Hej,

Behöver innom snar framtid införskaffa en lite nyare familjebil. Leasade en Passat tidigare men är osäker på om jag ska hoppa på det tåget igen.

Har kikat på lite olika men fastnat mest för Audi A6 Avant, faceliften som kom som Modellår 2015. TDI Ultra 190hk med automat.

Någon här som har något positivt eller negativt att säga om dessa bilar?

Att de är relativt dyra att serva vet jag.
 
Den motorn skall väl inte vara någon höjdare. Klen och törstig om jag minns alla biltester rätt när den kom.
Själv köpte jag en A6 Allroad 2016 (3.0 TDI 218 hk) förra våren. Behövde dragvikt på 2500 kg så därför blev det en Allroad. Riktigt nöjd med den, har dragit 0.6-0.65 l/mil i pendlingstrafik i Sthlm.
 
T
Jag har exakt en sån, motorn räcker alldeles utmärkt. Även med quattro. Bästa bil jag haft. Ungefär lika törstig som allroaden ovan, men blev lite törstigare efter dieselgate-mjukvaran. Och ja, rätt dyr att serva.
 
  • Gilla
Grizlo
  • Laddar…
Jag har sedan ett år tillbaka en A6 2.0tdi ultra (2014) dock med manuell låda.
Är grymt nöjd hittills, tyst och bekväm och snittat 0,55l/mil de 1700mil jag kört.
 
  • Gilla
Grizlo
  • Laddar…
Kul att ni är nöjda.

Har sökt men hittar inte mycket negativt ang den motorn.
Vissa verkar dra endel olja, inget ni lidit av?

Har en bekant som bedriver en mindre verkstad. Vilken bil jag än köper så kommer han få serva den. Litar inte på stora märkesverkstäder
 
Vad gillar du inte med Passat? Jag har ägt en Passat sen 2019, rolig bil (240 hk) som känns bra på vägen enligt mig.
 
Känner en som hade en A6 Avant 2.0 tdi 2016. Mins inte effekten men den drog märkbart mindre bränsle än den bil han bytte till. En V90 2.0 diesel.
Vad jag vet var båda 4wd.

Dessutom tightare och överlag bättre känsla i drivlinan på Audin.
 
T
G Grizlo skrev:
Kul att ni är nöjda.

Har sökt men hittar inte mycket negativt ang den motorn.
Vissa verkar dra endel olja, inget ni lidit av?

Har en bekant som bedriver en mindre verkstad. Vilken bil jag än köper så kommer han få serva den. Litar inte på stora märkesverkstäder
Nej, oljebyte vid normal service. Och växellådsolja vid 6k.

Bromsarna gnisslar när det är runt nollgradigt, men det ska tydligen vara så.
 
  • Gilla
Grizlo
  • Laddar…
M minitoy skrev:
Vad gillar du inte med Passat? Jag har ägt en Passat sen 2019, rolig bil (240 hk) som känns bra på vägen enligt mig.
Har väl inte sagt något om att jag inte gillade Passaten? Hade den på leasing i tre år och de tre åren har gått så den är återlämnad.

Hoppade på en sommarkampanj och fick ett bra pris. Vi har varit nöjda med Passaten, funkade utmärkt som familjebil men skulle inte vilja köpa en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.