Hej!

Jag funderar på att bygga ett attefallshus, men är lite fundersam över hur fanken jag ska lösa anslutning av avlopp. Problemet är att anslutningspunkten till kommunala avloppet nu ligger under vår asfalterade uppfart och vår 1m höga stödmur mot gatan. Rören är sedan dragna under uppfarten, stenlagda ytor och altan. Det skulle vara himla trist att behöva riva och sedan återställa det...

Jag ser tre alternativ för att förenkla det hela:
1. Ansluta avloppet från attefallshuset till spolbrunnen. Jag har sett andra trådar med samma fråga, och verkar som det inte är att rekommendera, då det är en T-koppling och finns risk att det blir stopp (särskilt om villans avlopp av någon anledning inte används).
2. Vi måste ändå dra tillförsel av el och vatten från villans tvättstuga, ut till attefallshuset. Kanske man kunde dra avloppet tillbaka i samma rörgrav, och ansluta inne i tvättstugan? Med kvarn & pump ute i attefallshuset. Är det en galen idé?
3. Förbränningstoalett. Men, då måste jag ändå göra mig av med gråvatten på något vis. Stenkista / dagvattenkassett av något slag är inte tillåtet enligt kommunen..

Någon som har några tankar eller idéer kring detta?
 
Ditt alternativ 2 har vi använt för vårt attefallshus. Precis som du ville vi undvika att gräva upp uppfarten. Avloppet från attefallshuset leds ner samma väg som vatten från tvättmaskinen i villan, via en pump/kvarn som står i ett teknikrum.

Det fungerar bra - förutsatt tillräckligt med fall i röret. Pumpen/kvarnen är dock känslig för ”annat än det som bör komma”, så det har hänt att vi har fått stopp i den och fått öppna och rensa, det är ju inte det roligaste jobbet... Men det har bara hänt 2 gånger på drygt 2 år. Pumpen/kvarnen luktar ibland, så den bör inte stå i ett rum där ni uppehåller er mycket. Hos oss står den i ett teknikrum/förråd vs badrum/tvättstuga, och håller vi bara dörren stängd håller lukten sig där. Det låter lite när pumpen ”drar”, brummande ljud, kan ibland höras i andra rum, att tänka på.

I fall du inte redan har koll på det:
När du lägger till ett attefallshus på fastigheten, gäller samma regel som om du inreder en till lägenhet i din villa: VA-anmälan och lägenhetsavgift. I min kommun (Stockholmsområdet) är det 25 000 i engångsavgift och 2000 per år för förbrukning. Gäller även om avloppet dras via egna villan, och det bara är tonårsdottern som flyttar in i huset. Det var en överraskning för oss.

Lycka till, och hör av dig om du undrar mer kring detta, så försöker jag svara!
 
  • Gilla
eoo
  • Laddar…
Tack Lillekitte! Kul att höra att alternativ 2 funkar för er. Om jag förstått rätt så har ni alltså rören lagda med fall från attefallaren till villan, och en pump stående i teknikrummet i villan, som pumpar upp avloppet sista biten in till tvättstugan?

Har ni en tank nedgrävd utanför tvättstugan? Och pumpen triggas av en sensor när tanken fylls upp?

Hur djupt grävde ni ner avloppet? Frostfritt djup, eller körde ni med isolering och värmeslinga?
 
Svagt men tillräckligt fall från attefallshuset till villan, direkt in i teknikrummet, sen fortsatt svagt fall till golvbrunnen, som är i teknikrummet. (Tvättstugan är vägg-i-vägg.

Pumpen/kvarnen behövs inte för att driva avloppsvattnet vidare (fallet tillräckligt), men det tjockare röret från attefallshuset går över i ett smalare rör innan golvbrunnen. Kvarnen är där för att fixa öergången. Kvarnen innehåller 2 kammare, när den första blir full, drar kvarnen/pumpen igång, maler (knivar) och skickar vidare.

Avloppsröret ligger tydligen på frostfritt djup, men det finns också en värmeslinga, för säkerhets skuld.
 
  • Gilla
eoo
  • Laddar…
Låter ju som att er lösning skulle kunna funka även för oss. Får fundera lite på det... Tack för infon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.