A
Ett tips jag fick lära mig här vi gjorde bärlina och plintar:
1. Gräv/borra hål i marken som är djupare än plinten
2. Häll ner makadam
3. Lägg ner spännband
4. Ställ ner plint på spännband
5. Palla upp bärlina på plattor och justera i våg med plastdistanser.
6. Dra spännbandet runt bärlinan, hissa upp plinten. Den ska hänga fritt ner i hålet, inte bottna.
7. Borra hål genom bärlinan och fäst plinten i ett hål med genomgående bult. Ta bort spännband
8. Lossa bulten lite och se till att plinten hänger fritt rakt ner.
9. Kolla igen så att bärlina är i våg.
10. Återfyll
11. Fäst en till genomgående bult i plinten


Vi hällde också i en säck betong i varje hål innan vi återfyllde, men det kanske inte behövs.

Plint i hål med spännband runt, palla upp för montage av bärlina, makadam synlig i grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Vad skall plintarna vara bra för?
När du redan lagt reglarna på plattor, så låg de väl bra där?
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Det är väl svårt att få fyllningen packad under plinten så den inte sjunker? Dessutom är det väl inte så kritiskt att få dom där plintarna i våg eftersom man ändå skruvar fast plankan?
 
  • Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
A
Plintarna satte jag då vi tänkt bygga ett uterum ovanpå framöver.
Vi packade med spett och träbitar i ettapper när vi fyllde.
 
Alternativt kan man använda en (plan)laser så kan man skippa ett par steg.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
Fast risken är att man får lyfta i och ur plinten flera gånger för att justera höjden på hålet. Det slipper du med spännbandsmetoden
 
Det var ett dåligt tips tycker jag.
Jag ser inget problem med att packa makadamen i hålet i rätt höjd först.
Ett tillkrånglat och felaktigt tips.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Fast risken är att man får lyfta i och ur plinten flera gånger för att justera höjden på hålet. Det slipper du med spännbandsmetoden
Du har ju rätt många centimeters marginal i gaffeln, så om du behöver lyfta ur plinten flera gånger efter att ha packat gör du något fel...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Fast risken är att man får lyfta i och ur plinten flera gånger för att justera höjden på hålet. Det slipper du med spännbandsmetoden
Man kan ju ställa lasern till plintens botten så behöver man bara lyfta ner den en gång. Blir inte så lätt att gå det på millimetern i ett plinthål men flyttar man mottagaren när man satt alla plintar kan man knacka ner dom sista millimetrarna när alla är nere.
 
Poängen med dom där plintarna är att plankan inte ska vila mot betongen, utan skruvas fast på rätt höjd. Då behövs ingen millimeterprecision.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Kan man inte använda en planka med färdig höjd markerad så behöver man inte lyfta så tungt när man plattar till och fyller ut i hålet.
 
Jag förstår inte heller. Varför behöver plintarna vara i våg? Det spelar väl ingen roll eftersom du sätter bärlinan, mäter in den i våg och skruvar fast den i plintarna. Det du behöver vara säker på är att underlaget för plintarna har satt sig ordentligt så att de sedan inte sjunker.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Hur bra packat blir det på viktigaste stället?

Under plinten?
 
  • Gilla
Robbinb85 och 2 till
  • Laddar…
Den plinten kommer vilja sjunka en bra bit. Jag bonkar på uti bara h***** med plinten för att packa stenhårt under, ändå kommer den antagligen sjunka något.
 
Svårt att få färdiga plintar i linje och i våg över längre sträcka. Men att lyfta dem och fylla under rekommenderar jag inte. Bättre fylla i botten med olika fraktioner och toppa med flis så går justeringen hyfsat lätt.
Jag grävde ner 44 st 70 cm plintar till altanen. Helvetsjobb och det blev inte perfekt. Jag skulle alla gånger gjuta egna om jag behövde börja om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.