Vi ska renovera i köket och ska förlänga köksbänken. Tyvärr finns ett fönster placerat 90 cm från golvet, alltså i vägen för bänkskivan som har en höjd på 93 cm. Är det dumt att bygga för fönstret så att man eventuellt inte kan öppna den sista biten av det? Kan vi lösa det på något annat sätt om vi vill ha bänkskiva hela vägen till väggen?
 
  • 3D-rendering av ett kök med svart köksbänk och skåp, ett fönster ovanför bänken markerar framtida förlängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänk skåpen.
 
Min granne bytte fönster, för att lösa ett liknande problem. Det blev ett fönster som satt 100mm högre upp.
 
Redigerat:
Jag med, men sänkte sen 2-3 cm ändå
 
Använder du fönstret som öppningsbart, om inte låt det vara eller sätt in ett fast fönster.
 
Byt ut fönstret till ett vridfönster och klyv nedre fodret snyggt mot bänkskivan.
 
Beror väl på vilken stil du har på huset. Jag har sett några hus i äldre stil där man renoverat köket med högre diskbänk och byggt in fönster som satt lite högre. Ser för jävligt ut.
Istället för vridfönster hade jag valt utåtgående fönster.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag borde ha varit tydlig. Det är en bostadsrätt så vi kan inte påverka fönstret så mycket... Tänkte mer om ni har tips på hur den "vanliga" lösningen brukar vara. Det kanske inte finns nått annat än att sänka bänken, alternativt sänka den sista delen och göra till en sittplats. Vi är två amatörer utan större erfarenhet inom det här
 
Ett alternativ till att sänka bänken är att sätta in ett specialskåp som smalnar av bänken närmast fönstret.
 
  • Gilla
hansola
  • Laddar…
Har ni något behov av att öppna fönstret?
Kommer ni åt att putsa fönstret?
 
Det vanligaste är nog att bara dra bänkskivan mot/förbi fönstret och låt bli att öppna det fullt om det är så. Blir lite jobbigt att tvätta bara.

Eller så lämnar man utrymmet fritt eller med en portabel vagn?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Det var en bostadsrätt och då bör ni göra en lösning så fönstret kan öppnas utan att behöva riva köksinredning, men ni ska också kunna putsa fönstret på utsidan.
 
Ritar ni på egen hand eller pratar ni med en köksleverantör? För de senare borde kunna rita upp olika alternativ åt er. Finns det ingen radiator under fönstret som ni också behöver ta hänsyn till?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det vanligaste är nog att bara dra bänkskivan mot/förbi fönstret och låt bli att öppna det fullt om det är så. Blir lite jobbigt att tvätta bara.

Eller så lämnar man utrymmet fritt eller med en portabel vagn?
Den idén tycker jag var bra, med en portabel vagn. Eller bänk/ köksskåp som man monterar hjul på.
Jag har iofs en fast monterad bänk framför ett fönster men jag har inget val (enda stället att ha den på), och fönstret öppnas utåt så det funkar...
 
K karincam skrev:
Den idén tycker jag var bra, med en portabel vagn. Eller bänk/ köksskåp som man monterar hjul på.
Jag har iofs en fast monterad bänk framför ett fönster men jag har inget val (enda stället att ha den på), och fönstret öppnas utåt så det funkar...

Inspiration från Ikea. De har flera varianter av vagnar i sitt sortiment.

Snyggt organiserat kök med svart Ikea-vagn, trähylloskåp och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.