Har nyligen köpt radhus och tänkte dra nätverkskabel mellan två gamla telejack.
Internet kommer in i huset på övervåningen(den blå pilen) av någon anledning och jag vill sätta in ett nätverksuttag i telejacket som sitter alldeles bredvid(Röd pil märkt "IN"), och ett på nedervåningen(Röd pil märkt "UT") för att enklare kunna dra en kabel därifrån vidare till TV'n i vardagsrummet.

Det sitter fyra uttag på övervåningen och ett på nedervåningen. Har testat köra dragfjädern i några av uttagen utan resultat. Den matar på bra i kanske 5-10 meter innan det tar stopp någon stans.

Hur gör jag för att hamna rätt med dragfjädern? Har försökt dra i telekablarna med det tar stopp efter ett tag det med.

Alla tips mottages varmt!

Planritning av ett radhus med markerade punkter för nätverksinstallation, blå och röda pilar visar internets ingång och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planskiss av ett radhus med markerade punkter, röd pil för "UT" vid nätverksuttag nedervåningen, blå pil ovanvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta en dammsugare och sätt i ena dosan där du vill ha kabel. Gör det så tätt som möjligt. Lyssna vid den andra dosan så bör du ganska tydligt höra suget från dammsugaren. Gör du det så tar du tex garn, murarsnöre eller annat lättviktssnöre och låter det sugas genom röret från ena dosan till dammsugaren. När det är igenom knyter du ena änden i dragfjädern och drar igenom den genom röret. Sedan fäster du kabeln i dragfjädern och drar på andra hållet och vips så har du dragit kabel i rör på ett smidigt sätt. Jag har gjort det åtskilliga gånger och det är supersmidigt.
 
  • Gilla
SuperDuperPapi och 3 till
  • Laddar…
Telekablarna måste såklart ut ur röret först. Det är bara att dra, dra och dra ännu mer tills de kommer ut.
 
Vad smart! Grymt! Ska göra ett nytt försök i helgen.

Tackar!

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ta en dammsugare och sätt i ena dosan där du vill ha kabel. Gör det så tätt som möjligt. Lyssna vid den andra dosan så bör du ganska tydligt höra suget från dammsugaren. Gör du det så tar du tex garn, murarsnöre eller annat lättviktssnöre och låter det sugas genom röret från ena dosan till dammsugaren. När det är igenom knyter du ena änden i dragfjädern och drar igenom den genom röret. Sedan fäster du kabeln i dragfjädern och drar på andra hållet och vips så har du dragit kabel i rör på ett smidigt sätt. Jag har gjort det åtskilliga gånger och det är supersmidigt.
 
Så lite så. Ibland är rör bråkiga och då får man testa lite alternativa metoder.

Glöm inte att dra ur telekabeln först bara.
 
  • Gilla
Micke1981
  • Laddar…
C
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Glöm inte att dra ur telekabeln först bara.
Eller knyt fast nätverkskabeln i telekabeln först så slår du två flugor i en smäll. :D

Om det tar tvärt stopp (och inte bara går trögare och trögare) så är det förmodligen en (eventuellt dold/övertapetserad) dosa någonstans på vägen du hamnar i. Använd öronen och lyssna.
 
  • Gilla
Robin_ och 5 till
  • Laddar…
Som första steg skulle jag rekommendera att du försöker reda ut i vilken ordning telejacken är kopplade då de är kopplade i serie, så du vet var du ska dra. Sedan instämmer jag med övriga, bara att köra.
 
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så lite så. Ibland är rör bråkiga och då får man testa lite alternativa metoder.

Glöm inte att dra ur telekabeln först bara.
Man behöver absolut inte dra ut telekabeln innan. I vissa fall kan det till och med vara en fördel att ha kvar telekabeln om rören är glappa i någon skarv t.ex. Då kan man be en vän spänna telekabeln medan man matar med dragfjädern.

Men enklast är såklart att använda telekabeln som dragsnöre, som det tipsats om. Ett tips från coachen är att köpa något bra glidmedel också. Vi använde ofta Glidex vid installationer. Jag tror att det egentligen är avsett för skarvar till avloppsrör, men det funkar kanon till kabeldragning.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Jag har också använt Glidex under decennier men läst på senare tid att detta kan göra att kablarna klibbar fast i VP-rören med tiden. Inga negativa erfarenheter själv att berätta om (dragit om en hel del kabel bla nätverkskabel) men kan vara värt att kolla upp.
 
Man använder teletrådarna och drar in endera en dragfjäder eller datakabeln. OCH man anlitar "en vän" som matar på i bakändan, om inte så är risken stor att datakabeln blir het i någon böj och smälter fast i röret. När det har skett så är man illa ute.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har också använt Glidex under decennier
Använd inte Glidex i elsammanhang, det är silikonbaserat och ställer till det om det hamnar på kontaktytor.
 
  • Gilla
Fredrik Nilsson4 och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra tips alla! Det låter som att jag ska avvakta med Glidex så länge det går alltså.
Lite blandade bud om telekablarna, gör ett försök imorgon och återkommer med resultat.
 
Gör som jag har skrivit, jag är ju trots allt ett gammalt proffs ;)
 
  • Gilla
Micke1981
  • Laddar…
Haha ok, jag litar på dig! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.