Sökte i forumet men kunde inte hitta någon sträng om denna intressanta kombo så jag startar väll en ny.

Har satt en pelletsbrännare i gamla oljepannan och därmed i princip halverat uppvärmningskostnaderna. Har sett lite reklam för att kombinera solfångare med pellets. Principen tycker jag verkar mycket bra.
Är det någon av er som kör denna lösning? Hur funkar det?
Hur stor solfångare kan vara lämpligt för en normal villa?
Bör man ha ackumulatortank?
Kan man ekonomiskt försvara att gå från bara pellets till sol + pellets under överskådlig tid?
 
Jag föreslår den här sidan www.pellets.info .

Rent principiellt är det en bra kombination, ekonomin i det hela är mer tveksam.
 
Det är en lysande kombination men det är ju det här med ekonomin. Det går ju inte särskilt mkt pellets under sommaren för att värma lite vatten. Men det är ju inte allt. Man får en tillförlitlig värmekälla under lång tid som kräver lite underhåll.
 
Jag har redan hunnit läsa lite hos www.pellets.info och är redan klokare. Tack för det tipset.

Får redan känslan svårmotiverat rent ekonomiskt men som Pebbe2 säger blir det ju underhållsfritt långa stunder under året. Underhållet är ju annars en svaghet med pellets.
 
eftersom man kan förmoda att pellets även kommer att följa oljan och elen så blir sannolikt din ide mer o mer lönsam på sikt
det finns rätt många dylika installationer redan idag
ja du bör ha en ack
du bör vinkla upp panelerna mera än det optimala (med dagens priser) för enbart varmvatten sommartid (för att därigenom kunna ta mera höst o vår) och gärna "överdimensionera" ytan
 
Ursäkta min okunnighet men hur funkar det där med vinkel på panelerna? Finns det en optimal vinkel för att få varmvatten under sommaren som gör att verkningsgraden blir sämre vår och höst? Om man såfall optimerar vinkeln för största möjliga effektutag vår och höst vad blir nakdelen på sommaren då?
 
på sommaren står solen högre över horisonten än vår och höst
idealet är att ha panelen vinkelrätt mot solen hela tiden sådant finns men ej aktuellt på en villa så man får göra en optimering

och då om man sätter in en liten panel 4-8 m2 för att bara göra varmvatten sommartid så lutar den upp mindre än 45 grader från vågrät linje
för att panelerna skall stå i bättre vinkel mot solen vår och höst så måste man då resa upp panelerna lite mera än 45 grader

(som ni märker så är det hjärnsläpp just nu på vilka grader, men i det stora hela stämmer ovan, och sen är det lite andra parametrar också, så i detta läge duger ovan)

betonar att systemutförande/-lösning är viktigt för totalekonomin
det går lätt att göra så att många fina kvadratmetrar panel knappt ger något tillskott

sökte någon nyttig länk och såg detta, ej läst, men däri finns mera länkar

http://www.xpress.se/~gbgm0073/
 
För att virra till det ytterligare.
Man har börjat titta/forska på solfångare med anpassad appertur. I princip vanliga plana ställda på kant med en reflektor.
Det går då att öka solfångar arean betydligt utan att få problem med stagnation på sommaren.
Solfångaren arbetar alltså effektivt vår och höst men mindre bra på sommaren. Soltäckningsgraden ökar däremot.
 
Tack för alla tips!
Det går att göra en mycket snabb och generell beräkning.
Anta att man gör av med 6 ton pellets per år i en normal villa. Man köper pellets för 2000 kr/ton.
Enligt borö kan man max få ut 20% av den totala uppvärmningen med sol men då krävs en riktigt stor anläggning. (8 solfångare eller mer med deras mått).
Om vi antar att man har en mindre anläggning och får ut jämna 10% av värmebehovet sparar man då 1200 kr per år.
Läste vidare att man räknar med 25-30 års livslängd på anläggningen. Sparar men 1200 kr i 25 år så är det då 30000 kr vilket verkar vara en för låg investeringskostnad.

Spontant verkar det lite svårt att motiverara men det finns några saker som man ändå måste ta med i beräkningen. Mindre underhåll, miljösamvetet blir ännu lite bättre, ska man byta saker efter de 25 åren kanske det inte blir lika stor investering igen vad vet jag och sen som Yondalar skrev kanske pelletspriset kommer att följa med oljan upp.
 
Kör pellets mot acktank som är förberedd med slinga el skaffa värmeväxlare om du skulle satsa på solfångare senare..

Men acktanken o rören ska va ordentligt isolerade..

För egen del så har det gått 460 kg pellets från den 1/6 tills idag.. Betalar 1,48:-/kg.. ;D

 
Kör just nu med påsar så en tank att ha bulkpellets i är ju det första att skaffa för att få ner priset på uppvärmningen. Med lägre pelletspris blir dock sol ännu mer svårmotiverat. ;)
Acktank med pellets har jag fått för mig är bra p.g.a. de längre gångtiderna men att det aldrig går att räkna hem om man inte av någon anledning redan har en.

Om någon har tid över får ni gärna förklara för en acktank-novis exakt hur det funkar. Alltså vilket vatten som cirkulerar var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.