Vi har funderat på att anlita husleverantör som gör totalentreprenad men tänkte utforska möjligheten att köpa byggsats och anlita en byggfirma som tar på sej hela entreprenaden. (generalentreprenad?)

Är det nån som anlitat byggfirma på detta sätt i Västerås/Köpings-trakten och som kan lämna referenser?
 
Vi köpte materialet från Mälarvillan i V-ås och anlitade SQB (sala qvalitetsbygg föredetta KJB) för snickeriarbetet. Vi är nöjda med båda. Flyttade in i huset för 5 veckor sedan.

Man kan spara mycket pengar och man har hela tiden valfrihet när man bygger på detta sätt men man ska vara medveten om att det är mycket jobb under några månader och att man hela tiden måste vara påläst i alla frågor för att inte bli överspelade av hantverkare som tror att de vet.
 
@annann

Ursäkta okunnig, men är det mycket jobb när man anlitar en byggfirma för generalentreprenad? Jag trodde att den som är generalentreprenör tar alla frågor o trassel med samordning.
 
Vi byggde på helt delad entreprenad. D.v.s. helt fristående kontrakt med samtliga hantverkare. Vi betalade snickaren för samordningen så att han höll reda på när alla andra skulle komma till bygget för att det skulle bli rätt ordning och att de inte skulle trampa på varandra.

Om du tänker dig att köpa material från ett ställe och resten av tjänsterna från en och samma firma tjänar du inte alls lika mycket men det är säkert mindre arbete för er. Jag får hänvisa till någon annan som byggt på det sättet för det har jag ingen erfarenhet av. Spontant tror jag att om man tänker göra på det sättet kan man lika gärna köra på totalentreprenad från husfirma.
 
@annann:

Jo det är totalentreprenad vi helst vill ha, men vi har hittat ett sååå fint hus men den leverantören säljer bara huset i byggsats...
 
Kan det vara "mälarvillan"?
 
Vi använde Skidstahus och är mycket nöjda.
Det är svårt att hitta husföretag som erbjuder totalentreprenad, och de som gör det tar 50-100 kkr extra för det. Skidstahus hade mkt rimliga priser och använde jättebra hantverkare, framför allt Örjan Rasjö som var samordnande och huvudansvarig snickare för vårt hus.
Just ordet Totalentreprenad i kontraktet gör att leverantörens ansvar och skyldigheter blir mycket större. Då får de ett s.k. funktionsansvar.
mvh/Per
 

Men det är alltså ingen som har anlitat någon firma för generalentreprenad? Vi vill bara skriva ett avtal med generalentreprenören och sen är det upp till denne att anlita hantverkare och samordna kalaset.

Det är ju många husleverantörer som "erbjuder" generalentreprenad så det borde finnas firmor som gör sånt...

robert_maria; det är inte Mälarvillan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.