtit bli återkomma)

Jag har absolut inget emot hantverkare. För småjobb tycker jag det är fullt rimligt med 800:-/h med betalda resor, bilersättning osv. Men, för såna pengar förväntar jag mig ett vettigt resultat.
Hemskt att läsa ju. Man blir verkligen inte sugen på bygga nytt efter den läsningen. Tyvärr verkar det vanligt...
 
Bor i ett hus i Göteborg sen 2017.
Har bara råkat ut för en dålig firma som skickades ut av försäkringsbolaget pga en vattenläcka i tvättstugan. De sågade upp golvet och det stod en avfuktare två veckor sen tog det byggföretaget 6 månader att byta en plastmatta för att golvet skadades trots att vi ringde de flera ggr och frågade när de skulle komma. Eftersom vi hade inkommande vatten i tvättstugan utan tätskikt på golv så ringde jag till slut försäkringsbolaget och sa att de hade två val.
1. Antingen tar vi in på hotell som de får betala plus alla merkostnader för mat mm tills dess att deras byggföretag är klara.
2. Skanska stod redo att färdigställa tvättstugan för 250 000kr.

48 timmar senare var tvättstugan helt iordningställd av byggföretaget.
 
  • Gilla
Matte.mhk
  • Laddar…
K KA Berg skrev:
En del människor drabbas ju av all olycka heter det ju. Men tack för underhållande läsning.

Låt mig få ta ett motsatt exempel. Sommaren 2019 lät jag helrenovera vår BR på 110 kvm i Stockholm. Helt ny planlösning, nya väggar, flytt av kök. Bara badrummen lämnades orörda. Allt gjordes enligt arkitektritning. Fick ett fast pris, tömde lägenheten när skolorna slutade och drog till landet. Vi kom överens om att vi åtminstone skulle kunna bo i lägenheten när skolorna började även om allt då kanske inte var hundra klart.

Jag pratade på telefon och mailade med byggaren några gånger under sommaren om detaljer och produkter som behövde bytas ut som var slut på lager mm. Var på ett byggplatsbesök för att hålla koll och bad ibland om bilder. En kamrat smög dit någon helg och kollade åt mig. Allt rullade på enligt plan.

På överenskommet datum flyttade vi tillbaka, det saknades då lite golvfoder, någon innerdörr, ett köksskåp som blivit fellevererat. Och jag påpekade några saker rörande ventilationen som jag vet att brf-styrelsen annars skull slå ner på. Ok, jag fixar! sa byggaren.

Om man bortser från att det satt fel låskista i den nya ytterdörren (som jag beställde en ny på nätet och byggaren bytte) så var allt perfekt. Blev en fin femma av en fyra med dålig planlösning. Nyproduktionskvalitet. Kanske skrattade byggaren hela vägen till banken men vi är ändå mer än helt nöjda! Kommer att rekommendera honom och hans underentreprenörer till alla som frågar.
Lite nyfiken på vem du anlitade och ungefär vad det gick på. Om du inte vill skriva i tråden så kontakta mig gärna på min byggahusmail
 
Y Yachti skrev:
Vad är det för påhopp!?!?! Jag är min egna byggherre, därav har jag kunnat identifiera alla brister de gör! Kontentan är att yrkeskunnandet bland certifierade rörisar, elektriker o.s.v är för låg! Huset vi renoverar nu är egenritat, så varje liten detalj är måttsatt och klarerad innan jobben påbörjas men fel upptäcks hela tiden när vi sedan går igenom resultatet. De flesta felen är inte graverande och hade nog slunkit igenom ifall bygget inte haft en kontrollant (jag i detta fall). Men min poäng är att det är tragiskt att man ska behöva kontrollera certifierade yrkesroller? Att jag tycker så betyder det att jag är en "svensson" som inte fattar någonting? Vår budget ligger runt 1,5Msek och då gör jag allt som jag får göra förutom att byta fönster för jag kan inte lyfta dom själv, du kan kolla murkelvägen18 på instagram ifall du är nyfiken!
Tror inte han specifikt vände sig till dig...

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.