Mikael_L
Nu undrar jag lite över olika alternativ för att göra takanslutningen. I detta fallet gäller det IKEA metod-kök, men det är väl samma i princip för alla kök, antar jag.

Vad använder man för material? (täcksida kanske).
Hur fäster man?
Om man vill ha öppningsbart (kanske för att komma åt eldosa, drivdon eller annat) hur gör man då?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu undrar jag lite över olika alternativ för att göra takanslutningen.
Hur man SKA göra låter jag vara osagt men jag sågade bara till passande bitar av täcksida/hyllplan, alltså typ samma melaminbelagda spånskiva som stommarna är byggda av. Skruvade två skruv per stomme rakt upp i passbiten från insidan av skåpstommen med vit "långsmal" skruv. Nästintill osynligt från normalt betraktningsavstånd.

För öppningsbarhet skulle jag kanske prova med magnetlås på de bitar som behöver kunna öppnas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Magneter är ju fiffigt, det kan man inte komma ifrån.
 
Mikael_L
Melamin är ju kanske en lite tråkig yta. Men det beror väl också på vad för luckor man har, hur bra eller dåligt det passar.

Fördel med hyllplan kanske är att de är tjockare än täcksida (visst är de det?).
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Hur högt är det? Snyggast är givetvis att ha skåp till tak och trycka väggskåpen upp mot en täcksida (eller del av) på flatan.

Alla andra anslutningar tycker jag man gipsar. Vit melamin ser rätt B ut. Behöver man komma åt trafo som ligger i utrymmet sätter man med fördel ett doslock eller inspektionslucka i toppen av ett skåp.
 
  • Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
F falkn skrev:
Snyggast är givetvis att ha skåp till tak och trycka väggskåpen upp mot en täcksida (eller del av) på flatan.
F falkn skrev:
Behöver man komma åt trafo som ligger i utrymmet sätter man med fördel ett doslock eller inspektionslucka i toppen av ett skåp.
Dessa två går ju naturligtvis inte att kombinera. :D
Med knappt 20mm över skåpet får inget plats där. :)
Men jag är med på vad du tipsar om.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dessa två går ju naturligtvis inte att kombinera. :D
Med knappt 20mm över skåpet får inget plats där. :)
Men jag är med på vad du tipsar om.
Nej, så är det ju. Då får man placera trafo någon annan stans. Kanske i K/F överskåp där man oftast ändå bara har skit :rofl:
 
20mm låter lagom för en planhyvlad trälist, som man målar.
 
Salningslist 19x27
 
Mikael_L
Nu måste jag deklarera att det inte är några 20mm eller så ska byggas igen. Det är nog något runt 10-15cm.

Köket som ska byggas är en släkting till mig, inte mitt eget, men jag kommer bli lite involverad. Så jag tänkte fånga lite tips.

I mitt eget kök så hade jag öppna väggar och drog all el infällt, men här blir det en hel del utanpåliggande, så jag är lite intresserad av att sätta en kopplingsdosa nära framkant av väggskåpen men vill ju då att takanslutningen ska vara någorlunda lätt att demontera för åtkomst av elen.
Men någorlunda kan räcka med att det är några skruvar i överkant inne i skåpen också. Men magnetlås kändes ju lyxigt.
 
I mitt fall var det ca 70 mm så det är inte så mycket av "tråkmelaminet" som syns. Att sen fogeländet spruckit sisådär 10-15 år senare bjuder jag på. :(

Sprucken fog mellan tak och vitmålad melaminpanel, med synlig skruv och del av gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruven jag använde:
Skruv på förpackning för NOVAFIX listskruv inomhus, 3.9x41, vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu måste jag deklarera att det inte är några 20mm eller så ska byggas igen. Det är nog något runt 10-15cm.

Köket som ska byggas är en släkting till mig, inte mitt eget, men jag kommer bli lite involverad. Så jag tänkte fånga lite tips.

I mitt eget kök så hade jag öppna väggar och drog all el infällt, men här blir det en hel del utanpåliggande, så jag är lite intresserad av att sätta en kopplingsdosa nära framkant av väggskåpen men vill ju då att takanslutningen ska vara någorlunda lätt att demontera för åtkomst av elen.
Men någorlunda kan räcka med att det är några skruvar i överkant inne i skåpen också. Men magnetlås kändes ju lyxigt.
Sätt kopplingsdosan i väggskåpets ovankant in mot väggen så syns den inte så mycket. Skruvbart täcklock på sen.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jag byggde igen med täcksida. knappt 20 cm (Ej öppningsbart) Skruvade först en 45x45 i taket i linje med skåpsstommarnas framkant men indragen lite drygt täcksidans tjocklek. Kapade till remsa av täcksida med presspassning som ställdes på överskåpen och fäste med dyckertpistol rakt in i 45x45.

Satte sedan taklist utanpå som dolde vinkeln takanslutning-tak. (Husets orginal-lister av lite rejälare slag)

45x45 måttade jag in och skruvade fast innan jag hängt och låst överskåpen. Hivade bara upp ett par överskåp på skenan för att ha något att måtta efter.
 
Jag satte läkt i taket ovanför skåpet.
Då blir det två skruvar i täckskivan från skåpet och två skruvar genom täckskivan mot läkten.
 
F falkn skrev:
Sätt kopplingsdosan i väggskåpets ovankant in mot väggen så syns den inte så mycket. Skruvbart täcklock på sen.
Såhär hade jag gjort. Kopplingsdosa i toppen på skåpet och sen skruvbart lock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.